به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، امید رشیدی در اولین کارگروه ویژه کارشناسان مرتبط با سازمان‌های مردم نهاد با بیان اینکه  NGOها قشر بزرگی از جامعه با تمایلاتی اجتماعی هستند اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی در ایران تشکل‌ها به شکل امروزی وجود نداشت اما بعد از انقلاب و پس از برگزاری و اجرای کنوانسیون محیط زیست که در برزیل و با حضور ۱۰۰ کشور تشکیل گردید، فعالیت‌ها و مشارکت های مردمی در قالب مؤسسات مردم نهاد(NGO) در کشورهای جهان سوم از جمله ایران در حوزه محیط زیست شکل گرفت و مردم بیش از پیش با اهداف و کارکردهای این نهاد آشنا شدند.

 مدرس رشته حقوق با طرح این سوال مبنی بر اینکه ما به عنوان مجری قانون تاکنون به چه میزان  سازمان‌های مردم نهاد را در اجرای حرکت‌های زیست محیطی حمایت کرده ایم، افزود: در خصوص اعتیاد زنان، خودکشی، دختران فراری، خشونت‌های خانگی و صدها مورد دیگر از آسیب‌های اجتماعی نیازمند مشارکت متقابل  ارگان‌های دولتی و سمن‌ها هستند.

رشیدی خطاب به کارشناسان مرتبط با حوزه سازمان‌های مردم نهاد بیان کرد:  کارکرد و جایگاه سمن‌ها و نقش شما در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به عنوان نماینده حاکمیت در نظارت بر NGOها و کاهش معضلات اجتماعی باید مشخص شود تا طبق گفتمان و تعریف راهکارهای شما  برای مردم، آنها  به پشتیبانی دولت بشتابند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از جرم است، ادامه داد: قوه قضاییه باید از سمن‌ها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از جرائم، استمداد بخواهد و برای بحران‌های اجتماعی راهکار ارائه دهد چراکه راهکارهای موجود دقیق و کارآمد نیستند و مستلزم استفاده حداکثری از پتانسیل نهادی مردمی است.

وکیل پایه یک دادگستری استان کردستان، شناخت نقش سازمان‌های مردم نهاد توسط کارشناسان ادارات را مهم  عنوان کرد و گفت: باید بررسی و شناسایی شود که سمن‌ها در کدامین ساختار جامعه و حاکمیت می توانند نقش ایفا ‌کنند.

رشیدی درخواست کمک نهادهای دولتی از سازمان‌های مردم نهاد در خصوص فرهنگ سازی و طرح برنامه‌ای مدون در راستای جمع آوری و مقابله با ریختن  زباله‌های ساختمانی در حومه و ورودی شهر را  مهم برشمرد و تصریح کرد: این امر یک چالش مهم زیست محیطی است که دولت به تنهایی قادر به مقابله با آن نیست.

وی مدیریت  NGOها در حوزه سلامت را مهم بیان کرد و  اظهار داشت: در حوزه سلامت عمومی باید برنامه آموزشی و استراتژی‌های ۶ ماهه برای سمن‌ها توسط کارشناسان مرتبط در ارگان‌های دولتی تعریف شود.

رشیدی همکاری  خود را به صورت رایگان با مؤسسات غیر دولتی و دستگاه‌های دولتی در خصوص برگزاری کلاس‌هایی با عنوان حقوق شهروندی، آشنایی با جرائم و قواعد آمره، تعریف استراتژی ها در راستای آموزش و توانمندسازی و تقویت مشارکت مردمی را طبق رسالت شهروندی اعلام کرد و ادامه داد: در حوزه تدوین بروشور و جزوات آموزشی، کتابچه، اطلاعیه‌های آموزشی حاضر به همکاری است تا ثابت شود کردستان، دارای دانش بومی است و خدمات ویژه‌ای به همه سمن ها و ادارات ارائه خواهیم داد تا از ثمره اجتماعی آن، همگان بهره مند شوند .

46.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1275125
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.