یکی از نکات حائز اهمیتی که در این برهه بیشتر با آن مواجه هستیم بحث فرافکنی رسانه‌ها و بنگاههای فرافکن معاند است که سعی می کنند با ورود به بزنگاه‌هایی که ملت ایران قصد ثبت و ضبط یک برگ زرین دیگر در تاریخ خودشان دارند، جامعه را دچار یاس و ناامیدی کنند که البته در برخی برهه‌ ها هم به یکسری التهاب‌های اجتماعی نیز منجر شد.

امروز و در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز به مانند دیگر رویدادهای ملی کشورمان ، دشمنان از هر ترفندی برای کمرنگ جلو دادن این انتخابات و بی انگیزه نشان دادن مردم در برخورد با این همه پرسی مهم ، دریغ نکرده و نمی کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تلاش کرده با دعوت از صنوف‌ و اقشار مختلف جامعه میزگردهایی را به منظور واکاوی نظرات دانشگاهیان، احزاب، اهالی رسانه و سایر اقشار در زمینه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار کند.

یکی از مجموعه های اجتماعیکه این خبرگزاری تلاش کرد تا با ارتباط و گرفتن نظرات شان، بتواند نقش خود را برای حضور هر چه بیشتر مردم در انتخابات ایفا کند، رسانه ها است.

جایگاه ویژه مجلس نسبت به سایر قوا
مدیر مسئول روزنامه‌های پیام زمان و پیام آشنا گفت: بر اساس اصول و مبانی علمی در هر کاری باید هدف را مدنظر قرار داد و متناسب با آن ساز و کارها را ترسیم و برنامه‌ریزی و حرکت کرد و به طور مطلوب به هدف رسید.

محمود حیدری با تاکید بر اینکه جایگاه و وظایف مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی ویژه است، افزود: هر چند در قانون اساسی سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه به عنوان ارکان نظام مشخص شده اما جایگاه مجلس بر اساس ساز و کارهای اجرایی بالاتر است.
وی یادآور شد: وظایف مجلس شورای اسلامی شامل شامل قانون گذاری، نظارت و تصویب برنامه‌های کوتاه مدت، بلندمدت و راهبردی کشور است و سیاست‌های کلی کشور نیز به نوعی در قالب برنامه بلندمدت نیز توسط مجلس تصویب می‌شود.
وی با یادآوری سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «مجلس در راس امور است» اظهار داشت: مجلسی می تواند در راس امور باشد که این قابلیت در ترکیبش بروز و ظهور کند؛ مجلس به خصوص در دوره‌های آخر از جایگاهش سقوط کرده است.
وی تصریح کرد: اگر نمایندگان مجلس وظایف خود را به درستی انجام می‌دادند کشورمان با مشکلات عدیده‌ای از جمله فساد، چالش‌های مدیریتی، بی تدبیری و بی برنامگی مواجه نبود.
«مجلس دستگاه‌ نظارتی است و ترکیبش باید به گونه‌ای باشد که به وظایف خود در راستای اهداف انقلاب عمل کند»
وی با یادآوری کلیدواژه‌ای از سخنان رهبری مبنی بر اینکه «ما باید قهرمان باشیم» تصریح کرد: برای تحقق این مهم باید دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در کشورمان قوی باشند تا بتوانیم مقابل دشمن محکم‌تر بایستیم.
وی با ابراز تاسف از عدم احراز صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس کنونی از بین ۲۹۰ نماینده برای نامزدی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بین این افراد روسای برخی کمیسیون‌های مجلس هم مشاهده می‌شود.
مدیرمسئول روزنامه پیام زمان با طرح این پرسش که «چنین مجلسی چگونه می تواند قانونی در راستای تامین منافع عموم تصویب کند؟» اظهار داشت: کوچکترین خطای ناظر هم بسیار بزرگ است.
حیدری افزود: نمایندگان دارای سلامت، تخصص، تعهد و تجربه مناسب در حوزه‌های مختلف باید به مجلس راه یابند، البته جوانگرایی بسیار خوب است اما باید جوانانی با شاخصه‌های یادشده شده تربیت و سپس وارد مجلس شوند.
وی ادامه داد: اگر افراد دارای تجربه مناسب نباشند نمی‌توانند از خطاهای مسئولان اجرایی سردرآورند و وظیفه نظارتی خود را به نحو احسن انجام دهند.
وی با بیان اینکه برخی رفتارها و گفتارهای گذشته توهین به شعور مردم بوده، گفت: داشتن مجلس قوی مستلزم روانه کردن نیروهای کارآمد، شجاع با بررسی دقیق و انتخاب آگاهانه است.
مدیرمسئول روزنامه پیام آشنا گفت: مجلس تجلی مهمترین و اساسی‌ترین اراده مردم است و رسانه‌ها به عنوان یکی از مولفه‌های تاثیرگذار و آگاهی‌بخش حضور حداکثری مردم در انتخابات نقش مهمی برعهده دارند.

حیدری افزود: دشمنان ایران به خصوص آمریکای جنایتکار تلاش‌های زیادی برای منزوی کردن و تزریق یاس و ناامیدی در جامعه به کار گرفته است اما بدرقه باشکوه شهید حاج قاسم سلیمانی نشان داد که آنها اقدام احمقانه‌ای انجام دادند.
وی ادامه داد: حضور حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخاب افراد اصلح می‌تواند مشت محکم دیگری بر دهان استکبار باشد.
کاهش سطح توقع از نمایندگان

فرشته خاکپور سرپرست روزنامه آفرینش در استان البرز با سالها کار رسانه ای که در این استان داشته به عنوان یکی  دیگر از افرادی بوده که در این میزگرد حضور داشته است.

وی با بیان اینکه به دلیل روشنگری نکردن رسانه ها شان و جایگاه یک نماینده بسیار تقلیل پیدا کرده گفت: طبق قانون وظیفه یک نماینده قانونگذاری و نظارت است اما به دلیل عدم آگاهی پایین سطح توقع ما نیز از یک نماینده بسیار کاهش یافته است.

 اگر آماری داشته باشید از تعداد مراجعان به دفاتر نمایندگان مجلس می بینید که بیشتر حوزه هایی که از یک نماینده توقع دارند و بعدها دلخوری از یک نماینده به این دلیل که اتفاق نیافتده است در حوزه اجرایی است، بدین معنی که قانونگذاری و نظارت به طور کامل کنار رفته است.

وی اضافه کرد: در همین ایام که با تعدادی از مردم در این رابطه که در انتخابات شرکت خواهند کرد یا نه و اگر می گفتند نه دلیل شان را می پرسیدم عنوان می کردند که این ۲ نماینده یک بار نشده که به دفتر آنها مراجعه کنیم و درخواست هایی که داشتیم، اجابت کرده باشند.

او می گوید: خوب خواسته هایشان چه بوده؟ بیان می کردند که نمایندگان برای تمام اطرافیان خودشان اشتغال ایجاد کردند و برای ما فقط در حد یک معرفی نامه به بانک برای دریافت وام خلاصه می شود.

خاکپور گفت: وقتی برای این افراد توضیح می دهید که وظیفه یک نماینده چی هست، برایشان قابل فهم و درک نیست و نمی توانند بپذیرند، چرا که در حوزه قانوگذاری واقعیت این است که بعد از افزایش بنزین و تاثیرگذاریش در جامعه بسیاری به این نتیجه رسیدند که در این حوزه  نیز مجلس خیلی کارکرد ندارد و در این حوزه نیز با توجه به درخواست و توقعی که موکلان از یک نماینده دارند حرفی برای گفتن نداشتند.

وی گفت: اتفاقاتی رخ می دهد که نمایندگان با دخالت هایشان به جای اینکه بر اجرای مطلوب یک قانون نظارت کنند، دخالت کرده و اعمال نفوذ بر انتصاب ها می کنند و خود نمایندگان در واقع این شائبه را پیش می آورند که وظیفه یک نماینده در همین حد است.

وی با بیان اینکه ابتدا بایستی یک تعریف جامع و کامل از جایگاه نماینده داشته باشیم خاطر نشان کرد: اینها سبب می شود که ابتدا یک تعریف جامعی از جایگاه نمایندگان ما داشته باشیم و بعد سراغ مردم برویم که بیایید از این افراد اصلح را انتخاب کنید.

نماینده ها برنامه ارائه بدهند

وی درباره ویژگیهای یک نامزد اصلح گفت: ارائه رزومه و شعارهایی که در وظایف قانونی نامزدها نیست این شعارها را ندهند، این وعده های انتخاباتی مقطعی را ندهند، از قانونگذاری و از نظارت بگویند که مردم نیز بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند.

این فعال رسانه تصریح کرد: وظایف قانونی در حدی که بتوانند به شعارهایی که می دهند عمل کنند، چون همیشه شاهد بودیم که در ایام انتخابات و شور انتخاباتی که شاهد آن بودیم صحبت و وعده هایی داده می شود که بعدها در عمل نمی بینیم که تحقق یابند.

وی گفت:  مردم نیز باید با درایت، تحقیق و آگاهانه انتخاب کنند، یک نامزد صرف تبلیغ نمی تواند تاثیر گذار باشد، کسانی که احساس وظیفه و تکلیف می کنند و توقع دارند که بعد از انتخابات وقتی نماینده شان به مجلس رفت بتوانند مطالبه گر باشند باید خودشان نیز یک سری تحقیقاتی بکنند.

رسانه ها تخریب و یا غلو بپرهیزند

وی در ادامه با بیان اینکه این تکلیف مردم است که در انتخابات شرکت کنند، عنوان کرد: وظیفه هر ایرانی است که پای صندوق رای بیاید، اگر بخواهد مطالبه ای داشته باشد باید شرکت کند، به عنوان یک رکن اثر گذار که بایستی و مکلف هستیم در این انتخابات حضور آگاهانه داشته باشیم.

خاکپور با بیان اینکه رسانه ها از تخریب و یا غلو در خصوص نامزدهای انتخاباتی خودداری کنند گفت: تبلیغات غلوآمیز خیانت به مردم است، همانگونه که تخریب نابه جا و اینکه وارد زندگی خصوصی افراد و نامزدها می شوند کاردرستی نیست، مردم برای انتخابات تحت تاثیر تبلیغات هستند و باید مراقب بود.

اغلب نامزدها برنامه محور نیستند

سید محمد ساداتی مدیر خبرگزاری تسنیم در استان البرز نیز در این میزگرد گفت: یک گلایه ای که از نامزدهای تبلیغاتی وجود دارد این است که مشاهده می شود برخی افراد هنوز مجلس نرفته پاسخگو نیستند و این نگرانی وجود دارد که اگر اینها به مجلس بروند باید چگونه آنها را پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: برای خود من این سوال بود که آیا افرادی که برای انتخابات مجلس آمده اند و یا کسانی که در استان تایید صلاحیت شده اند برنامه ای دارند یا خیر؟ اما بین آنها افرادی که برنامه داشته باشند خیلی کم دیده ام.

این فعال رسانه ای افزود: احساس می کنم که یک سری از افراد یک شبه تصمیم گرفته اند که بروند مجلس و شاید با نبودن فلان آقا یا خانم در انتخابات شانس ما برای این که به مجلس برویم زیاد است.

ساداتی اظهار داشت: موضوع دیگری که اکنون مطرح است این است که مردم در وضعیت اقتصادی و معیشتی بسیار بدی قرار دارند، البته قصد سیاه نمایی ندارم ولی چیزی که مشخص است این است که اکنون مباحث اقتصادی مهمترین مطالبه مردمی است، در آستانه رسیدن شب عید هستیم و به طور قطع در فضای بازار می بینید که امروز اجناس یک قیمت دارند و فردا قیمتی دیگر آیا این نامزدها در حوزه بهبود معیشت مردم راهکار و برنامه ای دارند؟

وی با اشاره به جو انتخاباتی در کرج عنوان کرد: اتفاق هایی که در شهر کرج توسط برخی نامزدها ایجاد شده، خودش یک فضای ضد مشارکت ایجاد کرده ، یک نامزد می گوید که مثلا من اینقدر میلیون برای انتخابات هزینه می کنم منشا این هزینه ها کجاست و از کجا تامین شده است؟

وی ادامه داد: اگر از طرف خودشان است خیلی جالب است که یک شخص حاضر است بیاید و بیش از آن دریافتی چهار سالش حقوق و مزایاش، هزینه کند و برود به مجلس به این نیت که خدمت کند.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: این که اگر این هزینه ها از سوی شخص دیگری تامین می شود، سوال این است که چه انتظاراتی بعد از این اتفاق پشت آن قرار دارد؛  یعنی اینکه اگر این آقا یا خانم به مجلس برود چه انتظاری آن فردی که برای ایشان هزینه کرده خواهد داشت؟

وی معتقد است که در تبلیغات شهر کرج اسراف و هزینه های زیادی شده است و می توانستیم با فضای بهتری این قضیه را مدیریت کرد .

فضای تخریب ضد مشارکت است

وی در ادامه به بحث فضای مجازی اشاره کرد و گفت: غلوها و بزرگنمایی هایی در مورد اقدام های نمایندگان مجلس این دوره و یا ادوار گذشته انجام شده و سوال این است که چرا یک عده در فضای مجازی اکنون به تخریب روی آورده اند، این فضای تخریب ضد مشارکت است.

ساداتی گفت: موضوع دیگر این است که در استان البرز اخلاق انتخاباتی نمی بینیم و برخی نامزدها برای تبلیغ خود پا را فراتر گذشته و با بیان مسایل شخصی و زندگی دیگر رقبا می پردازند که نهادهای نظارتی باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

مدیر خبرگزاری تسنیم در استان البرز خاطرنشان کرد: در فضای رسانه ای استان، یک عده افراد که نه تخصص، نه سواد و نه سابقه و رزومه کاری در فضای مجازی دارند، شبکه های اجتماعی را به دست گرفته و هر چه دوست دارند می نویسند.

وی معتقد است که برخی ای این افراد الفبای کار رسانه ای بلد نیستند ولی فضای مجازی را به دست گرفته اند، با یکی از این افراد صحبت می کردم عنوان می کرد که من هر توئیتی که از فلان داوطلب منتشر می کنم، ۵۰۰ هزار تومان باید به من پول بدهد.

ساداتی افزود: این جولان ها در حالی در فضای رسانه ای استان پیش می آید که می بینیم ، خبرگزاری ها با توجه به محدودیت هایی که دارند نمی توانند ورود پیدا کنند و رسانه های دیگرمان نیز با توجه به گرانی کاغذ و هزینه های زیاد خیلی نمی توانند وارد شوند.

در کرج خریدن لوگوی روزنامه باب شده است

ساداتی در ادامه به خرید لوگو رسانه ها از سوی نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: در شهر کرج، یک موضوعی در روزهای گذشته راه افتاده که داوطلب انتخابات آمده و عنوان می کند که من لوگوی روزنامه شما را می خرم، در کرج خریدن لوگو باب شده است.

فعال رسانه ای استان البرز ضمن تاکید بر رصد هر چه بیشتر فضا مجازی گفت: به عقیده بنده تا روز رای گیری و حتی بعد از آن، فضای مجازی منشاء  تخریب های دیگران خواهد شد و شاید وارد حریم خصوصی افراد نیز هرچه بیشتر شوند.

وی در ادامه به عملکرد نمایندگان کنونی مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی اشاره و افزود: موضوع دیگر در خصوص نمایندگان فعلی است، یکی از ابزارهای مجلس سوال، تحقیق و تفحص است، کلی مالیات پرداخت می کنیم که نماینده عزیزی که به او رای داده ایم برود و مطالبه گر حق ما باشد.

ساداتی افزود: نماینده های مجلس دهم در بحث تحقیق و تقحص عملکرد ضعیف و غیر قابل دفاع داشتند که به عقیده بنده باید در این زمینه چه نماینده شوند و چه نشوند پاسخگو باشند چرا که افکار عمومی هنوز اقناع نشده است.

رسانه ها مردم را برای انتخاب اصلح هدایت کنند

اکبر بهاروند کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی معتقد است که نقش رسانه و کارکرد اجتماعی آن در بحث تنویر افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: امروز با گسترش و توسعه شبکه های ارتباطی و اجتماعی و بویژه حوزه رسانه و از طرفی به دلیل مشغله هایی اجتماعی و اقتصادی، افراد سعی می کنند که از ظرفیت رسانه هایی بهره مند شوند که بتوانند تولیدات و محصولات خبری را در کمترین حجم و زمان ممکن در سبد مطالباتی شان قرار دهند، لذا این کارکرد، رسانه را در این برهه و در این مقطع زمانی خیلی متفاوت تر کرده است.
این فعال رسانه ای به انتخابات دوم اسفند ماه یش رو اشاره و اظهار داشت: یکی از نکات حائز اهمیت که در این برهه با آن مواجه هستیم و البته در تمام ادوار مختلف درگیر آن بودیم بحث فرافکنی رسانه های معاند است.

وی تصریح کرد که دشمنان  سعی می کنند در بزنگاه هایی که ملت ایران قصد دارند یک برگ زرین دیگری را در تاریخ درخشان و پرافتخار خود ثبت و ضبط کنند، بیشتر ورود کرده و با استفاده از شرایط جامعه و برخی مقتضیات مانند مشکلات اقتصادی که امسال در برخی مقاطع زمانی به یک سری التهابات اجتماعی نیز منجر شد، ورود کنند و دستاویزی برای رفتارهای تاریخی ضد ایرانی و اسلامی خود قرار دهند.

بهاروند در عین حال خاطرنشان کرد که اما به واقع یکی از نقاط قوت ملت ایران که نماد مردم سالاری لقب گرفته ، همه پرسی ها است ؛ به طوری که در طول چهار دهه گذشته از ابتدای انقلاب تاکنون و با برگزاری ۳۶ همه پرسی و انتخابات توانستیم فراتر از ۵۰ درصد مشارکت هایمان را رقم بزنیم.

این کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با تاکید بر این نکته که اقتصاد به تنهایی عامل مستقیم در مشارکت عمومی در انتخابات نیست ، تاکید کرد:  آنگونه که شاهد هستیم و آمارها بیانگر است در کشورهای پیشرفته دنیا و عمدتا کشورهای اروپایی که از حیث اقتصادی در شرایط بسیار بسیار مطلوبی برخورداند اما مشارکت های مردمی در انتخابات شان کمتر از ۵۰ درصد است.

اقتصاد عامل اصلی تاثیرگذار در مشارکت نیست 

وی افزود: لذا هرگز نمی توانیم بگوییم که شرایط اقتصادی به طور مستقیم عامل تعیین کننده بر مشارکت مردم در انتخابات هست، البته یک  از ملاک های تاثیر گذارات اما مستقیم و مستقلا عامل اصلی نیست.

بهاروند اظهار داشت: ملت ما در تمام برهه ها سعی کردند تا این افتخار را همیشه برای خود ثبت و ضبط کنند و امیدوار هستیم که در این مرحله نیز آن شور وحدت بخشی که مردم و نظام جمهوری اسلامی سالهای سال به آن افتخار کرده بار دیگر ملت فهیم ایران رقم بزنند.
وی تصریح کرد: با این اوصاف رسانه ها به عنوان پل ارتباطی جامعه و مردم در این برهه انتخابات باید پیشگام شوند و آلارم های مثبتی که می تواند یک مجلس قوی، مقتدر و متخصص را برای اعتلای این نظام در گام دوم انقلاب رقم بزند، تبیین و معرفی کنند .

شعور سیاسی مردم بالاست

این کارشناس رسانه اظهار داشت: امروز ما با یک جامعه ای مواجه هستیم که از یک شعور سیاسی بسیار بالایی برخوردار است و دوران و عصر رفتارها تبلیغی سنتی تا حدودی پایان یافته است چرا که افراد جامعه ما در ابعاد کوچک تر به یک شهروند خبرنگار تبدیل شده و قدرت تحلیل و واکاوی هرگونه گفتمان اجتماعی و سیاسی را به درستی درک می کنند.

وی گفت: رسانه ها باید چرایی حضور در انتخابات و شاخصه های انتخاب اصلح را بدور از هرگونه حاشیه پردازی، سهم خواهی و یا جهت دهی سیاسی ، صرفا برای تحقق یک حضور و مشارکت معنا دار و از همه مهمتر انتخاب نمایندگانی در قامت یک مجلس قوی و مقتدر ، رقم بزنند.

این کارشناس اجتماعی تاکید کرد: امروز بیش از مقطع دیگری  نیاز داریم که کشوری که در جهان اسلام داعیه دار ام القری بودن است، در بعد داخلی به یک اقتدار و قوت نسبی برسد و یکی از ملزومات آن بدون تردید مجلس شورای اسلامی است.

  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.