آسیب های روحی و جسمی امواج آنفلوآنزا در پاییز و زمستان ۹۸ کم نبود که کرونا ها هم چاشنی آن شد، بیماری که شاید خطراتش کمتر از امواج چندگانه آنفلوآنزا باشد اما تیر و ترکش هایش تمامی ندارد. از بی رمقی بازار شب عید، تعطیلی کسب وکار، مدرسه و دانشگاه ، احتکار ماسک ، الکل ،  پسو رفتن ضد عفونی تا هراس جانی برای فرار از این بلا، حکایت های فراوان این بیماری نوظهور است، اینکه برخی هم ازآشفته حالی کرونایی کیسه دوخته اند، روی دیگر تبعات کووید ۱۹  است.

اینکه  همیشه مردم دوای سلامتی خود را از داروخانه ها می جویند اما  این بار برخلاف گذشته با دست خالی  به خانه باز می گردند خود حکایتی است که باید به آن پرداخت.

جاییکه همه باید به فکرجان و سلامت خود و دیگران  باشند تاآرامش و سلامت سوار امواج متلاطم شود، شاید ناتوانی در مدیریت بحران و سوء کردار فرصت طلبان مجال دستیابی به شادابی دوباره را به تاخیر می اندازد. 

کرونا یا ویروس جهنده که امروز بسیاری از کشورها را درنوردیده، انگار بر صور دمید و بسیاری را پریشان حال روانه داروخانه ها ، مراکز درمانی و مغازه ها کرد تا برای درامان ماندن به ضدعفونی کننده ها و الکل متوسل شوند.

 اینکه هنوز مسوولان و کارشناسان درمانی بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برای گذر از این برهه حساس تا رسیدن به درمان وواکسن قطعی تاکید دارند خود لازمه مقابله با کروناست اما مدیریت در تامین نیازهای بهداشتی مردم روی دیگر این سکه است که باید از مدت ها پیش اتخاذ می شد.

این روزها سخن از بود و نبود ماسک ، الکل ، مواد ضدعفونی کننده و دیگر ملزومات در افکار عمومی البرزی ها فراوان است، موادی که شاید بخشی از آنها لازمه کویدوو۱۹ نباشد اما هراس از این بیماری متقاضیان زیادی را به سمت آنها کشانده است.

زمستان امسال با امواج آنفلوآنزا برای کل ایران  وساکنان البرز کلید خورد و میزان ابتلا و حتی کشندگی آن فراتر از کرونا رفت به طوریکه که در روزهای ابتدای شیوع کرونا درالبرز از۲۶۰ بیمار انتقال یافته به بیمارستان های استان، ۲۲۷ نفر آنفلوآنزایی و سرماخوردگی و تنها ۳۳ نفر کرونایی تشخیص داده شد.

 اینجا فقط صحبت از کرونا و عوارض آن نیست بلکه  از بود و نبود لوازم بهداشتی است که از یک سو مردم از نبود آنها  دربازارو مکان های عرضه  گلایه دارند و از سوی دیگر مسوولان در گفت و گو ها باخبرنگاران از اتخاذ تدابیر و  کشف انبارهای محتکرانه  و توزیع گسترده این ملزومات بهداشتی در داروخانه ها و مراکز بهداشتی و درمانی خبر می دهند.

هست و نیست لوازم بهداشتی از زبان مردم

مردم  از می گویند که این روزها  برچسب  نداشتن «ماسک» ،« الکل» و «مواد ضدعفونی »  بر پیشانی  داروخانه های البرز نصب شده و عرضه کنندگان  از توزیع این گونه مواد در بازار اظهار بی اطلاعی می کنند، اما  انگشت اشاره مسوولان برای تهیه این اقلام باز  به سمت داروخانه ها و مراکز عرضه مواد بهداشتی است.

مغازه دار کرجی که خود رضا  معبودی می کند ، باب صحبت را با گلایه و انتقاد از مسوولان باز کرد و بخشی از کاستی ها را به ضعف مدیریت ها لقب داد، او گفت که اگر مسوولان به خوبی اوضاع را مدیریت می کردند دچار چنین اوضاع و احوالی نمی شدیم و فرصت طلبان چنگ به سلامتی مردم نمی انداختند.

این شهروند در ادامه گفتارش به این نکته اشاره کرد که  تا پیش از ویروس کرونا، الکل و مواد ضدعفونی کننده در بسیاری از مغازه ها و فروشگاه ها به وفور عرضه می شد اما همین که صحبت از الزام این مواد برای مقابله با کرونا در رسانه ها مطرح شد به یکباره این مواد به پسوها  رفتند.

وی افزود:  شاید اطلاع رسانی بدون تدبیر، فرصت جدیدی پیش پای سودجویان  گذاشت و این طور سیاه بازار مواد بهداشتی مانند الکل ، ماسک و ضد عفونی کننده ها به وجود آمد.

این مغازه دار بیان داشت :  با اینکه  بیماری کرونا  حدود سه ماه پیش  در چین ظهور کرد و احتمال انتقال آن  به جهان و ایران وجود داشت ، اما مسوولان بهداشتی و نظارتی اقدام پیش دستانه یا پیشگیرانه انجام ندادند. مسوولان بهداشتی و درمانی می توانستند با کنترل کامل بازار تولید و عرضه محصولات بهداشتی  و توزیع  این مواد در مکان های نظارت شده از احتکار و رفتارهای برخی سودجویان جلوگیری می کردند.

مدیریت تولید و توزیع  ضعیف است

یزدان تقی پور شهروند دیگر کرجی ، مدیریت تولید و توزیع اقلام بهداشتی  و درمانی را ضعیف توصیف کرد و گفت : ما در سال های اخیر مشکلات فراوانی تجربه کردیم مانند  نوسان بازار ارز و گرانی کالاها .

وی ادامه داد: کرونا موضوعی نبود که بازار سیاه ماسک و مواد بهداشتی به وجود بیاورد بلکه نوع  اطلاع رسانی  سبب شد که سودجویان زود تصمیم گیری کنند.

این شهروند با اشاره به گزارش های رسمی در خصوص تخلفات برخی داروخانه ها و مراکز تولیدی گفت : زمانی که برخی داروخانه ها و مراکز تولیدی خود دست به احتکار می زنند باید تدبیری دیگر اندیشد، مسوولان و دست اندرکاران می بایست شبکه تولید و توزیع به دست بگیرند.

او بیان داشت: امروز بسیاری از مردم در نبود مواد ضدعفونی کننده ، ماسک و الکل گرفتار کرونا و آنفلوآنزا شده اند که تلاقی این ۲ بیماری جان مردم را به مخاطره انداخته است.

نیاز داریم به داد ما برسید

وحیده شمسایی بیمار ریوی و تنفسی از نبود ماسک و دیگر اقلام به شدت گلایه کرد و گفت : به اقلام بهداشتی نیاز داریم ، داروخانه ها  برچسب «نه - نداریم » زده اند ، کجا باید این اقلام را پیدا کنیم ، آلودگی هوا گاهی نفس ها را در سینه حبس می کند، کرونا به جای خودش ، نمی دانیم حرف چه کسی را قبول کنیم ، مسوولان می گویند هست ، داروخانه ها ، نیست تحویلمان می دهند.

او افزود: نفس هایمان بند آمده ، اندک سرما خوردگی گرفتارمان می کند، ماسک تنها وسیله مورد نیاز ریوی تنفس هاست که در هیچ کجای بازارهای البرز یافت نمی شود.

امید زنگنه کارشناس رایانه ای گفت که الکل ، ماسک و مواد ضدعفونی کننده متختص زمان خاصی نیست بلکه بسیاری از مشاغل با این مواد سروکار دارند و از ملزومات بهداشتی و کاری به حساب می آید.

وی ادامه داد: اینکه مواد بهداشتی و ماسک در این روزها نایاب شده و مسوولان مردم را به داروخانه ها فرا می خوانند خود موجب ناامیدی مردم شده و در واقع اعتماد عمومی از مسوولان سلب می شود.

او اضافه کرد که اعتماد عمومی زمانی به مسوولان و مجریان بیشتر می شود که صحبت های آنان با عمل و کردارشان همخوانی داشته باشد.  چرا مردم را به داروخانه های خالی از ماسک و مواد ضد عفونی کننده هدایت می کنید در حالی که از نبود این اقلام در این مکان ها اطمینان دارید.

این شهروند گفت : برای تهیه ماسک و الکل سفید به بیش از ۱۰ داروخانه کرج سر زدم ولی (نه- نداریم)  عبارات مشترک همه آنها بود.    

افراط و تفریط  های کرونایی  

با اینکه این روزها کشور و البرز با ویروس کرونا مواجه بوده و تقاضاها برای استفاده از مواد ضد عفونی کننده ، ماسک و دیگر نیازها بالا رفته اما برخی خانواده ها و افراد در مصرف این گونه مواد دچار افراط شده تا جاییکه برخی از این افراد به خاطر استفاده زیاد از مواد ضد عفونی کننده روانه درمانگاه ها می شوند.

یکی از شهروندان کرجی با بیان اینکه مادر بیش از حد دچار وسواس بوده و تمام خانه را به صورت مستمر و لحظه های ضد عفونی می کند ، گفت : این اقدام سبب شده تا بیشتر اعضای خانواده و مادرم دچار آلرژی بشویم .

این شهروند افزود: با وجود توصیه های پزشکی مبنی بر رعایت حداقل ها برای مقابله با ویروس کرونا ، متاسفانه زندگی ما به ضدعفونی تبدیل شده  و بوی مواد الکلی و ضدعفونی کننده ها تمام اتاق ها و خانه ما را فرا گرفته است.

توصیه به  رعایت بهداشت فردی با اقدامات مناسب

دکتر شهرام آقایی از پزشکان استان البرز معتقد است که لازمه کنترل و  پیشگیری از کرونا رعایت بهداشت فردی ، خانوادگی و عمومی  در چارچوب های مناسب است .

وی ادامه داد :  این روزها برخی از خانواده ها و افراد به دلیل استفاده فراوان از مواد ضد عفونی کننده ، دچار آلرژی یا نوعی مسمومیت می شوند که از این رویه پیشگیری کرد.

این پزشک گفت که در چند روز اخیر با بیمارانی که براثر استفاده زیاد مواد ضد عفونی کننده دچار نوعی کسالتی  و آلرژی شده اند ، مواجه شدم  که توصیه های لازم به آنان شد.

تامین حداقل های بهداشتی مردم

دکتر آقایی  با بیان اینکه   تامین حداقل نیازهای بهداشتی  در این شرایط ضروری است ، گفت : متاسفانه هیچ کدام از داروخانه ها  اقلام بهداشتی مانند مواد ضدعفونی کننده ، ماسک ، دستکش  و الکل توزیع نمی کنند.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از کرونا می بایست  سطح معابر گندزدایی  و ادارات ، منازل و مکان های تجاری به نحو مناسب ویروس زدایی شود.

فعالیت های متقلبانه در تولید کرونایی 

این روزها که بازار مصرف مواد ضدعفونی کننده ، الکل و دیگر اقلام حسابی پرتقاضاست ، برخی هم کالاهای بهداشتی تقلبی را به دست مردم می رسانند که از این رهگذر سودهای کلان به جیب زده اند که کشف  و  پلمب چندین  کارگاه  غیر بهداشتی و غیر مجاز  در البرز خود گواهی بر این مدعاست.

فعالیت های متقلبانه در این فضای کرونایی روی دیگر مخاطراتی است که سلامت مردم را نشانه رفته است.  

 ۴۵ واحد تولیدی مجاز اقلام بهداشتی  در البرز

استان البرز در حالی این روزها با کمبود مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده ها مواجه است که بیش از ۴۵ واحد تولیدی در زمینه این اقلام در آن فعالیت دارد که به تازگی بخشی از خطوط دیگر صنایع استان به این محصولات اختصاص یافته است.

این استان تا پیش از کرونا یکی از صادر کنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی کشور بود.

در این روزها بسیاری از شرکت های تولیدی و صنعتی البرز به جهت تامین نیازهای بهداشتی و درآمد مطلوب این بخش به تغییر خطوط تولید روی آورده که انتظار می رود نیازهای عمومی برطرف شود.

این درحالی است که مسوولان البرز معتقدند که این واحدها علاوه بر تامین نیاز استان باید به دیگر مناطق کشور کمک کنند.

رفع نسبی کمبود ضدعفونی ؛ کمبود ماسک

 علی اکبر مختاری  مدیر کل تعزیرات حکومتی استان البرز می گوید:  کمبود مواد ضد عفونی کننده دست تا حد بسیاری در البرز رفع شده  و موضوع اصلی امروز مردم کمبود دستکش و ماسک می ‌باشد  که توزیع این ۲ به صلاحدید و اولویت ‌بندی وزارت بهداشت انجام می شود.

وی ادامه داد :  این کالاها ابتدا در استان هایی که درگیری بیشتری دارند توزیع می شود و سپس به سایر نقاط کشور انتقال می یابد.

کشف محموله ها و انبارهای احتکاری 

این روزها با فعال شدن تیم های ویژه متشکل از اطلاعات سپاه ، اداره کل اطلاعات  استان ، نیروی انتظامی ، بسیج ، سازمان صنعت ، معدن وتجارت ، استانداری ، فرمانداری ها، تعزیرات حکومتی ، استاندارد، دستگاه قضایی و... شاهد کشف انبارها و محموله های بزرگ الکل ، ماسک ، مواد ضدعفونی کننده و دستکش در سطخ مناطق مختلف استان البرز هستیم که این مواد در بین مردم و صنایع توزیع می شود.

با ورود این تیم ها انتظار می رود که در کمترین زمان ممکن دست فرصت طلبان از بازار مواد ضدعفونی کننده و نیازهای پیشگیرانه قطع شود. 

ماسک و برخی اقلام فقط برای بیماران 

دکتر کیومرث پور رستمی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز معتقد است که تامین ماسک و دستکش باید برای افراد مبتلا به کرونا ، مراقبان ، پزشکان و پرستاران در اولویت قرار بگیرد که ما این کار را انجام می دهیم .

وی در عین حال  به اقدامات انجام گرفته برای تامین ماسک در البرز  اشاره می کند و می افزاید : به تازگی  یک خط تولید ماسک ظرفیت روزانه تولید ۲۰ هزار ماسک در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج راه اندازی شده است.

همچنین  تولید کننده دیگر امروز  شنبه ۱۷ اسفندماه  با ظرفیت روزانه  یک میلیون ماسک در البرز فعال می شود و به زودی تولید ماسک در چند خط دیگرانجام خواهد شد.

پوررستمی تاکید کرد که ماسک به جز افراد بیمار، پزشکان و پرستاران و مراقبان بیماران برای افراد دیگری توصیه نمی شود و در ضمن استفاده طولانی مدت سبب می شود که  به کانون عفونت تبدیل شود.

شستن دست را رعایت کنیم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز شستن مرتب دست ها را در پیشگیری از کرونا تاثیر گذار دانست  و افزود:  محلول ، ژل ، الکل و غیره از هفته گذشته در داروخانه ها توزیع شده و اکنون مشکلی در این خصوص نداریم،  هلال احمر  این مواد را در اختیار ادارات و اصناف قرار می دهد.

همه این ها به یک اندازه نقش ضد ویروسی دارند و اگر خانواده ها همه قرنطینه خانگی هستند نیاز به استفاده ندارد مگر اینکه فردی که برای خرید به بیرون از منزل می رود به محض ورود به منزل از هر یک از این محصولات استفاده کند و هیچ مشکلی نخواهد داشت.

ظرفیت تولید این محصولات هم افزایش یافته است و البرز در این خصوص وضعیتش عادی است، الان خانواده ای نیست که از این محصولات نداشته باشد، ما بایدمراقب افراد حاشیه ای و افراد پر خطر باشیم و این افراد ممکن از به لحاظ مالی در مضیقه باشند و از طریق کمک های خیرین و وزارت بهداشت این محصولات را در بین مناطق حاشیه ای توزیع می کنیم.

از محصولات توقیفی های محتکران را در اختیار مردم قرار می دهیم .ماسک و دستکش را خطوط اول و دوم تماس با بیماران کرونایی و کادر درمان باید استفاده کنند.

نکته پایانی 

اگر چه هجوم غیر ضرور به داروخانه ها و مراکز بهداشتی به همه مردم توصیه می شود، اما تامین حداقل نیازهای بهداشتی مردم در این شرایط نیازمند مدیریت است که متاسفانه در البرز کمتر به چشم می خورد.

بازدیدهای میدانی از داروخانه های البرز موید آن است که بیشتر این واحدها از وجود ماسک ، الکل ، مواد ضدعفونی کننده ، دستکش یا بار مصرف  اظهار بی اطلاعی می کنند و مردم  دربین این داروخانه ها سرگردان شده اند.

اینکه برخی فرصت طلب دست به احتکار می زنند، یا بخسی از جامعه با وسواس به مصرف بی رویه مواد ضدعفونی کننده روی آورده اند خود مباحثی است که نیازمند کارشناسی و  اطلاع رسانی است  اما عدم تامین حداقل نیازهای مردم در این شرایط خاص سووالی که هنوز مسوولان البرز 

پاسخ دقیقی به آن نداده اند.

اینکه ۴۵ کارخانه بزرگ ، متوسط و کوچک تولید و تامین مواد ضدعفونی کننده ، الکل ، ماسک و دستکش در البرز فعالیت می کنند و این استان قطب تولید محصولات بهداشتی اما داروخانه هایش خالی از این مواد است خود برای مردم جای تامل و سووال برانگیز است.  

انتظار مردم از مسوولان البرز مدیریت تولید ، توزیع و بحران کرونا در شرایط کنونی است .

استان البرز حدود ۴۰۰ داروخانه دارد.

  ویروس کرونا که به طور رسمی کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

در استان البرز تعداد مبتلایان ۱۸۰ نفر و شمار جانباختگان ۱۲ نفر اعلام شده است.

     

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.