حجت الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی عصر چهارشنبه در بازدید از گروه صنعتی مپنا در فردیس البرز افزود: اگر کسی به ظرفیت های صنعت کشور اشراف داشته باشد و به عنوان یک نمونه مهم مپنا را نگاه کند می داند امروز ظرفیت تولید صنعتی کشور ظرفیتی است که در رقابت جهانی می تواند کار کند و این یک شعار نیست .

وی ادامه داد: اگر امروز تحریم های آمریکا و کشورهای جهان به تبعیت از آمریکا علیه ایران کار ساز نبود و به ادعای دوستان اقتصاد در تراز مالی دچار مشکل نشده تنها بخاطر وجود منابع بزرگ صنعتی همچون مپنا است.

وی اظهار داشت: منتهی گره هایی در کار و بویژه صنعت وجود دارد که باید باز کرد؛ گره های از حقوقی و قانونی گرفته تا نظام بروکراسی کشور.

عاملی گفت: با وجود ظرفیت گسترده علمی کشور با داشتن چهار میلیون دانشجوی بالفعل و تنوع رشته های مهم کشور می توان کارهای بزرگی را انجام دهیم .

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتبا اشاره به ظرفیت های خودکفایی گروه مپنا افزود: وقتی به مپنا نگاه می کنیم می بینیم این شرکت امروز هیچ قطعه مکانیکی نیست که نتواند تولید کند.

وی اظهار داشت: مپنا امروز در رقابت بین کشورهای پیشرفته دنیا جایگاه بالایی دارد به طوریکه توانسته در تولید توربین ها در جهان رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.

عاملی افزود: ما در رده پیشرفته ترین کشورهای دنیا توانمندی قابل ادعایی داریم و اگر این ظرفیت دولتی با ظرفیت دانشگاهی و بازار داخلی به صورت بهینه گره بخورد یک تحول عظیم رخ می دهد.

او معتقد است که امروز مجموعه اقتصاد کشور از یک کسب و کار جهانی می تواند برخوردار شود که هیچ نوع تهدیدی نتواند آن را از کار ساقط کند.

وی در عین حال تاکید کرد که باید این فرایند را اصلاح کرد و اصلاح این فرایند می تواند مسیر را باز کند؛ نقشه جامع علمی کشور امروز یک نقشه مرده نمی تواند باشد بلکه نقشه ای باید باشد که با کارگزاری صنعت و دانشگاه همزمان پیش برود.

عاملی گفت : ما انتظارمان این است که صنعت هم به تحقیق و توسعه و هم به دانشگاه گره بخورد که در مپنا این اتفاق افتاده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کشورهای پیشرفته 70 درصد بودجه تحقیق و توسعه مربوط به بخش خصوصی است، اما متاسفانه ما از این سهم عدد مشخصی نداریم.

وی تاکید کرد الزام استانداردی برای بخش خصوصی باید وجود داشته باشد که سهم بین 4 تا 7 درصدی را برای تحقیق و توسعه اختصاص دهد.

مجموعه صنایع نیروگاهی مپنا  تامین کننده تجهیزات مدرن صنایع نیروگاهی در کشور و خاورمیانه است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.