دکتر طباطبایی در شورای بهداشت استان افزود: به محض این که مادری تصمیم به بارداری گرفت باید به دنبال خدمات و اطلاعات کافی و مناسب باشد و حمایت عاطفی شود.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان جوان ترین استان کشور است که 38 درصد جمعیت آن زیر 15 سال هستند و بیشترین نرخ باروری کشور در این استان است.

طباطبایی گفت: میزان باروری در استان 3.9 و در کشور 2.39 است که نشان دهنده تعداد فرزندانی است که یک مادر در دوران بارداری به دنیا می آورد.

وی خاطرنشان کرد: مرگ و میر نوزادان در استان کاهش یافته است و نسبت مرگ مادران هم به ازای هر تولد کاهش داشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: در سال 95، تعداد زایمان های انجام شده در واحدهای زایمانی 830 بود که 63 هزار مورد در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد.

وی اظهار کرد: براساس آمار موالید ثبت احوال 17 درصد مادران استان در منزل زایمان می کنند که آمار بالایی است و باید کاهش یابد.

طباطبایی همچنین از راه اندازی کمپین حمایت از زنان باردار در استان خبر داد و گفت: هدف از راه‌اندازی کمپین حمایت از زنان باردار آموزش و مشاوره به مادران باردار، از بین بردن مشکلات تغذیه‌ای و ترویج زایمان طبیعی است.

وی ادامه داد: این کمپین همه روزه در مراکز بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان فعال است و آموزش‌های لازم را به مراجعه کنندگان می‌دهد.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان سالانه 100 هزار نوزاد متولد می‌شوند که یک درصد از این تعداد فوت می‌شوند.

طباطبایی همچنین از جمله عوامل مرگ و میر زنان باردار در استان را خونریزی حین زایمان، فشارخون، دیابت و سوءتغذیه عنوان کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در سیستان و بلوچستان سناریوهای مرگ مادران تکراری است و نظیر آن در سال‌های گذشته اتفاق افتاده که قابل پیشگیری است.

وی بیان کرد: سلامت در رفاه اجتماعی باید رعایت شود، هر چه توسعه یافتگی جوامع بیشتر شود این موضوع محقق می‌شود و مرگ مادران کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: شاخص سواد خانم‌ها در سیستان و بلوچستان 60 و در کشور 80 درصد است که 20 درصد با میانگین کشوری فاصله دارد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 827339
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.