سرهنگ ابراهیم حسن آبادی روز یکشنبه در آیین آغاز فعالیت یگان حفاظت امور اراضی جهاد کشاورزی استان البرز و معرفی فرمانده این یگان که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: پیش از این تصور بر این بود که سه استان شمالی کشور به دلیل حاصل‌خیزی اراضی در تغییر غیرمجاز کاربری اراضی سردمدار باشند ولی پس از ارزیابی های انجام شده، این استان ها پس از تهران و البرز قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته پدیده شوم زمین خواری و تب شدید ویلادار شدن در استان های خوش آب و هوا به ویژه استان البرز عینی و ملموس شد.

وی گفت: به طوریکه در هشت ماهه سال جاری سه هزار و۷۶۹ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در البرز شناسایی شده که روزانه حدود ۱۵ مورد می باشد.

حسن آبادی با بیان اینکه ۴۵ درصد از این موارد منجر به قلع و قمع شده، افزود: یگان حفاظت با بهره مندی از سامانه ارتباطی ۱۳۱ به صورت متمرکز می تواند از جلب مشارکت های مردمی در اطلاع رسانی به موقع تغییر کاربری اراضی بهره مند شود.

وی اظهار داشت:‌ در هشت ماهه امسال ۹ هزار و ۶۹۰ مورد تماس با سامانه ۱۳۱ استان البرز انجام شده که ۷۳۸ مورد از آن ها اخبار مرتبط با تغییر کاربری اراضی است.

۱۰۰ هزار پرونده تغییر کاربری اراضی در مراجع قضایی کشور باز است

فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور گفت: حدود ۱۰۰ هزار پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی نزد مراجع قضایی سراسر کشور باز است.

وی افزود: همچنین اجرای حکم بیش از ۱۰ هزار پرونده در کشور که مربوط به گذشته است در مراجع قضایی وجود دارد.

وی اظهار داشت:‌ انتظار می‌رود سازمان‌های مرتبط با حفاظت از اراضی با بررسی این پرونده‌ها به دنبال کاهش این آمار باشند.

حسن آبادی ادامه داد: این فرماندهی سعی دارد از ظرفیت های مختلف کشور از جمله دهیاری‌ها، رسانه‌ها، سمن‌ها، بسیج و امامان جمعه و جماعات برای حفاظت از اراضی و تغییر کاربری غیرقانونی آن استفاده کند.

وی با بیان اینکه در ۳۴ نقطه کشور، مقر فرماندهی تعریف شده، که تاکنون برای۲۲ نقطه فرماندهان آن معرفی شده اند، اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال جاری برای تمام استان ها فرمانده یگان حفاظت امور اراضی معرفی شود.

وی یکی از زیرساخت های فعالیت این یگان را جذب سرباز از طریق ستاد کل نیروهای مسلح دانست و گفت: این یگان یک یگان جوان و تازه تاسیس است که از پایان سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی کشور افزود: یگان حفاظت می تواند خدمت عملی خودش را در حفاظت صیانت و پاسداری اراضی را به نحو احسن با مشارکت تمام آحاد مردم و سازمان ها انجام دهد.

امنیت موضوعی فرابخشی و محصولی اجتماعی

حسن آبادی ادامه داد: امنیت یک موضوع فرابخشی و محصول اجتماعی است و برای داشتن امنیتی پایدار نیازمند مشارکت تمام آحاد مردم و سازمان ها هستیم.

وی گفت: برای رسیدن به امنیت پایدار در بخش کشاورزی بایستی از تمام ظرفیت ها همچون خدمات جهاد کشاورزی مثل کانون کشاورزان خبره و انجمن های صنفی و همیاران افتخاری پلیس در ناجا به عنوان «حافظان زمین»، «حافظین کشاورزی» یا «زمین بان» بهره مند شویم.

وی یکی از راه ها برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی را شناسایی بنگاه های معاملات ملکی غیرمجاز دانست و افزود: این بنگاه ها بسترسازان وقوع جرم هستند و مراکزی که بدون مجوز اقدام به فروش و قطعه قطعه کردن اراضی می کنند از طریق اماکن نیروی انتظامی و اتاق اصناف شناسایی و پلمب شوند.

نقش دهیاران در پیشگیری از تغییر کاربری اراضی

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی کشور ادامه داد: همچنین زمین خواران شناسایی و برای آنان در مراجع قضایی تشکیل پرونده شود ضمن اینکه دهیاران نیز نقش اساسی در پیشگیری از وقوع جرم دارند.

وی گفت: همانطور که برابر قانون هر گونه تعرضی در اراضی ملی و کشاورزی را مشاهده کنند باید آن را به مقامات قضایی اعلام کنند و اگر این کار به درستی انجام شود در روستاها شاهد تغییر کاربری نخواهیم بود.

در این آیین سید مجتبی موسوی که پیش از این به عنوان فرمانده کلانتری مرکزی شهرستان کرج فعالیت می کرد به مدت یکسال به عنوان فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی استان البرز معرفی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.