سیدحسین موسوی یکتا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موزه  تمبر البرز از سال ۱۳۹۵ با هدف معرفی اوراق بهادار، تمبر و سکه کشورهای مختلف جهان و ایران در منطقه رجایی شهر کرج راه اندازی شد و انتظار می رفت با حمایت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و سایر دستگاه های اجرایی استان البرز به مکانی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.
وی ادامه داد: این مجموعه در سال ۱۳۹۶ به عنوان موزه برتر ایران شناخته شد چرا که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اثر در زمینه تمبر، سکه و اوراق بهادار ایران و جهان در آن نگهداری می شود.
موسوی که خود را از جانبازان ۶۵ درصد دفاع مقدس معرفی کرد، گفت: این موزه با هدف جذب گردشگران و معرفی ظرفیت های تاریخی استان البرز و کشور راه‌اندازی شده است.
مدیرعامل اولین موزه خصوصی تخصصی اوراق بهادار و تمبر ایران اظهار داشت: اکنون این مجموعه  که دارای کلکسیون بینظیری از آثار تاریخی است در سایه کم‌مهری و کم توجهی مسئولان ناشناخته مانده و درآستانه تعطیلی است.
وی تاکید کرد که انتظار می رود استانداری البرز ، شورا و شهرداری کرج و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان البرز برای معرفی این مجموعه همکاری لازم داشته باشند تا شاهد رونق صنعت گردشگری در البرز و ادامه فعالیت چنین مجموعه‌هایی در سطح کشور باشیم.

موسوی بیان داشت : هزینه بازدید از این مجموعه ناچیز بوده و از سوی دیگر هیچ اجباری در پرداخت آن نیست.

وی نصب تابلو در مناطق مختلف شهر کرج و معرفی این مجموعه به مردم و دستگاه های اجرایی در سطح استان و خارج از البرز را مهمترین خواسته خود برای رونق بخشی به این مجموعه ذکر کرد.

 مدیرعامل اولین موزه خصوصی تخصصی اوراق بهادار و تمبر ایران افزود: طبق تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان البرز دانش آموزان به صورت رایگان از این مجموعه بازدید دارند اما انتظار می رود که مسئولان استان برای معرفی آن و هزینه نگهداری این مجموعه همکاری کنند.

وی تاکید کرد که این مجموعه در واقع وقف استان البرز شده و بارها برای خرید کلکسیون های آن از سوی برخی سرمایه گذاران در خارج از استان البرز پیشنهاداتی داده شده اما نپذیرفته ایم.

عباس زارع عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه موزه خصوصی تمبر البرز می‌بایست از سوی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری حمایت شود، گفت: مدیریت شهری کرج با نصب تابلو راهنما و تابلوی سردر از فعالیت این موزه حمایت‌های لازم را داشته است.
وی افزود: تاکنون سه بار از موزه تمبر البرز بازدید داشته‌ام  و آثار تاریخی ارزشمندی در این مکان نگهداری می‌شود.
فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان البرز نامناسب بودن مکان موزه تمبر البرز را از علل مهجور ماندن این مجموعه ذکر کرد.

وی تاکید کرد که تاکنون اداره کل میراث فرهنگی  البرز کمک‌های مالی و فکری به موزه  تمبر استان داشته و در چینش و بهره‌برداری از مجموعه آثاری که در این جا گردآوری شده نهایت همکاری را داشته است.
صابری یادآور شد: بارها در نشست های مختلف در خصوص معرفی بیشتر این مجموعه با مسئولان شورا و شهرداری کرج صحبت شده است.

رئیس گروه امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، ‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری استان البرز نیز گفت که  این اداره  در سال های ۹۲ و ۹۳ برای  تجهیز و گشایش این مجموعه کمک مالی کرده است.
هما رضادربندی  افزود: هرچند این موزه خصوصی بود اما به خاطر نوپا بودن و انجام یک حرکت جدید از این مجموعه حمایت مالی داشتیم .

وی افزود: با توجه به اینکه موسس موزه  درکار تخصصی، مطالعاتی و محتوایی اطلاعات زیادی نداشت در انجام این امر مشاوره لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز ارائه شد.

رضادربندی یادآور شد که  موزه های خصوصی از صفر تا ۱۰۰ درصد فعالیت های خود را باید مدیریت کنند اما در این خصوص اداره کل میراث فرهنگی البرز کمک‌های متعددی به موزه تمبر استان داشت.
رئیس گروه امور موزه ها و اموال منقول تاریخی ، فرهنگی میراث فرهنگی البرز اظهار داشت: دربخش تجهیزات و کارهای عمرانی فضای موزه از جمله  ساخت ۱۳ ویترین و مطالعاتی فضا سازی خدمات لازم در این موزه ارائه داده ایم .

وی تاکید کرد که مکان موزه جای مناسبی نیست و باید به جای مناسبی نقل مکان کند.

رضادربندی  در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه استان البرز تازه تاسیس است و فضای مناسب برای موزه ندارد ،گفت: این استان نیازمند فضای باستان شناسی است و می بایست شهرداری و اداره پست البرز کمک کنند و فضایی در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند.

رئیس گروه امور موزه ها و اموال منقول تاریخی ، فرهنگی میراث فرهنگی البرز اظهار داشت:  اداره کل میراث فرهنگی فقط مجوز موزه خصوصی صادر می کند و در بخش حمایت مالی نمی تواند کمکی کند چرا که دستگاه های دولتی به خاطر کاهش هزینه ها بخشی از امور را به سرمایه گذاران خصوصی واگذار می کنند که موزه های خصوصی از این دست به شمار می روند.

رضا دربندری با بیان اینکه استان تازه تاسیس البرز دارای ۹ موزه خصوصی و ۲ موزه دولتی است،گفت : موزه تمبر در رجایی شهر کرج، موزه ‌تاریخی طبیعی و تنوع زیستی زیر نظر محیط زیست در پارک شهید چمران ،‌ خانه موزه الف بامداد دست نوشته و آثار احمد شاملو در فردیس،‌ باغ موزه گیاهان دارویی برکت در جاده کردان،‌ موزه حیات وحش پردیس کشاورزی و  یک موزه سیار مجموعه موزه های تاریخی و طبیعی استان البرز را تشکیل می دهند.

استان البرز دارای ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.