سردار محسن فتحی‌زاده شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود اینکه امسال افزایش قابل توجهی در خروج زائران از ایران را شاهد بودیم اما به دلیل اتخاذ تدابیر لازم و برنامه ریزی منسجم در قالب ستاد مرکزی اربعین به مراتب مشکلات نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته که این امر بدلیل همراهی و همکاری بسیار خوب مردم با نیروهای انتظامی و امنیتی ممکن شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس آمارهای ثبت شده از شامگاه گذشته تا قبل از ظهر امروز بیش از ۱۷۰ هزار نفر از طریق مبادی چهارگانه به کشور بازگشته‌اند که از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد داشتند که این موضوع نشان دهنده اهمیت این مرز زمینی است که باید متناسب با این حجم تردد امکانات لازم و کافی نیز در این منطقه بوجود آید.

سردار فتحی‌زاده با تاکید بر اینکه تمام ارگان ها و نهادها در کنار نیروی انتظامی تلاشهای وصف ناپذیر برای راحتی و رفاه حال زائران انجام می دهند، یادآور شد: ناجا برای برقراری نظم و امنیت در مرزها با استفاده از نیروهای مجرب به صورت شبانه روزی در خدمت زائران است.

وی با اشاره به اقدامات موثر پلیس راه ناجا برای برقراری امنیت و آرامش در جاده های مواصلاتی منتهی به مرزهای ایران با عراق گفت: بر این اساس و طبق شرایط مکانی و زمانی طرح های مختلف مقطعی برای کنترل بیشتر تردد در جاده ها اعمال می شود.

سردار فتحی‌زاده روند بازگشت و خروج زائران اربعین حسینی از مرزهای مختلف بویژه مرز مهران را بسیار روان و با نظم و ترتیب ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم این روند که نشانه‌ای از فرهنگ بالای اسلامی و ایرانی مردم کشور است تا پایان اجتماع عظیم اربعین تداوم یابد و مردم بدون هیچ مشکلی به شهرها و محل زندگی خود مراجعت کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ترافیک در جاده های مرزی پرحجم و روان است، از رانندگان وسایل نقلیه عمومی و به خصوص وسایل نقلیه شخصی درخواست کرد تا هنگام رانندگی از استراحت کامل برخوردار شده و بدون خستگی مسیر را رانندگی کنند.

رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه مجموعه این ستاد برای انتقال زائران به شهرهای خود امکانات لازم و کافی را در نظر گرفته است، گفت: هم اکنون هیچ کمبودی در زمینه تامین وسایل نقلیه عمومی و اتوبوس برای انتقال زائران به نقاط مختلف کشور از مرزهای چهارگانه بویژه پایانه برکت در مهران وجود ندارد.

سردار فتحی‌زاده با اشاره به اینکه در صورت نیاز اتوبوس‌های ذخیره در مرزهای کشور وارد چرخه خواهند شد و در این زمینه هیچ نگرانی نداریم، اظهار داشت: پارکینگ برکت در جوار مرز مهران به خوبی تجهیز شده و اکنون در این محل مشکلی برای جابجایی زائران به شهرهای مختلف تعیین شده (مراکز استان‌ها) نداریم.

بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.

پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین امسال ۷۰ درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای بازگشت به میهن انتخاب کنند، هم اکنون در کنار خروج زائران به کشور عراق، موج بازگشت زائران نیز از مرز مهران آغاز شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.