استاندار البرز با تایید اینکه قاچاق کالا به تولید و اشتغال ضربه می زند، گفت: کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان باید در راستای ستاد رفع موانع تولید کار کند.

به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی امروز در هفتمین نشست مشترک کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با کمیسیون های شهرستان‌های تابعه، گفت: با وجود تلاش دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق کالا و ارز این سیاست در دولت دوازدهم نیز دنبال می‌شود. کمک سایر قوا، نیروهای نظامی و امنیتی هم قابل تقدیر است.

نجفی در این ارتباط با اشاره به عملکرد استان، اذعان داشت:طبق مستندات 5 سال اخیر سال، مبارزه با کالاهای قاچاق رو به بهبود رفته و ورود کالای قاچاق کاهش یافته است و باید با همت مضاعف، این هدف پیگیری شود.

رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، تصریح کرد: بیشترین ضربات به نظام، صدمه به تولید و اشتغال است که از ورود کالای قاچاق، ناشی می شود لذا باید با کنترل های لازم توسط ناظران و بازرسان، زمینه ای فراهم شود تا زیرساخت های نظارت نامحسوس در این بخش تقویت شود.

وی در ادامه با تاکید بر هم افزایی بین بخش دولتی و خصوصی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و تامین بودجه مناسب از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز هستیم؛ البته بانک ها؛ بخش خصوصی؛ اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن؛ اتاق تعاون و همه باید به میدان بیایند تا از ورود کالای قاچاق به داخل کشور و استان جلوگیری شود.

استاندار البرز به نقش رسانه ها و ظرفیت ویژه آگاهی بخشی آنها اشاره کرد و گفت: رسانه ها و مطبوعات، ظرفیت ویژه و مثبتی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مردم دارند و این آمادگی در رسانه ها وجود دارد و همگی همراه هستند؛ به خصوص رسانه ملی که در کنار دستگاه ها است و باید از این فرصت بهره لازم را برد.

وی افزود: حجم قاچاق کالا تا قبل از دولت یازدهم 25 میلیارد دلار بوده که در پایان دولت یازدهم به 12.5 میلیارد دلار رسید و اکنون هم 15 درصد کاهش پیدا کرده و به 11.2 میلیارد رسیده است.

نجفی با اشاره به گلایه برخی از تولید کنندگان از ورود کالای قاچاق، تصریح کرد: علی رغم اقدامات خوب انجام شده وضعیت فعلی کافی نیست و با توجه به هجمه سنگین قاچاق و شکل گیری مافیاهای سازمان یافته ملی و بین المللی خواه ناخواه خیلی ها به این سمت کشیده می شوند که باید توجه ویژه ای در این رابطه صورت گیرد.

استاندار گفت: دولت به دنبال ایجاد تثبیت ارز در کشور است و با تدبیر، زمینه ساز ایجاد فرصت های مناسبی برای تقویت تبادل ارز در بازار بوده است البته در این زمینه همه دستگا ه های قضایی؛ امنیتی و انتظامی وارد شدند و اندیشه های اقتصادی را هم فراهم کردند و بخشی از نگرانی هایی که عده ای برای پایین آمدن ارزش پول شان داشتند برطرف شد.

وی افزود: خوشبختانه دولت و نظام اهتمام اقتصادی دارند و درطولانی مدت با سخت گیری های لازم و فرایند کنترل بر بازار تثبیت ارزی صورت خواهد گرفت.

نجفی با قدردانی از اهتمام تعزیرات حکومتی در بحث پیشگیری از ورود کالای قاچاق به داخل تصریح کرد: باید به دنبال دانه درشت ها بود؛ ضمن اینکه خردهای بازار هم باید شناسای و نظارت شوند و گوشزدهای لازم در خصوص آنها هم صورت گیرد.

استاندارالبرز ضمن اشاره به شرایط مستعد منطقه ویژه اقتصادی پیام، نظارت بیشتر را در امر پیشگیری، حائز اهمیت دانست و افزود: فعالیت صنوف غیرمجاز به عنوان یکی از زنجیره های اصلی در ورود کالای غیرمجاز باید بررسی عملکرد شوند؛ اکنون نیز ستاد رفع موانع تولید خوب وقت گذاشته و پایش ها استمرار دارد.

وی در خصوص قاچاق قطعات مونتاژ به ویژه در صنعت خودرو، اذعان داشت: اگر جلوی ورود کالاهایی مثل قطعات برخی اتومبیل های وارداتی گرفته شود و این امر مانع از رشد صنعت خودرو در کشور شود باید تولیدات مشترک بین دستگاه های سازنده صورت گیرد؛ البته دولت به هیچ عنوان موافق با مونتاژ صرف نیست و در این زمینه نیز دستگاه های نظارتی باید حضور قوی داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان، تکالیف ستاد تنظیم بازار را در آستانه شب عید گوشزد کرد و گفت: تاکید دارم همه دستگاه ها و اصناف دقت و همکاری لازم را داشته باشند و صنعت معدن و جهادکشاورزی در بخش تولید و بهداشت و درمان در بحث کنترل مواد غذایی نظارت جدی داشته باشند.

نجفی ضمن تاکید تثبیت قیمت کالا و اقلام مورد نیاز مردم تا اردیبهشت سال آینده گفت: نباید شاهد افزایش قیمت کالا در بازار باشیم و در آستانه شب عید باید امکانات اولیه فراهم و نظارت ها به ویژه در روزهای پایانی سال بیشتر شود و نباید اجازه دهید که کالایی تایید نشده افزایش قیمت پیدا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.