روزنامه پیام آشنا در شماره ۱۵۲۴ خود اظهارات دادستان کل کشور را به عنوان مهمترین تیتر صفحه نخست انتخاب کرد و نوشت: یک جای کار می‌لنگد.

پیست بین‌المللی دیزین بازگشایی شد، بازداشت تعدادی از اعضای شبکه فساد دارویی در البرز، «قیمت دام ۴۰ درصد ارزان شد، گوشت نه»، صادرات صنایع دستی البرز به اروپا و خاورمیانه و البرز رتبه نخست جذب اعتبارات اشتغالزایی از دیگر تیترهای مهم صفحه نخست این روزنامه است. 

«بذل و بخشش با کدام سیاست مالی؟» هم عنوان سرمقاله روزنامه پیام آشنا است. 

همچنین روزنامه دنیای هوادار در شماره ۳۸۲ خود سخنان رییس قوه قضاییه را به عنوان مهمترین تیتر صفحه نخست انتخاب کرد و نوشت: توسعه اقتصادی به قیمت از بین رفتن حقوق عمومی نباشد.

تاچه زمانی ما مردم باید تاوان این فوتبال نفتی را بدهیم؟، کاسه‌های داغتر از آش رسانه‌ای!، ثبت‌نام بیش از ۲۶۰ هزار نفر در طرح مسکن ملی و توقیف و سانسور مغایر با اصل آزادی بیان است از دیگر تیترهای مهم صفحه نخست این روزنامه است.

روزنامه دنیای هوادار در بخشی از مطلبی با عنوان «منابع انتشار بوی نامطبوع از حلقه‌دره مدیریت شود» نوشت: رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت‌های فرسوده شهری شورای شهر کرج- روز پنجشنبه ۲۸ آذر ماه ۹۸ از مرکز دفن حلقه‌دره بازدید کرد و از نزدیک در جریان عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج قرار گرفت.

یکی از مهمترین مواردی که رسولی در این بازدید مورد تأکید قرار داد، ساماندهی و مدیریت انتشار بوی نامطبوع در حلقه‌دره بود که به گفته احمد خیری رییس سازمان مدیریت پسماند تنها حلقه‌دره مقصر آن نیست و تنها بخشی از بو مربوط به این مرکز است.

رسولی با بیان اینکه انتشار بوی نامطبوع یکی از دغدغه‌های اساسی اهالی مناطق و محدوده‌های مجاور با مرکز دفن حلقه‌دره است، از شهرداری کرج خواست به طور جدی منابع مرتبط با حلقه‌دره را مدیریت کند تا سهم شهرداری کرج در انتشار بوی نامطبوع کمتر شود.

خیری در این خصوص توضیح داد: طبق بررسی‌ها متوجه شدیم عوامل انتشار بوی بد حلقه‌دره سه مورد است؛ اول زبالههای روباز که مدیریت نشده‌اند. دوم فعالیت ۲ کارخانه تولید کمپوست که فرایندهای بی‌هوازی برای تبدیل پسماندهای فسادپذیر به کود را انجام می‌دهند و سوم نیز شیرابه‌های ذخیرهشده در مرکز. برای رفع این مشکل زباله‌های روباز را با پوشش خاک مدیریت کرده‌ایم که انتقال بو را تا حدود ۴۰ درصد کاهش داد. با اقدامات قانونی صورت‌گرفته نیز کارخانه کمپوست اواخر آبان‌ماه تعطیل شد که بناست با اقدامات بهسازی ابنیه، محوطه و تاسیسات وارد مرحله جدیدی از فعالیت شود که در کاهش انتشار بوی نامطبوع مؤثر خواهد بود.

احد رسولی به همراه محمدحسین خلیلی اردکانی، عضو دیگر شورای شهر کرج در ادامه از سامانه مدیریت حمل پسماند (که نقش اساسی در شفاف‌سازی نحوه مدیریت پسماند کرج را دارد) پناهگاه نگهداری سگهای بالصاحب، حوضچه‌های شیرابه، مرکز دفن زباله‌ها (لندفیل) و سایت پیرولیز (که ۲ رآکتور هریک با ظرفیت وجود دارد که در آنها زباله‌های نایلونی هفت تن در دمای بالا بین ۶۰۰ تا ۷۰۰درجه سانتیگراد به مواد سوختی مانند تینر، بنزین، گازوئیل یا نفت تبدیل می‌شوند) بازدید کرد.

رسولی در پایان بر لزوم شفاف‌سازی قراردادهای سازمان اشاره کرد و بر این موضوع تأکید کرد که باید پیمانکارانی متعهد، متخصص و باانگیزه با سازمان همکاری داشته باشند.

گفتنی است طبق آمار مستند سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، سرانه تولید پسماند در این شهر ۶۵۰گرم نفر در روز است. روزانه حدود ۸۰۰ تن پسماند عادی در مناطق دهگانه شهر کرج جمع‌آوری و به این مرکز توسط دو ایستگاه انتقال استاندارد منتقل می‌شود. روزانه ۱۵۰۰تن زباله عادی خانگی در حلقه‌دره پذیرش می‌شود مربوط به شهرهای اقماری است.

همچنین روزنامه پیام سپیدار مهمترین تیتر شماره ۱۲۲۰ خود را به اظهارات رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اختصاص داد و نوشت: دولت باید سهم حضورش در تهران را بپردازد.

انسداد چاه‌های غیرمجاز؛ راه جلوگیری از فرونشست دشت ورامین، منع اعضای شوراهای روستا از ورود به حوزه ساخت و ساز،  از دیگر تیترهای مهم صفحه نخست این روزنامه است.

روزنامه سپهر ایرانیان نیز در شماره ۶۵۷ خود تورم آذر ۴۰ درصد شد، اخطاریه هواشناسی، منشاء اعتراض مردم زد و بند مجلس و دولت است، واریز سود سپرده‌های بانک شهر مطابق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی و سهمیه سوحت سرویس مدارس ۱۰ دی نقد می‌شود را به عنوان مهمترین تیترهای صفحه نخست انتخاب کرده است.

خبرگزاری مهر استان البرز در بخشی از مطلبی با عنوان « البرز؛ خانه عقاب طلایی» نوشت: تنوع حیات وحش در زیستگاه‌های البرز موجب شده تا موقعیت این استان از نظر آمار حیات وحش به ویژه «عقاب طلایی» منحصربه‌فرد باشد.

حراست از حیات وحش در استانی مانند البرز که از نظر نوع پوشش گیاهی و گوناگونی حیات وحش جانوری شرایط خاص و منحصر به‌فردی دارد امری مهم و در خور توجه است، زیرا در زیستگاه حافظت شده و همچنین منطقه شکار ممنوع این استان زیبایی‌ها و شگفتی‌هایی وجود دارد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند به گونه‌ای که شخص تماشاچی محو نظاره این مخلوقات خدا می‌شود.

در کنار چشم گیر بودن پوشش گیاهی و حیات وحش جانوری متنوع، آب و هوای مناسب و چشم اندازهای کم نظیر از دیگر جاذبه‌های استان البرز است که وصف ناپذیر بوده و توصیفی از بهشت است، در این میان وظیفه سنگین ما انسان‌ها که خود بخشی از خلقت بی همتای خداوند هستیم در آنجا پر رنگ می‌شود که در جهت پاسداری از این دارایی‌های طبیعی خود را مسئول بدانیم.

در این راستا و به منظور توصیف هرچه بیشتر مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان البرز با رئیس اداره حیات وحش استان البرز گفت‌وگویی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

حشمت الله کشیری با اشاره به اینکه در استان البرز یک منطقه حافظت شده در حوزه استحفاظی شهرستان کرج و یک منطقه شکار ممنوع در شهرستان طالقان وجود دارد، گفت: دیگر شهرستان‌های استان البرز از جمله ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، فردیس و یا حتی بخشی از کرج جزو مناطق آزاد سازمان حفاظت زیست استان البرز است.

وی توضیح داد: تعدد گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در استان البرز و از طرفی تنوع حیات وحش در زیستگاه‌های این استان موجب شده تا موقعیت البرز از نظر آمار حیات وحش به ویژه «عقاب طلایی» منحصربه‌فرد باشد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت از محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه در طول سالیان گذشته پایش‌های مختلفی برای دستیابی به تنوع حیات وحش موجود در استان البرز دنبال شده است، افزود: این اقدامات به ویژه در سه سال اخیر با کمک کارشناسان مربوطه و دیگر نیروهای اجرایی محیط زیست به‌صورت پایش دقیق در سطح شهرستان‌های مختلف استان انجام شد و طی آن با ثبت تصاویر پرندگان، آمار خوبی از پرندگان مختلف موجود در استان تهیه کردیم.

کشیری با نگاهی به اقدامات گذشته در خصوص مشاهده یک قلاده «پلنگ سیاهگوش» ایرانی در ارتفاعات طالقان که در سال ۹۳ توسط محیط بانان محیط زیست البرز تصویر آن ثبت شده بود، گفت: تصویر این قلاده پلنگ را زمانی در ارتفاعات طالقان ثبت کردیم که حتی شکارچیان قدیمی که از سالیان دور در آنجا فعالیت داشتند، معتقد بودند که سالیان زیادی بوده که پلنگی را در آن منطقه مشاهده نکرده اند.

وی با تاکید بر اینکه در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان البرز حتی منطقه آزاد شهرستان ساوجبلاغ، آمار و تعداد عقاب طلایی عالی و منحصر به‌فرد است، گفت: عقاب طلایی یک پرنده است و چون پرندگان مرتب در حال پرواز هستند نمی‌توانیم آمار دقیقی از تعدادشان اعلام کنیم.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط‌ ‌زیست استان البرز با اشاره به اینکه محافظت از عقاب طلایی اکنون بیشتر از قبل شده است، افزود: در راستای این محافظت‌ها مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش را نیز داریم و زمانی که مردم محلی موردی از جانوران وحشی آسیب دیده مانند یک عقاب طلایی زخمی را به محیط زیست تحویل دهند در این مرکز به وضعیت آن پرنده زخمی سیدگی می‌شود.

کشیری با بیان اینکه به یقین عقاب‌های طلایی زخمی نیاز به مراقب و رسیدگی دارند، عنوان کرد: این پرندگان آسیب دیده برای مدتی در مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش استان البرز نگهداری می‌شوند و زمانی که مجدد شرایط پرواز داشته باشند در زیستگاه‌های استان رهاسازی می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل زیستگاه‌های استان البرز موقعیت مناسبی از لحاظ حضور عقاب‌های طلایی دارد، افزود: پایش شبانه روزی نیروهای اجرایی و کارشناسان محیط زیست و در کنار آن جذب همیار، همکاری جوامع محلی و شکارچیان قانونمند موجب شده است تا در زیستگاه‌های استان شاهد حضور خوب عقاب‌های طلایی باشیم.

خبرگزاری فارس در استان البرز نیز در گفت و گویی با عنوان «زمان ثبت نام مجدد مسکن ملی تهران و کرج اعلام شد» نوشت: زمان نام‌نویسی مجدد از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در استان‌های تهران و البرز حدود ۳۰ تا ۴۵ روز آینده خواهد بود.

روز شنبه اول دی‌ماه از ساعت ۱۰ صبح ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در استان‌های تهران، البرز و قزوین آغاز شد. استقبال بالای متقاضیان در این استان‌ها باعث شد تا بسیاری از افراد واجد شرایط نتوانند نام‌نویسی کنند. بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی، پس از ۲۷ دقیقه ظرفیت پردیس تکمیل شد و به همین ترتیب در شهرهای هشتگرد، پرند و دیگر مناطق نیز نام‌نویسی کامل شد. شریف‌آباد آخرین شهری بود که تا پاسی از شب ظرفیت خالی داشت و نهایتا این شهر نیز پر شد. بر این اساس بسیاری از متقاضیان واقعی از ثبت نام جا ماندند.

تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز درباره زمان نام‌نویسی مجدد از متقاضیان طرح  اقدام ملی مسکن در استان‌های  تهران و البرز به خبرنگار فارس در کرج گفت: غربالگری در یک سری از حوزه‌ها در اختیار ما نیست و باید از سیستم‌های بیرونی استفاده کنیم.

وی افزود: برآورد ما این است که حدود ۳۰ تا ۴۵ روز بررسی افراد واجد شرایط که فرم «ج» آنها سبز است طول خواهد کشید. اگر بعد از این‌که مشخص شد ظرفیت خالی  وجود  دارد که قطعا این‌طور است مجددا ثبت نام در استان‌های تهران و البرز انجام خواهد شد؛ کما این‌که در سایر نقاط کشور نیز به همین شکل عمل می‌شود.

از مجموع ۲۲۲ رسانه دارای مجوز که دفتر مرکزی آنها در استان البرز واقع شده، ۱۴۶ رسانه شامل هفت روزنامه، ۳۲ هفته نامه، ۱۹ دوهفته نامه، ۴۵ ماهنامه، ۹ دوماهنامه، ۲۹ فصلنامه و پنج دوفصلنامه به صورت چاپی منتشر می‌شوند.

این استان دارای ۶۱ پایگاه خبری الکترونیک - برخط است و ۲ هفته نامه، پنج ماهنامه، ۶ فصلنامه و یک دوفصلنامه و یک سالنامه الکترونیک - غیربرخط نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.