مرجان پدرزاده روز یکشنبه به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز( 8 تا 14 آذر) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 127 مورد وارد مرحله ایدز و بقیه به ویروس اچ آب وی آلوده شده اند.
وی با بیان اینکه اکنون 105 نفر از بیماران یاد شده تحت درمان هستند خاطرنشان کرد: طی این مدت 58 نفر بر اثر بیماری یاد شده در استان فوت نموده اند.
پزشک برنامه های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطرنشان کرد: از مجموع بیماران ایدز شناسایی شده در استان 77 درصد مرد و 23 درصد زن هستند، زنان مبتلا از طریق همسرانشان به ویروس این بیماری آلوده شده اند .
وی، یبیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان را سنین بین 21 تا 35 سال ذکر کرد و گفت: شایعترین راه انتقال این بیماری، اعتیاد تزریقی است.
وی تماس جنسی محافظت نشده ، دریافت خون و فرآورده های خونی آلوده و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در دوران بارداری را از دیگر راههای انتقال این بیماری عنوان کرد.
پدرزاده با بیان اینکه تاتو و خالکوبی در شرایط غیر استریل هم از جمله راههای انتقال ویروس اچ ای وی است ادامه داد: این بیماری از طریق تماس معمولی مانند دست دادن، در آغوش کشیدن، بوسیدن، نشستن در کنار فرد مبتلا ، خوردن و آشامیدن ، گزش حشرات، استفاده از توالت ، حمام و استخرهای شنا منتقل نمی شود.
وی اظهار کرد: زمانی که فرد به ویروس مولد اچ آی وی آلوده می شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است 10 سال طول بکشد که طی این مدت فرد در ظاهر سالم بوده و می تواند به کار و فعالیت ادامه دهد اما زمانی که وارد فاز بیماری شود و علائم آن نمایان گردد به ایدز مبتلا شده است.

*** نوزاد مبتلا به ایدز در استان متولد نشده است
پدرزاده با اشاره به اجرای طرح پیشگیری انتقال ایدز از مادر مبتلا به نوزاد در استان گفت: این طرح از سال 93 در برخی استانها آغاز شد و از ابتدای سال96 در همه استانهای کشور اجرایی شد.
پزشک برنامه های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود:در این طرح همه مادران باردار در سه ماهه اول و سه ماهه سوم مورد آزمایش قرار گرفته و در صورتی که مبتلا به ایدز باشند، تحت درمان قرار می گیرند و در این صورت احتمال انتقال بیماری از مادر به جنین، کمتر از 2 درصد است.
پدر زاده اظهار کرد: از سال 82 تاکنون 30 زن باردار مبتلا به اچ ای وی (ایدز) در استان شناسایی شد که تحت کنترل و مراقبت قرار گرفتند و موفق به تولد نوزادان سالم شدند.
ایدز(AIDS)یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود.
ایدز از سوی سازمان بهداشت جهانی ششمین بیماری کشنده نام گرفته ، در حال حاضر 21 میلیون فرد مبتلا به HIV در دنیا تحت درمان هستند.
روز جمعه اول دسامبر(10 آذر) روز جهانی ایدز است و سازمان بهداشت جهانی شعار امسال را «سلامتی حقی برای همه با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به HIV» انتخاب کرده است.
بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تا اول مهرماه 96 تخمین وزارت بهداشت این است که حدود 66 هزار و 375 فرد مبتلا به ویروس ایدز در ایران زندگی می کنند، از این تعداد 26 هزار و 464 فرد شناسایی شده اند که به ویروس ایدز مبتلا و البته تحت درمان هستند و حدود 40 هزار نفر که حدود 60 درصد مبتلایان هستند، هنوز ناشناخته مانده اند.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.