به گزارش ایرنا، اگرچه نیروی های خودجوش مردمی در زمان حوادثی مانند سیل و زلزله همیشه برای امداد و نجات به صحنه آمده اند اما تکرار حادثه ها و گاهی مواقع گستردگی آن سبب شده تا آسیب های بخش امداد ونجات و مدیریت حادثه بیشتر خودنمایی کند.
بارها دیده شده در زمان وقوع حوادث به دلیل نا آشنایی بیشترمردم با اقدامات اولیه امداد و نجات ، فرصت های طلایی برای نجات افراد حادثه دیده از دست رفته و مقوله امداد عقیم مانده است .
براین اساس آنطور که کارشناسان می گویند: آمادگی و برنامه ریزی مناسب در مدیریت بهینه منابع از جمله نیرو و امکانات، ضرورتی اجتناب ناپذیر در مدیریت بحران کشور و بخصوص در مدیریت بحران استان پرجمعیت البرز به عنوان معین تهران است.
واکنش سریع با تجهیزات مناسب، برقراری ارتباط مؤثر بین گروه ها و سازمان های درگیر در بحران از جمله اقدامات موثر دراین زمینه است که با آگاهی بخشی و اجرای طرح های آموزشی از همین امروز می توان به نتایج قابل قبول تری دست یافت.
هشدارها حاکی از آن است که بحران ها و حوادث غیر طبیعی احتمال بازگشت و تکرار را دارند،بر همین اساس ضرورت توجه تمام سازمان ها اعم از خصوصی و دولتی یا عمومی و نظامی به مقوله آموزشی و پژوهشی مدیریت بحران شدیدا احساس می شود.
مدیرکل مدیریت بحران البرزبا بیان اینکه تاکنون21 بحران دراین استان شناسایی شده گفت: همه این بحران‌ها شهروندان البرز را نیز تهدید می‌کند، ازهمین‌ رو باید زیرساخت‌ها و آموزش‌های مربوط به مدیریت بحران در استان تقویت شود.
مهدی مهرور افزود: آموزش‌های مدیریت بحران یکی از جدی‌ ترین اصولی است که برای مدیریت بحران مورد نیاز است و مهم‌تر اینکه این آموزش‌ها قشر خاصی را شامل نمی‌شود و اقشار مختلفی از جمله مدیران، معلمان، دانش آموزان را در بر می‌گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران البرز خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌های مرتبط با مدیریت بحران در استان مانند طراحی یک منطقه امن برای استفاده در مواقع لازم، ساخت سالن‌های چند منظوره اسکان اضطراری، باند فرود بالگرد امدادی، تجهیزهرچه بیشتر دستگاه‌های امدادی از مواردی است که در بحث زیرساخت‌های مدیریت بحران ضروری است.
وی با بیان این‌که پس از آموزش ناکافی و ضعف زیرساختی، عمده‌ترین نقاط ضعف مدیریت بحران در استان عدم هماهنگی و همکاری سازمان‌ها، کمبود ضوابط و مقررات جامع و در نهایت محدودیت منابع مالی است، گفت: اما خوشبختانه نقاط قوت بسیاری نیز وجود دارد که شامل تجارب مفید در مدیریت بحران و روحیه تعاون و نوع‌دوستی در جامعه و مشارکت خوب و ارزشمند مردم و سازمان‌های مردم نهاد همچون جمعیت هلال‌احمر است.
مهرور افزود: می‌توان با آموزش همگانی، برطرف کردن نقاط ضعف و توجه بیشتر به نقاط قوت راه را برای عملکرد هر چه بهتر و قویتر در امر مدیریت بحران هموار کرد، باید تهدیدها و فرصت‌ها را به خوبی شناخت و برای مقابله با تهدیدها و استفاده از فرصت‌ها آماده شد.
وی به برگزاری کلاس های آموزشی پیشگیری از مخاطرات زلزله برای 30 هزار دانش آموز در مدارس اشاره کرد و افزود: این جامعه دانش آموزی می تواند آموزش های لازم را به خانواده ها منتقل کرده و از این طریق فرهنگسازی صورت گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز اضافه کرد: از دانشگاه ها انتظار می رود با بررسی شرایط موجود و احصا نقاط ضعف و قوت، با این رویکرد که حادثه خبر نمی کند نسبت به ایمن سازی اماکن و بناها و برگزاری کلاس ها و همایش های آموزشی اقدام کنند.
وی گفت: برخی دانشگاه ها سال ها پیش بنا شده و به طور طبیعی به مرور زمان کیفیت خود را از دست داده اند بنابراین ضرورت دارد که پیش از وقوع حادثه، اقدامات لازم صورت گیرد.
این مسئول افزود: در صورت ایجاد سالن بحران در دانشگاه ها با ایجاد تعامل بین سازمان های امدادی و خدماتی این آمادگی وجود دارد که نسبت به تجهیز این اماکن اقدام کرد.
مهرور با بیان اینکه مدیریت بحران استان دارای 14 کارگروه است خاطرنشان کرد: بر این اساس می توان از پژوهشگران و مدیران بحران دانشگاه ها در برخی از این کارگروه ها استفاده کرد تا در جریان مباحث قرار گیرند و از ظرفیت های متقابل بهره برداری شود.
مدیرکل جمعیت هلال احمر استان البرز نیز گفت: نقش آموزش کمک‌های اولیه و آمادگی دربرابر بلایا و حوادث به اقشار مختلف جامعه به ‌عنوان یک مأموریت انسانی در کاهش آسیب و تلفات، به خوبی روشن است ولازم است به ‌عنوان یک دغدغه اساسی به آن نگاه کرد.
ناصر چرخساز افزود: هرقدر آموزش و آگاهی بالاتر باشد در زمان حادثه پاسخگویی ازلحاظ کمی و کیفی بالاتر می رود اما دراین آموزش ها باید تمام گروه های جامعه را در نظر گرفت.
وی گفت: خانواده و عوامل امدادرسانی از جمله گروه های مهم دراین زمینه به شمارمی رود که دراین زمینه اقدامات موثری ازسوی هلال احمر انجام پذیرفته است.
چرخساز اضافه کرد: این طرح درمرحله اول برای حدود 10هزار نفراز خانواده های استان البرز برگزارشد .
وی ادامه داد : در این طرح داوطلبان جمعیت هلال احمر با عنوان تسهیل گران طرح خادم با مراجعه به درب منازل ،شاخص های آمادگی خانوار در برابرمخاطرات را به صورت سرپایی به خانوادها آموزش می دهند.
وی گفت : این طرح با هدف افزایش سطح آمادگی و آگاهی خانواده ها پیرامون مخاطرات اطراف خود با شعار ما خدمت را نزد مردم می بریم اجرا می شود .
وی بیان اینکه برای اجرای این طرح هر 2 نفر از داوطلبان مسئولیت 100خانوار را برعهده دارد گفت : داوطلبان 15 مورد شاخص آمادگی خانوار را به صورت سرپایی و چهره به چهره در مراجعه های ماهانه در 12 مرحله به مدت زمان 5 دقیقه آموزش می دهند.
وی گفت : بیش از 3 میلیون خانوار استان البرز تا سال 1400 تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت و با مراجعه به درب منازل و آموزش شاخص های آمادگی لازم به هموطنان ارائه خواهد داد واین طرح کمک می کند تا با مشارکت مردم شاخص آمادگی خانوارها از 3.9درصد به 100 برسد.
وی گفت : آماده کردن خانوارها ، کارآسانی نیست ولی راهی است که باید طی شود باید با آموزش و پایش مستمر ، این کار را انجام دهیم این کار باید در چند سطح مختلف (فرد، خانواده، محله، شهر، روستا، کشور ) تلاش شود وبرای ماندگاری و موفقیت آثار این برنامه ، مداخلات آموزش در گروه های هدف سیاست گذاران و مدیران ارشد و رهبران اجتماعات محلی و گروه های مرجع حمایت شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی کرج نیز دراین باره گفت: ضعف اصلی در جامعه فرهنگی است و عدم رعات مسائل ایمنی از سوی مردم حوادث را افزایش می دهد.
سهراب شهبانی افزود: آتش نشانی کرج اقدامات فرهنگی درزمینه پیشگیری ازحوادث انجام داده که این مهم را از مهدهای کودک و مدارس شروع شده و هم اکنون نیز ادارات را ترغیب به ارائه آموزش به کارکنان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: بحث پیشگیری یکی ازموارد مهم است و وقتی فرداطلاعات درموقع بروز حوادث داشته باشد و حداقل مسائل ایمنی را بداند، به طور قطع در کاهش آسیب ها موثر خواهد بود.
8029 / 6155خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.