دکتر مهرداد بابایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اولین هفته از آذر ماه ۹۸ همزمان با کاهش تدریجی دما و نیز افزایش آلاینده ها بود که  آلودگی هوا باعث شد اورژانس البرز  به حالت آماده باش در آمده و در ایامی که وضعیت آلاینده ها در سطح هشدار قرار دارد با استقرار ناوگان اورژانس در اماکن پر تردد و مرکزی شهر ها آماده ارائه خدمات درمانی پیش بیمارستانی به مراجعان است .

وی ادامه داد: طی این مدت پرستاران واحد ارتباطات و تریاژ تلفنی مرکز اورژانس البرز به ۹ هزار و۸۷۸ تماس تلفنی پاسخگو بودند.

بابایی گفت: در همین مدت تکنسین های اورژانس برای انجام سه هزار ۹۴ماموریت اعزام شدند، طی این تعداد ماموریت ، ۳۲۵مورد امداد رسانی به حوادث ترافیکی و ۲ هزار و ۷۶۷ماموریت نیز به منظور درمان و انتقال بیماران و مصدومان حوادث غیر ترافیکی صورت گرفت.

این مسوول، تعداد بیماران اعزامی به مراکز درمانی توسط آمبولانس های اورژانس البرز را یک هزارو ۲۶۱ نفر عنوان کرد و بیان داشت: یک هزارو ۳۵۹ نفر نیز از خدمات درمان سرپایی برخوردار شدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اورژانس هوایی البرز نیز طی انجام یک عملیات در مناطق کوهستانی اشتهارد کوهنورد ۶۰ ساله اشتهاردی را نجات داد.

همچنین با کاهش دما طی هفته گذشته و استفاده غیر اصولی و شتابزده از وسایل گرمایشی ، زمینه را برای حوادث گازگرفتگی و مسمومیت با مونوکسید کربن فراهم شد.

 در هفته گذشته ۱۳ نفر در استان البرز دچار مسمومیت با منوکسید کربن شدند که با اعزام آمبولانس به محل، ضمن دریافت خدمات درمانی پیش بیمارستانی به مرکز درمانی منتقل شده و یا از خدمات درمان سرپایی برخوردار شدند.

۲ نفر از مسمومان در اثر استنشاق طولانی مدت هوای مملو از گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند.

علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن در مراحل اولیه خواب آلودگی، تاری دید، ضعف و بی حالی، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، سرگیجه، سردرد همراه با احساس سنگینی سر بوده و چنانچه این علائم گمراه کننده که با علائم سرماخوردگی تشابه دارد مورد توجه قرار نگرفته و اقدام موثری در جهت رفع عامل ایجاد گاز مونوکسید کربن صورت نگیرد علائمی شدید تری همچون تهوع، استفراغ ، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه و کبودی در ناحیه لبها بروز می کند . متأسفانه با استمرار استنشاق هوای مسموم ، فرد مسموم دچار  کاهش سطح هوشیاری خواهد شد.

بابایی به مردم البرز توصیه کرد به محض بروز علائم اولیه که همزمان در یک یا چند نفر از اعضای حاضر در منزل ، محل کار ، کارگاه ها و ... مواجه می شوند بلافاصله در و پنجره ها را برای ورود هوای تازه باز کنند و وسایل گرمایشی را چک کنند و چنانچه فرد یا افرادی دچار علائم گازگرفتگی شدند پس از انجام اقدامات اولیه با شماره ۱۱۵ تماس گرفته ، ضمن ارائه شرح حال و علائم افراد مسموم احتمالی ، در صورت نیاز آدرس دقیق را گفته و به توصیه های کارشناسان پاسخگو با دقت توجه کرده و تا رسیدن آمبولانس، آنها را به کار گیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.