مقام معظم رهبری پس از سال 95 که عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیدند، سال 96 را نیز سال اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال نامگذاری کردند که این نشان می دهند که رویکرد دولت در زمینه تولید و اشتغال و اصل بودن آنها درست اتخاذ شده است.
تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید و اشتغال الزاماتی دارد که تبیین آن از سوی کارگزاران و صاحب نظران می تواند فعالیت ها را به سمت آن سوق داده و گام ها را در مسیر درست قرار دهد.
موضوعات تولید و اشتغال در استان البرز نیز همواره به عنوان یک نیاز و ضرورت و خواسته عمومی مطرح بوده است و مسئولان استان نیز در سال جدید برنامه ریزی گسترده ای را برای تحقق آن خواهند داشت.
مدیرکل هماهنگی های امور اقتصادی استانداری البرز، معاون رئیس کل دادگستری استان و مدیرعامل شهرک های صنعتی البرز با حضور در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان البرز به تشریح الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید و اشتغال پرداختند.
مدیرکل اقتصادی و امور بین الملل استانداری البرز در میزگرد ایرنا گفت که سال 96 سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است و یکی از راه های خروج از رکود بیکاری همین بحث اقتصاد مقاومتی است که باید دنبال شود.
پرویز زرگر افزود: بحث اقتصاد مقاومتی یک پشتوانه عقلی دارد که برای هیچ کس پوشیده نیست، اگر امروز به دنبال پویایی اقتصاد و شکوفایی تولید نباشیم و در بحث اقتصاد تلاش نکنیم با مشکلات عدیده ای که دامن گیر جوانان می شود، مواجه خواهیم شد.
**ایجاد عزم ملی یکی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی
وی ادامه داد: دولت تمام عزم خود را جزم کرده تا اقتصاد مقاومتی تحقق یابد اما مهمترین مساله ایجاد یک عزم ملی است. یعنی مردم پای کار بیایند چراکه دولت به تنهایی نمی تواند به طور کامل این موضوع را تحقق ببخشد.
مدیرکل هماهنگی های امور اقتصادی استانداری البرز افزود: باید حمایت از تولید ملی یک اصل اساسی باشد.
یکی از مشکلات این است که برخی بر عرضه تولیدات خارجی اصرار دارند و فعالیت های تبلیغاتی آنها در این جهت است. در بحث عرضه هم باید مردم الگوهای مصرف را تغییر بدهند و بر مبنای تولید داخلی پیش روند.
زرگر تاکید کرد: قطعا وقتی واحدهای تولیدی راه اندازی می شود، اشتغالزایی به همراه دارد.
**مبارزه بی امان با قاچاق کالا الزام دیگر است
وی در ادامه به بحث قاچاق کالا به عنوان یک از مشکلات تولید پرداخت و افزود: در کالاهای قاچاق ما تعرفه گمرکی و مالیات نیست و همین امر سبب شده تا قیمت کالاهای خارجی نسبت به کالاهای داخلی از نظر قیمت تمام شده کمتر باشد.
وی اضافه کرد: تخلف درعرضه قاچاق زیاد است، بنابراین باید تعرفه های گمرکی برای واردات کالا بالا برود تا رقابت با کالاهای خارجی را بتوانیم داشته باشیم.
**بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخل
زرگر ادامه داد: ازسوی دیگر تولیدکنندگان عزم خود را باید جزم کنند تا کیفیت کالاها را بالا ببرند.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته که سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بود در همه موضوعات اقتصادی استان رشد خوبی داشتیم.
زرگر گفت: در بخش کشاورزی ما رتبه ها بالا و رشد خوبی داشتیم و در صنعت و بخش های خدماتی نیز رشد خوبی را شاهد بودیم.
وی اضافه کرد: صادرات ما خوب بوده، سرمایه گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید از 25 میلیون دلار در سال 92 به 525 میلیون دلار در سال 95 رسید. 24 هیات خارجی وارد ایران شدند و پس از برجام گشایش مبادلات بانکی نیز شاهد بودیم.
این مسئول یاد آورشد: نباید انتظار ما برای رشد اقتصادی یک روزه باشد، چراکه اقتصاد یک روزه به هم نریخت و انتظار داریم سال 96 نسبت به سال 95 بهتر هم باشد.
**مزیت های بالای استان البرز
مدیرکل هماهنگی های امور اقتصادی استانداری البرز افزود: استان البرز دارای مزیت هایی است که از جمله آن می توان به نزدیکی به پایتخت و مسیر عبوری 15 استان دیگر نام برد، همچنین فعالیت موسسات تحقیقاتی علمی، باسوادی 90 درصد مردم را نیز به آن اضافه کرد.
وی یادآورشد: زمین های مستعد، فرودگاه پیام مزیت های استان است که درکنار شهرک های صنعتی با بهترین کارخانه غله کشور می توانند بهترین موقعیت را برای استان ایجاد کنند.
زرگر گفت: امروز 65 هزار تن آرد تهران را تامین می کنیم و توانسته ایم میزان ذخیره سیلوها را افزایش دهیم، در برداشت گندم اول هستیم.
وی یادآورشد : در تولید تخم مرغ دوم، تولیدگل لاله اول هستیم ودرسایر بخش های تولیدی رتبه های خوب کشوری را کسب کرده ایم که با توجه به جوان بودن استان البرز لازم است با کسب تجارب بیشتر و تامین زیرساخت ها امکان توسعه بیشتر را فراهم آوریم.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز ادامه داد: جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از رویکردهای خارجی بوده و 525 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده و برای یک هزار و 944 نفر اشتغالزایی داشته است.
**البرز محدودیتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی ندارد
زرگر گفت: در بحث سرمایه گذاری داخلی نیز محدودیتی نیست و براساس دستور العملی که در استان داریم عمل می شود و رویکرد موجود در استان بیانگر آن است که سرمایه گذاری صنعتی باید در البرز با در نظر گرفتن پیوست های زیست محیطی، صنایع کم آب بر صورت گیرد.
وی با اعلام اینکه استقبال در البرز در این زمینه خوب است، گفت: برخی از صنایعی که مراجعه می کنند یا مشکل محیط زیستی دارند و یا زیرساخت ها را از بین می برند که ما از آنها استقبال نمی کنیم.
زرگر تاکید کرد: سرمایه گذاری در البرز باید با رویکرد محیط زیست، کم آب بر بودن و تاکید بر صنایع های تک باشد که در سال 95 دراین زمینه استقبال خوبی داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: درسال 96 هم به دنبال همین هستیم، رشد 35 درصدی در طرح های صنعتی درحال اجرا، رشد 50 درصد سرمایه گذاری محقق شده، رشد 149 درصدی اشتغال صنعتی تحقق یافته، کسب رتبه دوم کشوری در جذب سرمایه گذاری خارجی پس از آغاز مذاکرات، راه اندازی اولین شهرک صنعتی دارویی های تک دانش بیان در کشور، رتبه اول سرمایه گذاری اشتغال زا در سال 95، رتبه اول در سرمایه گذاری در حوزه صنایع غذایی کشور، راه اندازی دو طرح مهم ملی در سطح کشور با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال دو هزار و 400 نفر از جمله ظرفیت های موجود در استان است.
**فعال کردن بخش خدمات از الزامات ایجاد اشتغال
زرگر ادامه داد: اشتغال از موضوعات مهمی است که در بحث تولید و اشتغال باید به آن توجه داشت و این نکته حائز اهمیت است که اشتغال به تولید گره نخورده است، در کشورهای پیشرفته 75 درصد در بخش خدمات و مابقی در صنعت و کشاورزی جذب نیرو صورت می گیرد.
وی افزود: در 94 بیش از 51 درصد در بخش صنعت اشتغال داشتیم ولی در 95 حدود 52 درصد یعنی یک رشد یک درصدی را شاهد بودیم، بنابراین این نکته حائز اهمیت است که تولید ایجاد ثروت می کند و برای تولید باید صنایع نوسازی شود.
این مسئول گفت: وقتی نوسازی شود تکنولوژی خود عامل بیکاری است بنابراین باید بخش خدمات تقویت شود و برخی از شغل ها که از بین رفته مانند قالی بافی که اشتغال بالایی دارد احیاء شود.
وی یادآورشد: امروز باید هرچه بیشتر تبلیغات در جهت صنایع صورت بگیرد چراکه مردم آگاهی بالایی از برندهای داخلی و تولیدی ندارند و این امر یک عزم ملی می خواهد با همراهی هرچه بیشتر رسانه ها که تغییر الگوی مصرف را برای استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی داشته باشیم.
**تبلیغات خوب برای کالای داخلی از الزامات تولید
وی افزود: متاسفانه برخی از کالاها هنوز نیاز داخلی را اشباع نکرده اند باید تبلیغات خوب داشته باشیم تولید کننده را ترغیب کنیم قطعا دراین بخش خیلی جذب داشته باشیم .
**احیاء 540 واحد تولیدی در البرز
زرگر با اشاره به احیای 540 واحد تولیدی و ظرفیت سازی آنها، گفت: برخی از این واحدها 20 سال تعطیل بوده اند. امروز به همت دولت تدبیر و امید شاهد سه نشست شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی، برگزاری نشست های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هستیم که دراین بخش سهم کشوری 16 هزار میلیارد ریال بوده که 470میلیارد ریال سهم استان شده که پرداختی آن 650میلیارد تومان دراین بخش بوده است.
وی افزود: در کارگروه تسهیل از منابع داخلی که خود بانک ها پرداخت کرده اند جدا از مصوبات کارگروه تسهیل سه هزار و 378 میلیارد پرداخت شده که جمعا پرداختی تسهیلات بانک 4338 و 700میلیارد تومان بوده است.
**الزامات قضایی تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال
معاون اجتماعی رئیس کل دادگستری البرز نیز درباره الزامات تحقق سال 96، گفت: در همه نظام ها کشوری پویا است و کشوری می تواند در همه مجامع بین المللی حضور داشته باشد که اقتصادش قوی باشد، تک بعدی و متکی به محصول خاصی نباشد و در همه فاکتورهای لازم اقتصادی پیشرو باشد.
**اقتصاد رقابتی از الزامات اقتصاد مقاومتی
مهدی جوهری افزود: اقتصاد باید آزاد و رقابت در آن قانونی و مشروع باشد، فعال اقتصادی ما نمی تواند کار اقتصادی خود را پیش ببرد مگر اینکه در یک محیط کاملا آزاد و رقابت کاملا آزاد و مشروع باشد، وقتی قاچاقچی کالا بی رویه کالا را وارد کشور می کند، فعال اقتصادی ما هیچ وقت نمی تواند رقابت مشروع داشته باشد.
وی اضافه کرد: وقتی قطعه ساز ما کالای با کیفیتی می خواهد تولید کند، اما همان کالا با نازلترین قیمت هر چند بی کیفیت از کشورهایی مانند تایوان و چین وارد می کند دیگر فعال اقتصادی ما نمی تواند رقابت کند.
**جلوگیری از قاچاق کالا و شفاف سازی رقابت
جوهری با بیان اینکه یکی از مولفه های رقابت، سالم وشفاف سازی آن می باشد اظهار داشت: در موضوع قاچاق در استان البرز اقدامات خوبی صورت گرفته و نگاه استانداری بر پیشگیری و مبارزه با قاچاق بوده ولی هنوز با ساز و کاری که در قانون پیش بینی شده فاصله داریم.
وی ادامه داد: طبق قانون، ورود و خروج کالا در ایران باید بر اساس یک شفافیت باشد، این شفافیت را الان نداریم و مناطق آزاد و ویژه یکی از دلایل عدم شفافیت است چون نظارتی بر آنها نیست. مناطق آزاد با مبانی اصلی شکل گیری آنها خوب هستند به شرطی که بر آنها نظارت شود.
معاون پیشگیری از جرم دادگستری البرز گفت: قاچاقچی ما کوله بر مرزی نیست، بلکه قاچاق بیشتر از مجاری مبادی رسمی کشور وارد می شود، اگر قانون را با آن چیزی که وضع شده اجرا کنیم، شفافیت ایجاد می شود هر کالایی که وارد ایران شد باید کد شناسایی بخورد و اینکه در کدام انبار ما وجود دارد، ولی این مساله اکنون وجود ندارد.
**تولید با استانداردهای بالا از الزامات اقتصاد مقاومتی
جوهری گفت: وقتی می توانیم رقابت کنیم که استانداردهای لازم را داشته باشیم نمی توانیم کالا با کیفیت پایین به دست مردم بدهیم، باید در ورود و خروج کالا شفافیت ایجاد کنیم، یک شفافیتی ایجاد و تعرفه های گمرکی را تعدیل کنیم این به نفع تولید کننده و فعال اقتصادی ما است.
**حمایت قضایی از تولیدکننده و صنعتگر یکی دیگر از الزامات
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث حمایت قضایی قانونی در بخش صنعت، اظهار داشت: در جاهایی که یک فعال اقتصادی ما با مشکل بانکی مواجه شده و در بحث روابط کارگری کارفرمایی مشکل دارد، با تشکیل شعب ویژه در دادگستری و با نگاه انعطافی و تسهیلی نه اینکه حمایت غیر قانونی کنیم، بلکه حمایت قضایی در چارچوب قانون، حمایت ها بوده و در حد توان دستگاه قضایی ورود کرده است.
**دولت یازدهم در احیاء واحدهای صنعتی خوب عمل کرده است
جوهری با بیان اینکه در دولت یازدهم کمتر شاهد تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی بوده ایم و تعطیلی ها از قبل رخ داده بود، اظهار داشت: باید به این مساله شتاب بیشتری بدهیم تا تولیدکنندگان ما وارد مدار تولید و چرخه اقتصادی فعال تر شوند.
وی با اشاره به اینکه مجریان در کشور باید به دنبال عملی کردن شعار سال باشند، تاکید کرد: بحث هایی چون طلاق، مواد مخدر ،آسیب های اجتماعی و سرقت های خرد ارتباط مستقیم با اشتغال دارند، 70 درصد زندانی های ما در ارتباط مواد مخدر هستند که از این تعداد 60 درصد مرتبط با اشتغال هستند.
جوهری گفت: اگر اشتغال را درست کنیم، مباحث اجتماعی ما درست خواهد شد، دادگستری تمام قد ورود کرده چرا که اگر کارخانه داری تولید خوب داشته باشد و کارگری اخراج نشود، یک جرم کمتر و یک آسیب اجتماعی کمتر و ورودی دادگستری کمتر خواهد شد.
**تامین امنیت حداکثری برای تولید و سرمایه گذاری الزام دیگر است
معاون پیشگیری از جرم دادگستری البرز در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت امنیت هر چه بیشتر برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در استان اشاره و تصریح کرد: سرمایه گذاران داخلی و خارجی اگر بخواهد در استان سرمایه گذاری کند نیاز به امنیت دارند، باید با بروکراسی و فساد اداری مقابله کنیم.
وی ادامه داد: امروز شاهد رشد موسسات بانکی هستیم که پس از مدتی می بینیم که فعالیت آنها غیر قانونی است، باید جلوی فعالیت اینها را گرفت، وقتی پول مردم از بین رفت یک بی اعتمادی به بار می آورد، زمانی که این مساله را مطرح می کنیم که پول ها را وارد بانک نکند، باید این تضمین را به مردم بدهیم که سرمایه خود را کجا ببرند که امنیت داشته باشند.
**تجار و تولیدکنندگان باید اهلیت داشته باشند
جوهری با اشاره به اینکه تجار و تولید کنندگان ما باید اهلیت داشته باشند، گفت: دولتمردان ما باید زمینه سازی کنند، استعداد یابی در روستاها بکنیم که این روستا و شهر قابلیت چه چیزی دارد، تولیدی و تعاونی ها ایجاد کنیم چرا کشاورزان ما روستاها را رها کرده اند، روستاییان ما سرمایه گذاری کرده اند، سرمایه اش را نمی خرند و روی دستش می ماند و این سبب توسعه حاشیه نشینی شده و به آمار بیکاران استان اضافه می شود.
**شهرک های صنعتی عامل برای رونق تولید و ایجاد اشتغال
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان البرز نیز در این میزگرد گفت: فلسفه وجودی شهرک های صنعتی برای این است که واحدهای صنعتی کوچک و متوسط فعال شوند.
جهانگیر شاهمرادی افزود: عمده آن ها با سرمایه پایین شکل می گیرد و واحدهای صنعتی کوچک و متوسط تکمیل کننده زنجیره های تولید واحدهای بزرگ و یا خدمات رسانی به واحدهای بزرگ، با محصولات پایین دستی واحدهای بزرگ هستند که به نوعی کالا را برای مصرف کنندگان قابل استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: یکی از بحث هایی که در شکل گیری شهرک های صنعتی وجود دارد واحدهای کوچک و متوسط را در یک جا جمع و خدمات را به آنان ارائه کنیم تا ریسک و آسیب هایی که به آنها وارد می شود، کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی این واحدها در یک مجموعه در کنار هم قرار می گیرند مانند زنجیره و تار و پود یک مجموعه تولیدی در ارتباط هستند.
شاهمرادی گفت: باتوجه به اینکه زمین محدود است، این زمین را باید حفظ کنیم و پراکندگی واحدهای صنعتی سبب از بین رفتن زمین ها می شود. با توجه به اهمیت بالای زمین، چون استان کوچکی هستیم برای حفظ منابع طبیعی و کاهش هزینه های واحدهای صنایع کوچک و اعمال مدیریت مشترک باید به دنبال ایجاد شهرک های صنعتی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: دو نوع شهرک صنعتی در استان و کشور فعال است، یکی شهرک صنعتی که دولت متولی آن بوده و دولت اجرا و در نهایت این را به هیات مدیره شرکت خدماتی که منتخب خود واگذار می کند و دیگر شهرک های صنعتی خصوصی است. شاه مرادی افزود: اکنون سه شهرک صنعتی دولتی اشتهارد، نظرآباد و کوثر دراستان البرز وجود دارد و 9 شهرک صنعتی مصوب داریم که سه مورد آن اجرایی شده و برای بقیه مطالبات امکان سنجی آنها باید اجرا شود.
**گسترش سرمایه گذاری از الزامات تولید و اشتغال
وی گفت: امسال عملیات اجرایی شهرک صنعتی نجم آباد آغاز می شود و سرمایه گذاران دنبال سرمایه گذاری دریک استان خوب هستند و ما نیز باید تلاش کنیم زمینه برای ورود و رغبت سرمایه گذاری دراین استان ایجاد کنیم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان البرز با اشاره به ایجاد شهرک های تخصصی صنفی با هدف ساماندهی اصناف تولیدی، افزود: در سفر رئیس جمهوری 11 شهرک صنفی تخصصی برای استان مصوب شد که امیدواریم امسال بتوانیم دو مورد از آن ها را عملیاتی کنیم .
شاهمرادی افزود :باید دربخش تجارت وفروش تخصصی تر وارد شده تا بازارهای جدید شناسایی تا تولید کننده بداند که چه کالایی با کیفیت بالا و بهره وری بیشتر و قیمت تمام شده پایین تر داشته باشد.
وی افزود: دربخش فروش باید دنبال برون نگری اقتصادی باشیم تا بتوانیم کالا وتولید خود را دردیگر کشورها به فروش برسانیم چرا که تولیداتی که برمبنای مزیت باشند حتما قابل فروش هستند وامروزه چرخه تکنولوژی دیگر چرخه ثابتی نیست و هرروز نیازبه بازنگری دارد.
وی با اشاره به نامگذاری سال جاری ازسوی مقام معظم رهبری اقتصاد مقامتی ، تولید و اشتغال، افزود: در اقتصاد مقاومتی هر کسی چه وظیفه ای دارد و از شعار خارج شود جهت یابی اقتصادی و جهت گیری اقتصاد کشور در یک سال مشخص شد.
شاهمرادی افزود: با اجرای وظایف محوله باید خروجی آن در نهایت تولید و اشتغال را به همراه داشته باشد ما بایستی به جایی برسم که خرید لباس خارجی برای ما افتخار نباشد بلکه مارک را بپوشانیم که کسی متوجه نشود خارجی است .
وی گفت : باید کاری کرد که اگر دیگران بخواهند کالایی داخل کشور ما بفروشند مردم نخرند بحث فرهنگی باید انجام شود اما از قاچاق نباید غافل نشویم چرا که منفعت های زیادی دارند این ساختارهای سازمان یافته با شفافیت های گمرکی و شفافیت های مالی اصلاح شوند.
شاه مرادی تاکید کرد : شرکت هایی داریم که کالاهایی که تولید می کنند که در بازارهای اروپایی به فروش می روند و بازار دارند اما در کشور ما چون مردم می گیوند خارجی نیست نمی خرند.
7414/8029/1535خبرنگار:وحیده عسکری حکیمه کشاورز*انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.