محمدعلی طهماسبی روز سه شنبه در نهمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی واستانی بخش کشاورزی البرز که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: کل تولیدات کشاورزی تا سال ۱۳۵۷ حدود ۳۶ میلیون تن بود که اکنون این عدد بالغ بر ۱۲۶ میلیون تن شده است.

وی اظهار داشت: تولیدات باغبانی در ابتدای انقلاب ۳.۴ میلیون تن بوده که اکنون به ۲۴ میلیون تن رسیده ضمن اینکه تولید ماهی نیز ۳۲ هزار تن بوده که اکنون به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده است.

طهماسبی گفت: همچنین ۳۸ هزار هکتار اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار کشور در سال ۵۷  اکنون به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار رسیده ضمن اینکه در بازسازی اراضی، زهکشی،‌ نوسازی اراضی در نقاط مختلف کشور توفیقات خوبی داشته ایم.

طهماسبی اضافه کرد: در آن سال ها برای بازسازی اراضی کشاورزی حتی کمک کوچکی از سوی دولت به کشاورزان نمی شد ولی اکنون کمک های خوبی در قابل تسهیلات ارایه می شود.

رشد ۳۵۰ درصدی توسعه گلخانه ها در البرز

وی با بیان اینکه باید قدم های بیشتری توسط مسوولین و مردم برای توسعه کشور برداشته شود، افزود:‌ برای سال جاری ایجاد حدود ۳۵ هکتار گلخانه برای البرز پیش بینی شده بود که تاکنون ۱۲۴ هکتار محقق شده که شاهد رشد ۳۵۰ درصدی اقبال مردم برای صرفه جویی آب و بردن کشت و کار در محیط های کنترل شده هستیم.

معاون  وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی ادامه داد: بایستی البرز ویترین تمام استان ها باشد زیرا بسیاری از موسسات تحقیقات کشاورزی و پژوهشی در این استان مستقر می باشد ضمن اینکه کشاورزان می توانند با وجود این موسسات ارتباط خوبی با جهان خارج از کشور برقرار کنند.

وی با بیان اینکه البرز همیشه می تواند پیشتاز بماند و بیشترین توسعه کشاورزی را داشته باشد به تولید محصول سالم در کشور اشاره کرد و گفت: به جز خطه شمال و چابهار که کشت گلخانه ای دارد، مابقی اقلیم ایران خشک است که اجازه رشد و تکثیر آفات و بیماری ها در این اقلیم وجود ندارد که در نتیجه آن کمتر سمپاشی انجام می شود.

وی افزود: این در حالی است که در کشورهای اروپایی شاید در سال ۱۷ بار سمپاشی انجام شود ولی در بعضی از مناطق ایران مثل گل بابای دامغان حتی یکبار هم سمپاشی انجام نمی شود و باقی مانده سموم در محصول دیده نمی شود.

صادرات ۷۰۴ تن سیب از کشور

طهماسبی یکی از دستاوردهای تولید محصول سالم در کشور را به دست گرفتن بازار صادرات دانست و اظهار داشت: سال گذشته از ۴ میلیون تن سیب درختی تولیبدی در کشور ۷۰۴ هزارتن سیب به کشورهایی همچون عراق، روسیه و هند صادر شد و امسال نیز تاکنون ۴۳۳ هزار تن صادر شده است.

وی اضافه کرد:‌وظیفه قانونی و شرعی ما این است که تولید محصول سالم داشته باشیم که در نتیجه مصرف کمتر سم حاصل می شود و این در حالی است که بیماری در کشور ما به قدری نیست که سم زیادی استفاده شود ضمن اینکه هر ساله سموم پرخطر از چرخه تولید خارج و سموم کم خطر و سبز جایگزین می شوند.

وی بیان داشت: همچنین یکی از روش های تولید محصول سالم انتخاب نهال هایی مناسب با پایه و رقم تایید شده است و کشاورز نباید زحمات چند ساله خود را با انتخاب یک رقم نامناسب به هدر بدهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌در بازار رقابت کسی که هزینه تولید کمتر با کیفیت بیشتر و بالاتری داشته باشد در تولید برنده است.

امروز در نهمین دوره معرفی برترین های ملی و استانی بخش کشاورزی استان البرز از ۵۲ تولید کننده برتر تجلیل شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.