در حالیکه امروز به دلیل شرایط خاص منطقه و حضور برخی گروه های تروریستی و نیروهای کشوهای بیگانه، بحث امنیت و برقراری نظم و انضباط داخلی و مرزها یکی از چالش‌های مهم و اصلی کشورهای منطقه است، حضور چند میلیونی زائران ایرانی برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در مرزهای چهارگانه و برقراری امنیت کامل موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

راه اندازی ستاد مرکزی اربعین از ماه ها قبل به منظور برگزاری مناسب و با امنیت کامل راهپیمایی اربعین حسینی و انسجام و مدیریت بخش های مختلف و نهادهای درگیر در قالب این ستاد، اساس امنیت موجود در مرزها و البته امنیت زائران حسینی از هنگام خروج از شهرهای مختلف تا خاک عراق و بازگشت به میهن اسلامی است که در این میان نهادها، ارگان ها و دستگاه های نظامی، انتظامی، مرزبانی و امنیتی نقش تعین کننده و تاثیرگذار دارند.

اینکه راهپیمایی و پیاده روی اربعین بدون کمترین مشکل امنیتی برگزار شده و به پایان می رسد نمونه ای روشن از صلابت و احاطه کامل نیروهای انتطامی و امنیتی بر اوضاع مرزهای خروجی به سمت عراق که دارای چالش های عدیده امنیتی است، میباشد که باید قدردان این موهبت بسیار ارزشمند باشیم.

زائران ایرانی و خارجی که از مرزهای چهارگانه به خصوص مرز مهران در حال تردد به عراق بودند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر اهمیت امنیت در مرزها از اینکه با احساس کامل امنیت اقدام به سفر زیارتی خود می‌کنند، ابراز خرسندی کرده و از نیروهای نظامی، انتطامی و امنیتی حاضر در مرزها بخاطر تامین این امنیت بی نظیر قدردانی کردند.

آنها معتقدند بدون وجود امنیت که حاصل تلاش های بی وقفه نیروهای تلاشگر سپاه، ارتش و نیروی انتظامی و مرزبانی است، امکان برگزاری مراسم اربعین حسینی با این خیل عظیم مردمی چه در داخل مرزها و چه در خارج از آن امکان پذیر نبود.  

رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مرکزی اربعین و فرمانده قرارگاه اربعین نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه امنیت کامل بر مرزها و مسیرهای تردد زوار اربعین حسینی برقرار است، گفت: این امنیت حاصل تلاش های بی وقفه نیروهای انتظامی و امنیتی و البته همکاری بی مانند آحاد مردم بوده است.

سردار محسن فتحی‌زاده افزود: با وجود اینکه امسال افزایش قابل توجهی در خروج زائران از ایران را شاهد بودیم اما به دلیل اتخاذ تدابیر لازم و برنامه ریزی منسجم در قالب ستاد مرکزی اربعین به مراتب مشکلات امنیتی نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته که این امر به دلیل همراهی و همکاری بسیار خوب مردم با نیروهای انتظامی و امنیتی ممکن شده است.

وی با تاکید بر اینکه تمام ارگان ها و نهادها در کنار نیروی انتظامی تلاش‌های وصف ناپذیری برای راحتی، رفاه و امنیت زائران انجام می دهند، یادآور شد: ناجا برای برقراری نظم و امنیت در مرزها با استفاده از نیروهای مجرب به صورت شبانه روزی در خدمت زائران است.

سردار فتحی زاده تسهیل در روند بازگشت و خروج زائران اربعین حسینی از مرزهای مختلف بویژه مرز مهران را در سایه اقدامات امنیتی و مراقبتی ویژه دانست و اضافه کرد: اینکه امروز شاهد تردد بسیار روان و با نظم و ترتیب زائران هستیم نشانه‌ای از فرهنگ بالای اسلامی و ایرانی و شاخص مهمی برای امنیت موجود در کشور است که امیدواریم این روند تا پایان اجتماع عظیم اربعین تداوم یابد و مردم بدون هیچ مشکلی به شهرها و محل زندگی خود مراجعت کنند.

معاون عملیات ناجا و دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مرکزی اربعین نیز با اشاره به اینکه بر اساس تدابیر پیش بینی شده تاکنون هیچ مشکل امنیتی و انتظامی در روند تردد زائران اربعین حسینی در داخل کشور و در مرزهای چهارگانه نداشته‌ایم، وضعیت امنیتی مرزها را بسیار بالا و اطمینان بخش خواند.

سردار حسین ساجدی نیا اظهار داشت: کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین قبل از شروع مراسم های مربوط به اربعین، تدابیر و تمهیدات لازم را در ارتباط با مسائل امنیتی، انتظامی و ترافیکی پیش بینی کرده و به یاری خدا تاکنون هیچ گونه مشکل امنیتی و انتظامی نداشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به تردد بیش از ۳ میلیون نفری از مرزهای چهارگانه و در کنار آن حجم انبوه خودروهای شخصی و نیز مدیریت بالغ بر یازده هزار دستگاه اتوبوس بین شهری در پایانه های مرزی نیازمند اقدامات بسیار پیچیده و مهم امنیتی است که این تدابیر با همکاری نهادهای مختلف و البته همیاری مردم موفقیت آمیز اجرا شده است.  

سردار ساجدی نیا افزود: انتقال ۳ میلیون زائر ظرف مدت زمان کوتاه از مرزهای چهارگانه که سهم مرز مهران بیش از ۶۰ درصد است، نیازمند اقدامات مناسب ایمن سازی مسیرهای برگشت و تدابیر خاص امنیتی است که این موضوع با همکاری یگان های مختلف نیروهای انتظامی و مرزبانی و میدان داری نیروهای امنیتی به سرانجام رسیده است.

جانشین فرمانده یگان ویژه ناجا نیز که بطور مرتب در مرز مهران حضور و مدیریت این یگان را بر عهده دارد، وضعیت امنیتی منطقه را بسیار بالا برشمرد و با تاکید بر اینکه این نیرو برای برقراری امنیت در مسیر زائران جان برکف در خدمت مردم است، گفت: امنیت، آرامش و آسایش امروز ایران اسلامی مرهون و مدیون شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است و ما باید میراث دار واقعی این عزیزان باشیم.

سردار حبیب الله جان نثاری،  همکاری و تعامل زائران اربعین حسینی با نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی در مرزهای چهارگانه را بسیار مناسب و مطلوب خواند و افزود: شور حسینی در بین آحاد زائران اربعین امروز موج می زند و بسیاری از مشکلات به همین طریق حل می‌شود.

وی با بیان اینکه موج حجم گسترده بازگشت زائران از چند روز گذشته آغاز شده است، اظهار داشت:  این مساله حجم کارهای امنیتی و انتظامی را نیز افزایش می دهد که اگر در این ارتباط همکاری و هماهنگی بین مردم و نیروهای انتظامی به خصوص یگان ویژه نباشد مشکلات چند برابر خواهد شد.

سردار جان نثاری مهمترین شاخصه اربعین امسال را همکاری و همراهی مردم با همه دستگاه ها و نیروهای انتظامی و امنیتی دانست و یادآور شد: در غیر این صورت با توجه به حجم زیاد تردد در مرزها به خصوص مرز مهران شاهد بروز مشکلات عدیده برای مردم می‌بودیم.

وی ماموریت یگان ویژه ناجا را عبور و مرور امن، راحت تر و قانونی زائران و جلوگیری از مزاحمت تراکم جمعیت برای افراد ضعیف اعلام کرد و افزود: به همین منظور طرح لایه بندی را اجرا می کنیم که در این راه انتظار داریم زائران در مسیر برگشت نیز این همکاری های خود با پلیس را ادامه دهند.

در همین زمینه فرمانده انتطامی ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر اینکه امنیت مسیر راهپیمایی اربعین مولفه اصلی اقتدار جمهوری اسلامی است، گفت: امنیت مسیر تردد زائران وضعیت در مرز مهران و مسیرهای خروجی و ورودی به این مرز بسیار خوب و عالی دارد.

سردار نورعلی یاری افزود: برای بازگشت زائران اربعین اقدامات امنیتی بسیار خوبی اتخاذ شده و در این راستا کمربند امنیتی با مشارکت تمام نیروهای امنیتی، نظامی، انتظامی و مرزبانی ایلام و نیروهای کمکی بسته شده تا تهدید امنیتی نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: از ابتدای سفر تاکنون هیچ‌گونه مشکل و چالش امنیتی نداشته‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم که این امر در سایه تلاش‌های نیروهای مختلف نظامی، انتظامی و امنیتی و البته با مشارکت آحاد مردم حاصل شده است.

سردار یاری ادامه داد: طی روزهای اخیر نیز با توجه به حجم بازگشت زائران تمهیدات مناسب ترافیکی در مسیرهای مختلف استان اندیشیده شده و به فراخور حجم جمعیت کنترل‌های مقطعی را اعمال می‌کنیم.

وی به کارگیری ۱۰ هزار نیروی انتظامی و امنیتی در ایلام را از جمله اقدمات بسیار خوب و البته مهم ستاد اربعین استان برشمرد که این نفرات زبده و آموزش دیده ماموریت برقراری امنیت مرز مهران و سایر نقاط استان برای سهولت تردد زائران را بر عهده دارند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم گفت: با توجه به تردد ۵۷ درصدی زائران اربعین حسینی از مرز مهران این میزان از مجموع تردد در سه مرز دیگر بیشتر است.

سردار حسین اشتری روز شنبه در نشست ستاد اربعین استان ایلام در مهران اظهار داشت: میزان تردد زائران در مرزهای دیگر ۴۷ درصد است که مرز مهران با این آمار سهم قابل توجهی از تردد زائران را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تلاش و همکاری مسئولان و مردم قابل تقدیر است، افزود: با توجه به مسئولیت، هماهنگی و همکاری بسیار خوب مجموعه اجرایی استان ایلام، کار خدمات رسانی را تسهیل کرد تا این حرکت عظیم در اربعین و تردد زائرن از مرز به خوبی انجام شود.

سردار اشتری با بیان اینکه بر اساس پیش بینی ها تعداد زائران در بازگشت از مرز مهران بیشر از میزان رفت است،  اضافه کرد: مانند سال گذشته امکان انتخاب مرز مهران برای زائرانی که از مرزهای دیگر وارد عراق شدند، وجود دارد.

وی یادآور شد: با حفظ این ظرفیت و همکاری های مناسب، آمادگی لازم برای بازگشت زائران تا سه روز بعد از اربعین و حتی تا بازگشت کامل آنها از مرزهای چهارگانه ادامه دارد.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.

پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین امسال ۷۰ درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای بازگشت به میهن انتخاب کنند، هم اکنون موج بازگشت زائران از مرز مهران شدت گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.