به گزارش ایرنا، سرهنگ علی اکبر صحرایی روز دوشنبه در نشست تخصصی بررسی علل و عوامل وقوع نزاع و درگیری وارائه راهکارهای پیشگیرانه در استان البرز افزود: با توجه به تحقیقات و بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان اداره برآورد اجتماعی پلیس البرز مهم ترین عوامل در وقوع نزاع و درگیری در حوزه اجتماعی سطح تحصیلات پایین، ضعف در برآوردن نیازها وخواسته ها، ضعف توجه در توزیع صحیح منابع مادی و معنوی در روستاها، ضعف نظارت خانواده ها و عدم تربیت صحیح فرزندان و تنوع قومیت ها است .
وی با اشاره به عوامل موثر در حوزه فرهنگی بیان کرد: کمرنگ بودن اخلاق و معنویات، تغییردر ارزشها و هنجارها از جمله مهمترین عوامل این حوزه هستند.
وی خاطرنشان کرد : عدم امنیت روانی، خشونت های نهفته ، ضعف در آگاهی و شناخت، محرومیت های نسبی ازجمله عوامل روانشناسانه در بروز نزاع و درگیری است.
صحرایی شناخت عوامل پرخاشگری ، افزایش تحصیلات و آگاهی های عمومی ، افزایش موقعیت های اجتماعی و اقتصادی افراد در جامعه و افزایش کنترل اجتماعی را از جمله عوامل کاهش دهنده نزاع و درگیری در جامعه برشمرد .
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز نیز دراین نشست گفت : وقوع پدیده نزاع و درگیری موجب بروز نگرانی های اجتماعی در زمینه ترویج رفتار خشونت بار در جامعه، سلب امنیت، برهم خوردن نظم اجتماعی می شود.
سرهنگ سید محمد رضا خسروی افزود : از نظر روانشناسی خشونت، ناتوانی در کنترل خشم است و یک عده خشونت را نوعی قدرت به حساب می آورند، اما خشونت یک نوع ناتوانی است، کسی که پرخاشگری می کند بر خلاف تصور، انسان ضعیفی است چون نمی تواند حالت خشم خود را کنترل کند.
وی خاطرنشان کرد : ضروری است در برنامه های مهارت های زندگی، موضوع کنترل خشم و پرخاشگری از طریق مدارس به خانواده ها آموزش داده شود و خانواده ها نیز فرزندان را در برابر رفتارهای خشن آگاه کنند .
دکتر علی جهانی دکترای علوم ارتباطات و کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی در این خصوص گفت: موقعیت ویژه استان البرز با توجه به مهاجرپذیری بالا، تنوع قومیتی و وجود مناطق اسکان حاشیه ای و غیر رسمی، چنانچه با شاخص های جمعیت شناسی، روان شناسی، جامعه شناسی و اقتصادی مقایسه ای با استان های دیگر داشته باشیم از وضعیت خوبی برخوردار هستیم، اما با این وجود نیازمند اقدامات کارشناسانه وعملیاتی بیشتری می باشیم.
وی در خصوص عوامل موثر در وقوع نزاع و درگیری به چهارنظام تربیتی موثر اشاره کرد که عبارتند از نظام خانواده ، نظام آموزشی، نظام همسالان و نظام رسانه ها ، اگر بخواهیم تحلیلی از این چهار نظام داشته باشیم متوجه خواهیم شد که در تربیت اجتماعی فرزندان ، خانواده بستر ساز اصلی می باشد.
وی گفت: این در حالی است که از مجموع ارزیابی صورت گرفته نظام خانواده فقط 10 درصد، نظام آموزشی 15 درصد، نظام همسالان 15درصد و نظام رسانه ای 60 درصد در زمینه تربیت اجتماعی موثر بوده اند .
کشف ریشه وعلل به وجود آورنده جرائم ناشی از پرخاشگری و شناخت پیامد های آن و راهکارهای جلوگیری از ناامنی های اجتماعی در هر جامعه ای باید به طور جداگانه و با توجه به خصوصیات جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و حتی آداب ورسوم محلی آن بررسی شود تا بتوان روش مناسبی برای حل مسائل آن جامعه ارائه داد.
بررسی و شناخت پدیده نزاع ودرگیری نیز که از جمله جرائم ناشی از خشونت است ریشه در ویژگی های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اعتقادی ومحیطی جامعه دارد .
2098/ 6155 خبرنگار: مریم صوفی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.