محسن براتی عصر سه شنبه درحاشیه کارگاه آموزشی کاربرد اصول پدافندغیرعامل در بخش کشاورزی در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) فردیس البرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: کشت برنج در گرگان استان گلستان به سبک گندم صورت می گیرد و در این کشت دیگر به درست کردن شالیزار نیاز نیست.
این پژوهشگر ادامه داد: در این نوع کشت برنج یک دویستم آب مصرف می شود و محصول آن بسیار مرغوب است.
وی اظهار داشت: وزارت جهادکشاورزی با فرهنگ سازی و گفتمان سازی گام خیلی بلندی را برداشته تا بتواند هم بدنه کارشناسی و هم کاربران در جامعه هدف را آموزش دهد.
براتی گفت: در فضای جهاد کشاورزی به داده ها صد در صد اهمیت نمی دهیم، همین آفات و اثراتی که در بدنه کشاورزی چه در حوزه دام و چه در گیاهی اتفاق می افتد، موید این مساله است که ابتدا باید رصد، شناسایی و پیشگیری صورت گیرد و همسو با فناوری به جلو رفت.
وی با اشاره به اینکه همیشه تهدیدها وجود دارد، گفت: در زمینه جهادکشاورزی و در بخش امنیت غذایی برای تامین آرامش جامعه هنوز به موفقیت صددرصد نرسیده ایم.
وی با بیان اینکه استکبار تهدیدهایی در حوزه های مختلف را علیه ایران دارد، افزود: برخی تهدیدها انسان ساز است و بخشی نیست، به عنوان مثال در زمینه کشاورزی تهدیدهای طبیعی را در نظر بگیریم، به چه صورت هر سال اعلام می کنند که مزارع کشاورزی استان گلستان و مازندران زیر سیل رفت، هر سال این تهدید تکرار می شود که باید جلوی سیل را گرفت تا صدمه نبینند.
وی در ادامه افزود: در تهدیدهای انسان ساز برخی تعمدی و برخی سهوی است، آنهایی که تعمدی است از سوی مهاجم به عنوان دشمن و یا نیروی کار به علت عدم مدیریت صحیح اقدام صورت می گیرد. دنیا بر مبنای داده ها می چرخد اگر بخواهیم نوع کشت و پرورش دامی عوض شود باید بر دانش روز تجهیز شویم.
براتی افزود: نحوه استفاده از فناوری گاهی اوقات بر مبنای سلیقه های مدیریتی اعمال می شود، مدیریت باید با ماموریت سازمان متناسب باشد، اگرمتناسب نباشد یک تهدید است.
وی بیان کرد: بذر کشور دیگر با بذر کشور ایران هماهنگی ندارد و گاهی نوعی میکروب و آفت محسوب می شود، اماتکنیکی هایی به صورت عمدی وارد می شود که اثرات آن باعث می شود، نتوانیم به خواسته ها برسیم.
این مدرس دانشگاه گفت: باید با دقت سیستم رصد در کشور فعال تر شود تا دام و گیاه آلوده وارد کشور نشود، باید قرنطیه های خود را قوی کنیم، نوع سبک کار و الگوریتم بکارگیری قرنطینه بازنگری و سیستم ها مکانیزه شود.
وی با اشاره به اینکه بحران آب در سال 2020 به عنوان جنگ آب معروف است، گفت: در بخش آب کشور با مشکل مواجه هستیم، باید چاره ای اندیشیده شود و از سویی قدرت نگهداری و ذخیره سازی آب ضعیف است.
7413/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.