به گزارش ایرنا، حرکت امام حسین (ع) با منطق قرآن کاملا مطابقت دارد، زیرا قرآن سفارش به اصلاح دارد و تاکید کرده که در صورت اصلاح پذیر نبودن با دشمنان دین خدا مقاتله کنید.
نهضت عاشورایی حسین ابن علی (ع) سراسر جلوه های توحیدی و قرآنی دارد. با نگاهی به تاریخ و بررسی روایات این نکته مهم نیز مشخص می شود که حضرت و یارانش شب عاشورا را به تلاوت قرآن سپری کردند، بنابراین عزاداران واقعی آن امام(ع) نیز نه تنها این شب که تمامی شب‌ها به تلاوت قرآن کریم و درک و فهم آن اهتمام داشته باشند.
براساس روایات وارده سالار شهیدان حسین بن علی (ع) نبرد خود را یک روز به تاخیر انداخت برای اینکه به تلاوت قرآن بپردازد و این امر ضرورت انس هرچه بیشتر با قرآن را نشان می دهد، همچنین در حدیث ثقلین به نقل از نبی مکرم اسلام (ص) آمده که در میان شما دو امانت گرانبها به جای می گذارم، قرآن و عترت. مادامی که به آنها تمسک جوید گمراه نخواهید شد.
بنابراین اهمیت برجسته سازی مبانی توحیدی و قرآنی در عزاداری سالارشهیدان (ع) امزوزه با توجه به هجمه های وارده از سوی دشمنان برای اسلام هراسی و تحریف دین از نکات مهمی است که به طور مستمر به آن توصیه کرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان البرز نیز به منظور تبیین این موضوع با دعوت از رئیس رسیدگی به امور مساجد استان البرز و مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه این استان در قالب میزگردی به بررسی ابعاد مختلف این موضوع مهم پرداخته است.
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سعیدی رئیس رسیدگی به امور مساجد استان البرز در این میزگرد، گفت: در هر قیامی هدفی است که در فرآیند رسیدن به این هدف ممکن است تحریفاتی وارد شود.
وی افزود: اصل قیام حسین (ع) خارج از عبودیت نبوده و با نگاهی به تاریخچه این قیام با عظمت می توان به این نکته دست یافت که در شروع قیام حضرت به مکه رفته و در مسجد الحرام با نماز آن را شروع می کند، یعنی مبدا این کار از مسجد کلید می خورد.
سعیدی گفت: بررسی های تاریخی نشان می دهد تمام بیانات امام حسین(ع) بعد از نماز بوده و بیانات حضرت مبنای قرآنی و الهی دارد.
وی اضافه کرد: سراسر قیام مباحث خداشناسی و آموزش و پرورش بوده و به دنبال جریان هدایت گری در بین مردم است.
وی تاکید کرد: درمجموع قیام حسین بن علی (ع) برای اصلاح جریان انحرافی شکل گرفت چراکه در دوران امام حسین (ع) جریان انحرافی به اوج خود رسید، به طوری که چاره ای جز قیام همه جانبه نبود و جنگ درمقابل این جریان نبود.
وی ادامه داد: دشمنان اراده از بین بردن اصل اسلام را داشتند و می خواستند پس از نبی اکرم (ص) فرآیند اعتقادی از بین برود.
رئیس رسیدگی به امور مساجد البرز گفت: امام حسین (ع) با تمام قوا برای ایجاد دوباره این جریان شکل گرفت و در این زمینه تاکید امام بر امر به معروف و نهی از منکر را شاهد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: هرچقدر عزارداری ما ازاین مسیر اصلی عبودیت و قرآن فاصله بگیرد به همان مقدار خیانت کرده ایم. امروز باید در جلسات روضه خوانی مسائل تربیتی را نیز مد نظر قرار دهیم.
سعیدی اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا از نفوذ جریان انحرافی جلوگیری کرده و از ظواهر دست بکشیم. منبرهای روضه باید محتوای قیام عاشورا را منعکس کنند.
وی ادامه داد: واقعه عاشورا شور و شعور است که شعور باید مقدم باشد. هرشوری که پایه اصلی آن شعورنباشد، به انحراف رفته است.
سعیدی تصریح کرد: رسالت اصلی روحانیون همین است ودر تلاش هستیم این نکات در مسجد اجرا شود، بر این اساس تاکید ما این است که مداحان باید در کنار روحانیون باشند.
وی افزود: هدف ما از برافراشتن بیرق حسینی (ع) تربیت است و شبهات عاشورا که از توطئه های دشمنان است، باید برطرف شود.
وی یادآورشد: شور حسینی امروز هرچه بیشتر در بین آحاد مردم بویژه جوانان مشهود است که باید مضامین قرآنی را هرچه بیشتر درآنها تقویت کرد.
مسئول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان البرز نیز گفت: با نگاهی به تاریخ اسلام شاهد آینده نگری پیامبر اسلام (ص) در دومقطع تاریخی هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل بنی احمدی افزود: دریک مقطع پس از رحلت پیامبر (ص) و جدا شدن مردم است که نبی اکرم (ص) چاره اندیشی دارد و به امیر مومنان سفارش سکوت برای حفظ اسلام می کند.
وی ادامه داد: مقطع دیگر انحراف در دین و تلاش معاویه برای خاموش کردن اسلام است.
بنی احمدی افزود: برخی از آنها برای بدعت گذاشتن در دین و انحراف آن درمستی نماز خواندند و این بدعت ها را به جایی رساندند که در دوران امام حسین (ع) راهی به جز قیام نماند.
وی گفت: امام حسین (ع) روز عاشورا در میدان نبرد ابتدا خود را معرفی کرد که جمعی از افراد حاضر جدا شدند و برخی نیز با سرو صدا در تلاش برای قطع سخنان حسین بن علی (ع) بودند.
بنی احمدی خاطرنشان کرد: اما نکته مهم آن است که امام حسین (ع) ضمن پرداختن به پوسته دین به هسته آن نیز توجه می کرد و امروز می بینیم که اسلام امریکایی به پوسته دین اسلام توجه دارد و گروه های تکفیری و داعشی هسته دین مبین اسلام را گم کرده اند.
وی گفت: حسین بن علی(ع) این دو بخش را همراه هم می بیند شخصیت بزرگ و ستودنی حر در قیام کربلا داریم که در کنار یاران سالار شهیدان قرار می گیرد و از سوی دیگر افرادی را می بینیم که پس از هفتاد سال عبادت در خواب عمیق رفته و به این جمع به خاطر حب دنیا نمی پیوندند.
بنی احمدی افزود: امروز اسلام امریکایی و داعش با تهیه فیلم هایی از سربریدن بچه ها و آزار و جنایت به دنبال اسلام هراسی هستند.
وی گفت: کشتار در کشورهای مسلمان و مقابله فرهنگی با تاریخ اسلام از جمله توهین به همسران نبی اکرم (ص) از دیگر حربه های دشمنان اسلام است.
بنی احمدی ادامه داد: رشد اسلام خواهی عجیبی پس از انقلاب شاهد هستیم که دشمنان نیز در مقابل آن ساکت ننشستند و تلاش می کنند تا با حربه های فرهنگی اسلام را وارونه و فاقد رحمانیت نشان دهند.
وی افزود: چنانچه تصوری که از آخرالزمان به تصویر کشیده شده امامی با شمشیر بلند و آغشته به خون و کشتار است و کمتربه برقراری عدالت و از بین رفتن ظلم اشاره می شود.
بنی احمدی خاطرنشان کرد: دشمنان به دنبال آن هستند تا ایران اسلامی هیچ متحدی نداشته باشد وسیاست های صهیونیستی اعمال شود که بحث کردستان عراق دراین زمینه مدنظر قرارمی گیرد.
وی اضافه کرد: از بین رفتن وجهه اسلام تلاش دشمنان است و بنابر فرمایش امام (ره) محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است امام حسین (ع) با قیام عاشوا دین اسلام را زنده نگه داشت.
بنی احمدی گفت: قیام تاریخی امام حسین (ع) را امروز با تمسک هرچه بیشتر به قرآن باید زنده نگه داشت و توجه به مباحث قرآنی و توحیدی در عزاداری های سالار شهیدان ضروری است.
وی افزود: امروز مداحان باید در کنار روحانیون هرچه بیشتر به تبیین این قیام تاریخی بپردازند و ابعاد آن را برای آحاد مختلف مردم بویژه قشر جوان روشن سازند.
این مسئول گفت: شیعه بدون قرآن نیست و تبلیغات دراین زمینه توطئه های دشمنان است چراکه قرآن و اهل بیت (ع) جدا نشدنی هستند.
8029/1535خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.