به گزارش ایرنا، نخستین بارش های سیلابی در استان ایلام از بامداد روز یکشنبه (10 فروردین) هفته گذشته آغاز شد، هرچند روز شنبه نیز بارش های موثری در استان باریدن گرفت اما اصل بارش ها از روز یکشنبه شروع شد و تا ساعاتی از روز سه شنبه ادامه داشت.
کارشناسان هواشناسی پیش از شروع بارندگی ها به کرات در خصوص میزان بالای ریزش این سیستم بارشی و قدرت تخریب آن به مسئولان و مردم هشدارهای لازم را داده بودند.
با وقوع بارش باران بخش های گسترده ای از استان ایلام دچار سیلاب شد و خسارت هایی را به بخش های مختلف وارد کرد که برخی نقاط با وجود گذشت یک هفته از اتمام بارش ها هنوز درگیر سیلاب و پیامدهای ناشی از آن است.
هرچند دامنه فعالیت این سامانه بارشی کل استان ایلام را در بر گرفته اما حجم بیشتر بارش ها در مناطق جنوبی بود و شهرستان آبدانان در آن مقطع زمانی از شنبه تا سه شنبه 216 میلیمتر بارش داشت.
شهرستان های آبدانان 216، دره شهر 191، بدره 131، ملکشاهی 112، دهلران 107، ایوان 102، مهران 98، لومار 91، ایلام 81 و سرابله 64 میلیمتر بارش باران را از روز شنبه تا سه شنبه هفته گذشته دریافت کردند.

** پیشگیری های قبل از بارش باران
با توجه به اخطارهای مکرر هواشناسی مبنی بار اینکه یک سامانه قوی بارشی در پیش است تمام دستگاه ها و نهادهای مختلف عضو ستاد بحران با وجود تعطیلات نوروزی به حالت آماده باش کامل درآمدند.
استاندار ایلام قبل از بارش ها بازدیدهای میدانی غیر رسمی از شهرستان های مختلف استان را با حضور مسئولان ستاد بحران استان و شهرستان های تابعه انجام داد.
لایروبی سیل بندها، مسیل ها، طرح های آبخیزداری، رودخانه های پرخطر، دستور تخلیه برخی روستاها و ساکنان مناطق در معرض خطر، هشدار به عشایر کوچرو، گردشگران نورزوی، جانمایی کسیه های شن و ماسه در نقاط پرخطر شهری، ایجاد خاکریز درجوار سدها و رودخانه ها و بالا دست مناطق شهری و روستایی، ایجاد و احداث آبرهه های جدید از جمله اقدامات ستاد بحران استان ایلام برای کاهش خطرات سیلاب بود.
رهاسازی مدیریت شده آب سدهای سه گانه استان به اراضی پایین دست بدون آنکه به این اراضی خسارتی وارد شود و خالی کردن بخشی از فضای سدها برای پذیرش باران های بهاری قبل از شروع بارش ها از اقدامات موثر در کاهش آسیب های سیلاب استان بود.
اقدامات آبخیزداری و ایجاد مسیل و سیل بند در حاشیه بالادست شهرها نیز در مهار سیلاب تاثیرگذار بود هرچند برخی از پروژه های آبخیزداری نیز آسیب دید.
مسدود کردن برخی از جاذبه های گردشگری پرخطر استان ایلام قبل و حین بارش ها بر روی گردشگران از دیگر اقدامات پیشگیرانه بود که در این رستا جاذبه های گردشگری حاشیه سدها، تنگه ها، قلعه های قرار گرفته در مناطق مرتفع یا پست ورود ممنوع اعلام شد.
نکته حائز اهمیت اینکه در استان ایلام بنا بر یک سنت دیرین بخش عمده ای از مردم در تعطیلات نوروزی با برپایی چادر در دامان طبیعت تعطیلات نوروزی را سپری می کنند که معمولا 10 تا 15 هزار چادر در مناطق طبیعی استان برپا می شود.
یکی از اقدامات مهم ستاد بحران هشدار به این گروه از گردشگران نورزوی بود که با برپایی چادر در دامان طبیعت به تعطیلات گذرانی مشعول بودند که اعضای ستاد بحران به طرق مختلف چون ارسال پیامک های مداوم به همه مشترکان تلفن همراه، استفاده از بلندگو یا با حضور مستقیم در کلونی های جمعیتی به آنها در خصوص مخاطرات بارش های سیلابی هشدار دادند و آنها را ترغیب به ترک چادرها و بازگشت به منازل می کردند که در این بین حجم زیادی از گردشگران به منازل بازگشتند و سایر چادرنشینان با استحکام سازی چادرها خود را برای مقابله با باران آماده کردند.
هشدار به دیگر گردشگران نوروزی غیر بومی، زائران عتبات عالیات، زائران کاروان های راهیان نور، عشایر بومی و مهمان از دیگر استان های لرستان، همدان و کرمانشاه از دیگر اقدامات ستاد بحران برای آماده سازی افکار عمومی در خصوص سیلاب بود.
مسدود یا یک طرفه کردن جاده های دسترسی که در مخاطره رانش یا ریزش قرار داشتند هم از جمله تمهیدات پلیس راه برای حفظ سلامت مسافران بود و در مقاطعی که جاده رانش یا کوه ریزش داشت نیز پلیس راه با هشدارهای مکرر رانندگان را از وضعیت جاده ها آگاه سازی می کرد.

** پهنه بندی شهرستان های دهگانه استان ایلام
یکی از تمهیدات و ابتکارات جالب ستاد بحران استان ایلام این بود که تمام شهرستان های 10 گانه استان از لحاظ مخاطره پذیری پهنه بندی شدند و هر پهنه به یک یا چند دستگاه عضو ستاد بحران واگذار شد که این نهادها با استقرار نفرات و ادوات در پهنه های محوله قبل، حین و بعد از وقوع بارش ها اقدام به مهار سیلاب کردند و این اقدام های موثر و به موقع تا حدود زیادی از بروز سیلاب و ایجاد خطرات سنگین در استان جلوگیری کرد.

** بارش باران و وقوع سیلاب
بارش سنگین باران در نقاط مختلف استان ایلام هرچند از قبل پیش بینی شده بود و اخطار، هشدار و اقدامات لازم از سوی مسئولان اندیشیده و دستگاه های عضو ستاد بحران در امکان پرخطر اداوات و نیروی انسانی را مستقر کردند اما با این وجود ریزش های جوی موجب بروز خساراتی در نقاط مختلف استان ایلام شد.
بارش باران به گونه ای بود که در برخی نقاط همچون آبدانان 100 میلیمتر باران در کمتر از 15 ساعت بارید و در سایر نقاط نیز وضعیت به همین منوال بود و بارش شدید باران همه نقاط استان را احاطه کرد.
ادوات و ماشین آلات راه سازی و راهداری و ماشین آلات سایر دستگاه های زیرساخت نظیر شهرداری، آب و فاضلاب شهری و روستایی، مخابرات و دیگر دستگاه های دارای اداوات راه سازی در مهار سیلاب بسیج شدند تا میزان خسارت ناشی از بارش ها به استان ایلام به حداقل ممکن برسد.
علیرغم اینکه استان ایلام در دریافت نزولات جوی جزو استان های اول کشور قرار دارد اما با توجه به اقدامات پیشگیرانه و نیز تجربیات حاصل خرابی های سیل آبان ماه 94، میزان خسارت های وارد شده به استان در مقایسه با سایر استان های درگیر سیلاب زیاد نبود.

** مرگ و میر
برخلاف سایر استان های درگیر سیل، در بارش های سیلابی اخیر با وجود آنکه ایلام در زمره استان هایی با بیشترین دریافت باران بود اما با توجه به اطلاع رسانی های به موقع، اقدامات پیشگیرانه زیرساختی و همکاری مردم با مسئولان هیچگونه تلفات جانی در استان ایلام برای ساکنان بومی، گردشگران نوروزی سایر استان ها که به ایلام سفر کرده بودند، کاروان های راهیان نور، زائران عتبات عالیات و تجار مرز مهران رخ نداد.

** خروجی و ورودی سدها
شرکت آب منطقه ای ایلام با توجه به هشدارهای هواشناسی قبل از شروع بارش ها در مرحله نخست 25 درصد معادل 75 میلیون متر مکعب و در مرحله دوم بیش از 40 درصد معادل 120 میلیون متر مکعب آب را به اراضی پایین دست سدها رهاسازی کرد.
قبل از رهاسازی آب به ساکنان پایین دست سدها هشدارها و توصیه های لازم ارائه شد تا از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود.
استان ایلام دارای سه سد مخزنی دویرج، کنگیر و چم گردلان است و همچنین از سدهای کرخه و سیمره نیز متنفع می شود که رهاسازی سدهای استان انجام گرفت اما مدیریت سدهای کرخه و سیمره خارج از استان است.
با توجه به خالی شدن ظرفیت سدها، زمینه برای ذخیره سازی بارش های باران در سامانه اخیر فراهم شد و همین ظرفیت خالی سدها عاملی مهم در جلوگیری از بروز فاجعه سیلاب در استان ایلام شد.

** خسارت های وارده
سیلاب با وجود پیشگیری های انجام گرفته اما خسارات متعددی را برای استان ایلام به دنبال داشت و زیرساخت ها و تاسیسات عمرانی، زیربنایی، شهری، روستایی و عشایری، زیربخش های کشاورزی، راه، ابنیه، پل، ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و ... آسیب دیدند.
تخریب 27 و آسیب دیدگی 750 دهنه پل، قطع آب شرب سه شهر و 116 روستا که اکنون آب شرب شهری و 100 روستا وصل شده، ریزش و رانش کوه و جاده در 300 نقطه مواصلاتی، قطع برق 11 روستا، خسارت به 34 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 760 هکتار باغات از جمله خسارات های وارده به استان ایلام در سیل اخیر است.
فیبرهای نوری سه گانه که از محل تقاطع سه استان کرمانشاه، لرستان و خوزستان با استان ایلام زمینه اتصال مخابراتی و اینترنتی استان را فراهم می کنند که به علت سیلاب آسیب دید و ارتباط تلفنی و اینترنتی استان به مدت 12 ساعت با دیگر نقاط کشور قطع شد و در برخی مناطق قطعی ارتباط به بیش از 24 ساعت نیز رسید.
هرچند همه نقاط استان ایلام به تناوب از سیلاب خسارت دید اما حجم عمده خسارت ها به بخش ماژین شهرستان دره شهر و عرب رودبار شهرستان سیروان وارد شد به گونه ای که تعدادی از روستاهای این مناطق به زیر آب رفته و راه های دسترسی اصلی با روستاها قطع شده و امداگران سپاه و راهداری راه های دسترسی موقت برای عبور ماشین های کمک فنر دار و تراکتور ایجاد کردند تا از این طریق به مردم آسیب دیده کمک رسانی شود.
همچنین با توجه به وضعیت مناطق مذکور که مردم گرفتار سیلاب بودند ستاد بحران کشور بیش از هفت فروند بالگرد از نهادهای مختلف چون هلال احمر و سپاه را در اختیار استان ایلام قرار داد تا امدادرسانی هوایی به مردم سیل زده تسریع یابد.
اما به طور کلی با توجه به پراکنده و گسترده بودن خسارت ها هنوز آمار برآوردهای اولیه خسارت های ناشی از سیلاب در بخش های مختلف از سوی ستاد بحران و مسئولان ارشد استانی مخابره نشده و تحقیقات و بررسی ها در مورد سیلاب هنوز ادامه دارد.
اما میزان خسارت های وارده به زیرساخت های استان ایلام ناشی از بارش شدید هفته اول سال جاری بیش از یک هزار و 300 میلیارد ریال برآورد شد.

** خدمات رسانی
با توجه به آمادگی مسئولان ستاد بحران استان ایلام، اعضای این ستاد در برخی مناطق پرخطر استان به ویژه مناطق روستایی و عشایری یا حاشیه شهرها، از ساکنان آن مناطق خواستند که نسبت به تخلیه و جابجایی احشام و ملزومات زندگی خود پیش از وقوع سیلاب اقدام کنند و برای برخی از آنها کمپ هایی از چادر با امکانات ضروری و اولیه در نظر گرفته شد.
به همین دلیل بعد از وقوع سیلاب هرچند راه دسترسی و ارتباطی با تعدادی از روستاها و کانون های عشایری قطع شد اما به علت اقدام به موقع نسبت به جابجایی ساکنان و احشام نقاط روستایی تلفات انسانی رخ نداد و البته بیش از 270 راس از احشام برخی عشایر در حال کوچ به علت شدت بارش ها تلف شدند.
هلال احمر، سپاه، بسیج، فوریت های پزشکی، پلیس راه، راهداری با حضور در مناطق به خدمات رسانی به مردم آسیب دیده پرداختند و این خدمات رسانی ها همچنان استمرار دارد.
سپاه پاسداران یک محوله 25 تنی شامل پتو، چادر، اقلام خوراکی، ملزومات بهداشتی را به سیل زدگان استان ایلام اهدا کرد و مقرر شده قرارگاه خاتم، بسیج سازندگی، بدنه سپاه و بسیج علاوه بر خدمات درمانی و غذایی و ایجاد کمپ برای سیل زدگان در بازسازی ساختمان های مسکونی، ابنیه، راه همکاری کند.
در نزدیکی مناطق آسیب دیده نانوایی های سیار ایجاد شد و همچنین سایر نانوایی های استان ایلام نیز مکلف به پخت نان برای سیل زدگان شدند و قرص های نان تولید شده با بالگرد به مناطق مذبور ارسال شد.
همچنین یک تیم درمانی متشکل از بسیج جامعه پزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی با استقرار در منطقه سیل زده عرب رودبار سیروان به ویزیت رایگان مردم پرداختند.
کنترل وضعیت بهداشت مناطق آسیب دیده باعث شد که هیچ گونه بیماری عفونی، انگلی، روده ای و گوارشی در منطقه بروز پیدا نکند و سلامت مردم و احشام انها به طور مداوم در حال رصد توسط کارشنایان ذی صلاح است.
اعتبارات در نظر گرفته شده برای جشن های نوروزی که به علت سیلاب متوقف شدند به سیل زدگان اختصاص یافت.
بهریستی مبلغ 10 میلیون تومان کمک بلاعوض، پرداخت معادل سه ماه مستمری به مددجویان و معلولین بخش های ماژین و عرب رودبار را اختصاص داد و همچنین کارکنان این نهاد خدماتی حقوق یک روز خود را به مددجویان سیل زده تخصیص دادند.
مقرر شد 25 میلیون ریال در هکتار به کشاورزان کمک بلاعوض شود و 36 میلیون ریال نیز به احشام تلف شده سنگین و سبک تخصیص یابد.
کارگران فصلی آسیب دیده از سیل که در شرایط کنونی امکان کار کردن برای آنها محیا نیست، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

** سفر مسئولان کشور به ایلام پس از وقوع سیلاب
از همان ساعات اولیه وقوع بارش ها و ایجاد حوادث ناشی از سیلاب رایزنی استاندار ایلام با مسئولان ارشد کشور و ارسال گزارش های لحظه ای به مقامات کشوری شروع شد.
اما بعد از وقوع سیلاب وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزیر راه و شهرسازی، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، قائم مقام سازمان امور عشایری کشور، معاون اجرایی و هماهنگ کننده قرارگاه امام حسین (ع) سپاه پاسداران به استان ایلام سفر کردند و از نزدیک در جریان وضعیت مناطق سیل زده استان قرار گرفتند.
همچنین سفر معاون اول ریاست جمهوری که برای بررسی استان های سیل زده به غرب کشور سفر کرده بود به علت نامساعد بودن فرودگاه خرم آباد لغو شد.
بنا به دستور رئیس جمهور وزیر بهداشت به عنوان نماینده عالی دولت و وزیر معین استان ایلام در زمینه سیلاب انتخاب شد.

** فرآورده های خبری ایرنا در زمینه سیلاب
خبرگزاری ایرنا بنا به رسالت خبری و رسانه ای خود همپای مسئولان ستاد بحران اقدام به اطلاع رسانی گسترده عمومی کرد و در قبل، حین و بعد از وقوع سیلاب 95 مصاحبه و گفت گوی خبری، 20 خبر پوششی، 13 خبر هشدار در قالب گفت گو با مسئولان عضو ستاد بحران، سه گزارش، چهار گزارش تصویری، 2 خبر تولیدی، یک دریافتی و یک خبر دیگر رسانه ها در مورد سیلاب تولید و منتشر کرده است و این روند با شتاب بیشتر کماکان ادامه دارد.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.