بیابان های شهرستان نظرآباد و اشتهارد به عنوان یکی از کانون های داخلی ریزگرد به شمار می آیند که این ریزگردها شهرستان های کرج، نظرآباد و ساوجبلاغ در استان البرز و تهران را تحت تاثیر قرار می دهد.
استان های همجوار قزوین، مرکزی و تهران در مجموع حدود 160 تا 180 هزار هکتار اراضی بیابانی دارند که این عرصه به دلیل یکپارچگی که دارد، بین استان ها شرایط ایجاد ریزگرد را تشدید می کند.
از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اقداماتی برای کنترل ریزگردها و بیابانزدایی آغاز شده که در حقیقت تلاش برای پاک کردن راه تنفس میلیون ها انسان محسوب می شود.
ایرنا مرکز البرز به دلیل اهمیت موضوع اقدام به تهیه گزارش میدانی از وضعیت این بیابان ها و تلاش ها برای احیاء آن کرده و با دعوت از این مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در بیابان های نظرآباد و اشتهارد به بررسی این موضوع پرداخت.
مسئولان اجرای این طرح یکی از نیازهای اجرای این طرح ها را تامین اعتبارات کافی و به موقع دانسته و تاکید دارند که تامین این اعتبارات بایستی از یک تداوم و زمانبندی خاصی برخوردار باشد.
حامد فرضی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز که خبرنگاران ایرنا را در این گزارش میدانی همراهی می کرد، گفت: تامین نکردن به موقع اعتبارات باعث می شود که اگر چنانچه در هر لحظه و هر زمان از اجرای پروژه ها دچار وقفه بشویم آن برنامه ریزی هایی که در دراز مدت برای کم کردن چالش های ریزگرد در استان داریم، دچار مشکل شود.
فرضی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته نزدیک به 12 هزار هکتار عملیات بیابانزدایی انجام شده، بیان داشت: از 2 سال گذشته و همچنین از ابتدای سال 96 اتفاقات بسیار خوبی در بحث جلوگیری از توسعه کانون های ریزگرد صورت گرفته است.
وی گفت: همچنین از طریق سفر رئیس جمهور به استان البرز 20 میلیارد تومان اعتبار به این بخش تخصیص پیدا کرده که یک اتفاق بسیار خوب در استان البرز صورت گرفته و همکاران ما به شدت در مراحل اجرایی پروژه های بیابانزدایی هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: از دیگر طرح های بیابانزدایی اجرای حدود 1500 هکتار طرح در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی در سال گذشته است که عملیات اجرایی آن پایان یافته و اکنون در فاز دوم اجرای پروژه هستیم .
وی گفت: در فاز اول این طرح 415 هکتار با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد انجام شده و در فاز دوم هم علاوه بر اینکه بحث جنگل کاری در عرصه های هزار هکتاری داریم و نقشه کار آماده شده، اجرای قرق هم جزء یکی از این برنامه ها است.
فرضی یکی دیگر از طرح ها برای کنترل عرصه ها را خرید عرفی حق مرتعدارانی که دام هایشان را وارد عرصه می کنند، دانست و اظهار داشت: در اجرای این طرح به نوعی علوفه به صورت دستی در اختیار دامداران قرار می گیرد تا کمتر شاهد ورود دام ها به عرصه های بیابانی باشیم.
وی یکی از معضلاتی که استان های البرز و قزوین را در ایجاد ریزگردها و گسترش بیابان ها با چالش جدی مواجه کرده وجود شترهای سرگردان عنوان کرد و گفت: این موضوع برای استان ما بسیار یک چالش جدی محسوب می شود و خطرات بسیار زیادی را برای عرصه های ما ایجاد کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان داشت: در جاهایی که انجام عملیات قرق داشتیم و مانع از ورود شتر در عرصه شدیم عرصه کاملا تثبیت شده و با اقدامات احیایی که برای پروژه انجام دادیم روند کنترلی و احیاء خیلی بهتر شده است.
وی افزود: این امر نیازمند یک عزم جدی است تا همه مسئولین در این امر کمک کنند و اکنون دستگاه قضایی در این زمینه همکاری بسیار خوبی با مجموعه منابع طبیعی داشته و کمک های شایانی کرده به طوریکه مجوز کشتار شتر هم اخذ شده ولی بایستی با همکاران در فرمانداری و جهاد کشاورزی که می توانند در ساماندهی شترها کمک کنند رایزنی صورت گیرد.
فرضی یکی دیگر از موضوعاتی که برای استان تبدیل به یک معضل شده را ایجاد یک زهکش از طرف استان قزوین دانست و اظهار داشت: این زهکش حدود 30 کیلومتر می باشد که 12 کیلومتر آن در استان البرز و انتهایی ترین حوزه ی شهرستان نظرآباد حفر شده که منجر به افت شدید سطح آب های زیرزمینی در این منطقه شده است.
وی گفت: متاسفانه حفر این کانال زهکش از سنوات گذشته از سوی قزوین انجام شده که خودبه خود شرایط را برای بیابانی شدن مضاعف می کند به طوریکه آبی که نیازمند رشد گیاه بوده در عرصه خوبخود از دسترس گیاه به لایه های پایین رفته و از دسترس خارج شده و گیاه هم ادامه حیات نخواهد داشت.
این مسئول افزود: برای جلوگیری از ادامه روند حفر این کانال دستگاه قضا با همکاری یگان حفاظت که به صورت شبانه روزی در عرصه ها حضور دارند، وارد شدند و مانع از ادامه پروژه عملیات زهکش ، مرمت و نگهداری شدند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی دیگر از معضلات که گریبانگیر عرصه های بیابانی استان شده را دست اندازی افراد سودجو با تاغ زارها دانست و بیان داشت: جنگل های تاغ که سنواتی بوده و از حدود 30 سال پیش ایجاد شده دارای ارزش بسیار خوبی از نظر تامین زغال برای بعضی از افراد سودجو می باشد که به دنبال منافع شخصی خودشان هستند.
وی افزود: تاغ یک عنصر حیاتی بسیار خوب برای مجموعه بیابانی است و به شدت ریزگردها را کنترل می کند و از توسعه بیابان ها جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: به منظور برخورد و جلوگیری از فعالیت افراد سودجود در طول یکی دو ماه گذشته حدود 6 نفر ازاین افراد دستگیر شدند و اکنون به واسطه اهمیتی که طاق دارد و این اهمیت هم برای دستگاه قضا نیز محرز شده و در جلسات متعدد به نقش این گیاه در اکوسیستم منطقه تاکید شده که اگر متخلفی در این زمینه دستگیر شود فوری جرایم سنگین و زندان خواهد داشت.
فرضی در ادامه به موضوع آمایش سرزمین و جدی گرفتن آن اشاره کرد و گفت: در بالادست همین منطقه و در شهرستان ساوجبلاغ کارهای آبخیزداری بسیار بزرگی انجام شده و فراموش نشود که ما شهر جدید هشتگرد را داریم و قرار است یک میلیون سکنه در آن مستقر شود و پایین تر نیز شهر هشتگرد و انتهای آن روستاها و ویلاها وجود دارند.
وی ادامه داد: در سنوات گذشته به واسطه اینکه سیل وارد شهر نشود و خطرات سیل را کم کنیم پروژه آبخیزداری متعددی در این منطقه انجام شد ولی متاسفانه اکنون با احداث یک جاده ای که به طالقان منتهی می شود و تمام آن برداشت ها و خاک هایی که در مسیر جاده خاکبرداری می شود به پشت سازه های آبخیزداری می رود که عملا شرایطی رافراهم کرده ایم برای انجام یک خطرپذیری دیگری که خودمان آن را ایجاد می کنیم.
وی گفت: هر دستگاهی که به نوعی برخوردار بوده و تاثیر پذیر از بحث ریزگرد است بایستی در این بخش هزینه کرده و اعتبار بگذارد.
گزارش میدانی ایرنا از وضعیت عملیات بیابان زدایی در استان البرز به همراه گزارش تصویری و فیلم منتشر می شود.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.