به گزارش خبرنگار مهر، فریدون محمدی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از شهرستان اشتهارد، این منطقه از استان البرز را به عنوان یک پکیج خاص توریستی برای گردشگران برشمرد و اظهار کرد: در دل این شهرستان معماری دستکند اشتهارد به عنوان اثری فاخر بجای مانده از معماری صخره‌ای ایران را داریم که سبک معماری آن همانند بافت تاریخی روستای میمند کرمان و یا روستای کندوان استان آذربایجان شرقی است.

وی در ادامه افزود: بیش از ۱۲ بنای صخره‌ای به صورت مجزا و با فواصل معین از هم در دل این معماری صخره‌ای کویر ایجاد شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان البرز بیان کرد: این بناها در واقع خانه‌هایی هستند که در دل توده‌های صخره‌ای ایجاد شده است و قابلیت تبدیل شدن به اقامتگاه‌هایی خاص با ویژگی‌های منحصر به فرد را دارند.

محمدی تاکید کرد: در حال حاضر به دنبال برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذار برای این مجموعه هستیم زیرا با این اقدام فرصت تبدیل معماری دستکند اشتهارد به یک فرصت گردشگری استان البرز فراهم می‌شود.

وی با اشاره به کویری بودن اشتهارد به عنوان یک ظرفیت ویژه در حوزه گردشگری، گفت: در کنار این جاذبه شن زار و شوره زار را در اشتهارد داریم و این موارد در کنار هم می‌تواند یک بسته کامل گردشگری طبیعی برای آن منطقه باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با تاکید بر اینکه شهرستان اشتهارد ظرفیت تبدیل شدن به اقامتگاه گردشگران به ویژه در قالب تورهای شب گردی در دل کویر را دارد، عنوان کرد: اگر زیرساخت‌های این مهم فراهم شود، می‌توانیم با همکاری آژانس‌های گردشگری تورهای ویژه اشتهارد را برگزار کنیم و در نتیجه آن پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی باشیم.

محمدی ادامه داد: وجود خانه آیت الله برهانی به عنوان یک بنای تاریخی شهرستان نیز ظرفیت بسیار خوبی برای بر پایی یک نمایشگاه دائمی صنایع دستی و استقرار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان است که در این راستا مقرر شد شهرداری اشتهارد پس از بررسی اقدامات لازم این مجموعه را در اختیار این اداره قرار دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت کارشناسان میراث فرهنگی برای تهیه طرح تفصیلی بافت تاریخی اشتهارد، گفت: این شهرستان آثار با ارزشی همچون تکیه و حسینیه تاریخی صیادیه را دارد که باید در قالب یک طرح از این بناهای تاریخی و محیط پیرامونی آن محافظت کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در ادامه تشریح کرد: با توجه به پیشنهاد مطرح شده از سوی میراث فرهنگی برای انجام این طرح تفضیلی بافت تاریخی اشتهارد، و هماهنگی انجام شده با شهرداری این شهر، مقرر شد هزینه‌های ایجاد این بافت و بازآفرینی هر آنچه در قالب آن طرح است را شهرداری با نظارت میراث فرهنگی عهده دار شود.

محمدی همچنین گفت: مقرر شد فرمانداری و شهرداری اشتهارد اقدامات لازم در راستای جذب هرچه بیشتر گردشگر در این منطقه تاریخی و با ظرفیت استان البرز انجام دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.