به گزارش ایرنا، تونل قلاجه (اربعین) با ۲ هزار و ۴۸۳ متر طول در ۲۵ کیلومتری شهرستان ایوان و ۶۰ کیلومتری شمال ایلام به عنوان دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور سر راه ارتباطی ایلام و کرمانشاه آبان سال ۹۶ برای استفاده و سهولت تردد زائران اربعین و مردم ایوان زیر بار ترافیک رفت.

حذف ۱۵ کیلومتر گردنه حادثه خیز در این مسیر نقش اساسی در ایمنی بیشتر سفر و کوتاهی مسیر زائران بسوی استان ایلام و مرز مهران دارد اما به علت نداشتن سیستم روشنایی دائم و تهویه هوا امکان تردد وسایل نقلیه در این تونل متوقف شد.

با پیگیری مسئولان استانی بهره برداری کامل از تونل قلاجه (اربعین) واقع در محور ایلام - کرمانشاه به عنوان یکی از سه جاده اصلی ورود و خروج استان ایلام بزودی میزبان و محل تردد صدها هزار زائر اربعینی کربلای معلی می شود.

هم اکنون آخرین مراحل عملیات اجرایی این تونل در حال انجام و انتظار می رود قبل از اربعین بصورت قطعی افتتاح شود.


** افزایش حجم تردد زائران با افتتاح تونل اربعین


فرماندار ایوان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در صورت تکمیل تونل قلاجه و تجهیز نهایی آن به سیستم روشنایی ثابت در آستانه اربعین شاهد حجم تردد زائران بیشتری از شهر ایوان خواهیم بود.

امیدعلی سبزی افزود: افتتاح این تونل تاثیر بسزایی در صرفه جویی مصرف سوخت و کاهش زمان دارد و با بهره برداری از این تونل تردد بین استان های ایلام و کرمانشاه تسهیل و در ایام اربعین حسینی(ع) نقش مهمی در تعدیل ترافیک جاده های استان ایفا خواهد کرد.

وی یادآور شد: تونل اربعین با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی تنها در انتظار انتقال کابل برق از پست برق گیلانغرب به ایوان است.

سبزی ادامه داد: این تونل با ۲ مشکل معارضان و انتقال کابل خریداری شده مواجه بود که مشکل معارضان رفع شده و تنها مشکل باقی مانده کابل هایی است که برای جت فن ها خریداری شده اما هنوز به این منطقه منتقل نشده است.

وی تاکید کرد: به محض انتقال کابل ها این تونل قبل از اربعین افتتاح و محل تردد زائران بیشماری خواهد شد.

** تونل اربعین به کوتاهترین مسیر برای زائران تبدیل می شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در این خصوص گفت: تونل قلاجه در ترافیک ایام اربعین بخصوص در زمان برگشت زائران اربعین حسینی تاثیرگذار است و با بازگشایی آن ترافیک خودروها در مسیر حمیل ایلام - اسلام آباد کمتر خواهد شد.

هادی اعظمی افزود: با احداث آزاد راه کرمانشاه - حمیل - ایلام - مهران و در نهایت، اتصال به کربلای معلی، این راه نیز، به عنوان کوتاه ترین مسیر زائران ابا عبدالله الحسین به کربلا خواهد بود.

کاظمی گفت: این تونل به عنوان دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور بر سر راه ارتباطی ۲ استان ایلام و کرمانشاه آبان سال گذشته برای استفاده و سهولت زائران اربعین و مردم ایوان به زیر بار ترافیک رفت اما با وجود باز بودن این مسیر به علت نبود سیستم روشنایی کامل و تهویه هوا امکان تردد راحت وسایل نقلیه در این تونل به راحتی فراهم نبود.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: عملیات روشنایی و اجرای نصب تهویه تونل قلاجه برای دسترسی راحت و ایمن به مرز بین المللی مهران تا پیش از آغاز آیین اربعین حسینی با پیشرفت فیزیکی مناسب و با شتاب و جدیت تمام در دست اجراست.

کاظمی گفت: فاز اول این پروژه به سمت حمیل چند وقت پیش کنگ زنی شد و بخش خصوصی و سرمایه گذار پروژه عملیات اجرایی ۵۰ کیلومتری آن را را آغاز کرد.

وی همچنین در خصوص شتاب روند اجرای طرح کنارگذر شهر ایوان، با همکاری تمامی دستگاه های ذیربط گفت: ایجاد کنارگذر یکی از مطالبات و ضروریات این شهرستان است چرا که با احداث آن مشکلات ترافیکی سطح شهر ایوان مرتفع خواهد شد.

کاظمی افزود: همچنین این پروژه به خاطر اهمیت تردد زائران عتبات عالیات و کاستن از بار ترافیک داخل شهر ایوان یک پروژه ضروری است که با تلاش و پیگیری این اداره کل اجرایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام بر آمادگی پرداخت خسارت و رفع معارضان منطقه جهت تسریع در اجرای این طرح تاکید کرد و یادآور شد: قرارداد اجرای این پروژه ۹ کیلومتری با اعتبار ۳۱۰ میلیارد ریال شامل احداث ۲ دستگاه پل بزرگ ۱۰۰ متری و ۴۰ دستگاه پل معمولی با حجم عملیات خاکی ۴۰۰ هزار متر مکعب است.

**  تونل قلاجه قبل از اربعین به بهره برداری می شود

سرپرست نمایندگی راه و شهرسازی ایوان نیز در این خصوص گفت: تونل اربعین با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا و قبل از اربعین آماده بهره برداری است.

هادی اعظمی افزود: این تونل بدلیل عدم وجود سیستم روشنایی ثابت و نصب جت فن برای تهویه سال گذشته بطور موقت زیر بار ترافیک رفت اما برای جلوگیری از وقوع خطرات احتمالی بطور کامل به بهره برداری نرسید.

وی یادآور شد: با پیگیری مسئولان و ضرورت افتتاح این تونل بخصوص در ایام اربعین برای کاهش حجم تردد در دیگر مسیرهای استان برای سفر به عتبات عالیات این طرح در حال شتاب است.

اعظمی با بیان اینکه تمام تاسیسات برق تونل اجرا شده، گفت: تنها عملیات کابل کشی و انتقال برق به ورودی این تونل باقی مانده و در کمترین زمان ممکن به پایان می رسد.

به گفته وی اعتبار اولیه برای این طرح ۳۵۰ میلیارد ریال بوده و تاکنون ۴۹۰ میلیارد ریال برای این تونل هزینه شده است.

به گزارش ایرنا، تونل قلاجه ۲ هزار و ۵۰۰ متر طول دارد و افتتاح آن ۱۲ نقطه حادثه خیز را حذف و مسیر ایلام به کرمانشاه را حدود ۱۵ کیلومتر کوتاه می کند.

تردد در تونل قلاجه (اربعین) علاوه بر نزدیکی در راه ارتباطی استان های ایلام و کرمانشاه به هم‌ به ویژه شهرستان‌های ایوان از توابع استان ایلام و شهرستان گیلانغرب از توابع استان کرمانشاه، در سهولت تردد زائران اربعین حسینی در طول سال بویژه ایام اربعین که اوج تردد زائران است نقش مهم و بسیار حائز اهمیتی دارد.

 شهرستان ۵۵ هزار نفری ایوان در ۳۵ کیلومتری ایلام واقع است.

۷۱۸۰/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.