به گزارش ایرنا، امام راحل درباره فتح خرمشهر فرمودند: فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش های اسلامی است، خرمشهر شهر لاله های خونین است. خرمشهر را خدا آزاد کرد.
مسجد جامع خرمشهر نمادی از مقاومت ملت ایران در جنگ تحمیلی است، به گونه ای که حقیقت غربت و مظلومیت رزم‌آوران و بسیجیان غرق در خون را به تصویر کشیده است.
در سوم خرداد سال 1361 یک حماسه منحصر به فرد و جاویدان به عنوان فتح خرمشهر توسط دلاوران بسیجی، سپاهی ،ارتشی و جهادی در عملیات فتح المبین خلق شد.
فتح خرمشهرحماسه ای بزرگ است که نشان داد ملت ایران چگونه در مقابل بزرگترین لشکر کشی صدام به ایران ایستادند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمن بیفتد.
**ویژگی های آزاد سازی خرمشهر
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز گفت: آنچه در این حماسه بزرگ مهم است لبیک گویی رزمندگان به ولایت است که تا آخرین قطره خون خود در مقابل دشمن ایستادند تا خونین شهر آزاد شود و صدام در این حمله با شکست روبرو شود.
سردار یوسف مولایی در ادامه به ویژگی های عملیات آزاد سازی خرمشهر اشاره کرد و افزود: نخستین ویژگی این عملیات، سرعت عملیات تهاجمی نیروهای رزمنده سپاه و ارتش بر علیه صدام بود.
وی اظهار داشت : 10 فروردین سال 1361 عملیات فتح المبین رزمندگان تمام شد و 20 اردیبهشت 1361 عملیات بیت‌المقدس برای آزاد سازی خرمشهر آغاز شد.
وی بیان داشت: عراقی‌ها تصور نمی‌کردند به مدت یک ماه بعد از عملیات فتح المبین، نیروهای رزمنده سپاه ، ارتش و جهاد سازندگی به این سرعت خود را ساماندهی کنند زیرا عراق تصور بیش از 6 ماه را داشتند.
وی از نبوغ در طرح‌ریزی عملیات آزادسازی خرمشهر به عنوان دومین ویژگی آزاد سازی خرمشهر یاد کرد و یادآور شد: تیم عملیات سپاه که سردار حسن باقری، سردار غلامعلی رشید و سرلشکر صفوی بودند برای آزاد سازی خرمشهر طرحی ریختند که همین طرح سپاه مورد قبول قرار گرفت.
سردار مولایی ادامه یاد آور شد: طرح سپاه این بود که همزمان با عبور از رودخانه کارون، پیشروی تا جاده اهواز به خرمشهرانجام شود و این یعنی ایران یک سرپل وسیعی را بگیرد که دشمن نتواند ایران را پس بزند.
وی با بیان اینکه عملیات عبور از رودخانه عملیات بسیار پیچیده‌ای بود، خاطرنشان شد: نیروهای ایران همان شب 20 اردیبهشت از رود کارون عبور کردند چون قرار بود سه تا پل در روی رودخانه آمده شود که دو پل توسط ارتش جمهوری اسلامی آماده شد و رزمندگان در سه عملیات در قرار گاه های قدس ، نصر و فتح سازماندهی شدند.
وی در ادامه به عملیات سه مرحله‌ای برای آزادسازی خرمشهر پرداخت و گفت: مرحله اول شب عملیات نیروهای سپاه و بسیج بود که همزمان با عبور از رودخانه کارون تا جاده خرمشهر پیشروی کردند
وی افزود: مرحله دوم عملیات که حدود یک هفته بعد انجام شد ، رزمندگان تقریبا تا منطقه مرزی پیشروی کردند، در این مرحله از عملیات لشکر 5 مکانیزه عراق و لشکر 6 زرهی عراق از منطقه طلائیه و کوشک عقب نشینی کردند.
وی یاد آور شد: مرحله سوم آزاد سازی خرمشهر که در راه خرمشهر با مشکلات و توقف به دلیل سختی جنگ روبرو شد .
وی تاکید کرد: به فضل الهی و رشادت رزمندگان شهر خرمشهر آزاد شد و زمانی که این خبر مهم به اطلاع امام خمینی (ره ) رسید، ایشان فرمودند: خدا خرمشهر را آزاد کرد.
**فتح خرمشهر فتح ارزش های اسلامی
فرمانده کانون بسیج فرهنگیان استان البرز گفت: در ایران اسلامی حکومتی بی بدیل حاکمیت دارد که مردمش در دوران دفاع مقدس از جمله فتح خرمشهر به جهانیان ثابت کرد میراث دار فرهنگ عاشورایی اند و برای دفاع از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب و وجب به وجب خاک ایران سرافراز تا آخرین قطره خونشان ایستاده اند و می ایستند.
پاسدار مجتبی آمر کاشی اظهار داشت: رزمندگان در عملیات آزاد سازی خرمشهر با غرور و با کمترین امکانات در مقابل قدرت‌های شرق و غرب ایستادند تا خرمشهر آزاد شود.
وی خاطر نشان شد: حماسه سوم خرداد یادآور عملیاتی ویژه است که با گذشت سال ها ، هنوز طراحان عملیات‌های جنگی از آن در شگفت هستند.
وی یادآور شد: فتح خرمشهر برتری نظامی ایران بر عراق مورد تایید کارشناسان و تحلیل‌گران نظامی قرار گرفت و موجب انفعال ارتش عراق شد، به گونه‌ای که نظامیان عراقی تا مدت زیادی نتوانستند از لاک دفاعی خارج شوند.
وی با اشاره به اینکه عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین و استراتژیک‌ترین عملیات های هشت سال دفاع مقدس است ، ادامه داد: این عملیات طی چهار مرحله مختلف منجر به آزادسازی خرمشهر شد و 25 روز به طول انجامید.
وی تصریح کرد: لذت‌بخش‌‌ترین پیروزی هشت سال جنگ تحمیلی در این عملیات رقم خورد و شهیدان و سرداران مبارز این رزم به فاتحان خرمشهر مشهور شدند که با مقاومت خود توجه جهان را به نتیجه بزرگ این عملیات جلب کردند.
** حماسه خرمشهر تحقق شعار ما می توانیم
استاندار البرز گفت: فتح و حماسه بزرگ خرمشهر در دوران جنگ تحمیلی نمونه ای از تحقق شعار ' ما می توانیم ' ملت ایران در مقابل جبهه استکبار است.
محمد علی نجفی اظهار داشت: این روز یادآور اقتدار، هماهنگی و همدلی ملت ایران است که هر ساله با شور و نشاط در مناطق مختلف کشور با اجرای برنامه های مختلف با مشارکت جوانان برگزار می شود.
وی بیان داشت: این روزها بزرگ و تاریخی فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است
وی با بیان اینکه ایران اسلامی به خصوص پس از پیروزی انقلاب بارها مورد تعرض متجاوزان قرار گرفته، خاطرنشان شد: ملت ایران تا کنون با اقتدار و سربلندی از تنگناها خارج شده اند.
نجفی ادامه داد: با بهره برداری از فرصت های موجود باید چنین افتخاراتی را که همانند نگین در تاریخ انقلاب می درخشد را به درستی به گوش جهانیان رساند.
وی تاکید کرد: پیروزی شگفتی ساز خرمشهر در سوم خردادماه سال 61 توسط رزمندگان با پایمردی رزمندگان اسلام به ثمر رسد و در تاریخ انقلاب ثبت جاودانه شد.
**دفاع مقدس گنجینه ای عظیم
نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دفاع مقدس برای ملت ما و دیگر کشورها گنجینه ای عظیم است و برای دیگر کشورها نیز الگو شده است.
محمد جواد کولیوند افزود: در جریان عراق و سوریه، مردم این کشورها با الگوگیری از فرهنگ دفاع مقدس توانستند در مقابل داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های وابسته و دست پرورده استکبار بایستند و کشور خود را از چنگال تروریست‌ها نجات بدهند.
وی با اشاره به اینکه عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر یکی از برگ های زرین تاریخ انقلاب اسلامی است ، اظهار داشت: در این عملیات بیش از 5 هزار کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی ما آزاد شد و در این عملیات همه از ارتش، سپاه، جهاد سازندگی و ملت ایران حضور داشتند که منجر به آزادی خرمشهر شد.
وی بیان داشت: امروز ارزش‌های دفاع مقدس تنها در داخل کشور مطرح نیست، بلکه فرهنگ دفاع مقدس از مرزهای کشورمان فراتر رفته است.
وی تصریح کرد: با آزادسازی خرمشهر، کمر ارتش عراق در تهاجم گسترده‌ زمینی به 5 استان کشور و تهاجم دریایی به 2 استان کشور، شکست به طوری که پس از اجرای این عملیات، استکبار جهانی در قدرت ارتش عراق و صدام تجدیدنظر کرد و به دنبال راه‌حل‌هایی برای جبران این شکست بود که یکی از آن‌ها ' صلح' بود.
وی اضافه کرد: آنها در حالی موضوع صلح را مطرح کردند که هنوز بخش‌هایی از سرزمین ما در اشغال دشمن بعثی بود و در نهایت پس از عملیات کربلای 5، دشمن قطع‌نامه را پذیرفت و دنیا در برابر ما تعظیم کرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: انجام عملیات بیت المقدس و به دست آوردن آن پیروزی بزرگ، سختی‌های فراوانی به همراه داشت و امام ما را متوجه ساختند که این پیروزی عنایت خداوند به کشور، مردم و رزمندگان بود.
کولیوند تاکید کرد: ملت ایران در برنامه های مختلفی که به مناسبت بزرگداشت حماسه فتح خرمشهر در چهارگوشه ایران از جمله در گلزارهای شهدا برگزار می شود بار دیگر با امام، شهدا و ولایت تجدید میثاق می کنند.
2819/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.