پرستو قاسمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی این مدت 188 هزار و 151 گردشگر خارجی و داخلی از موزه های سلطانیه، ابهر، رختشویخانه و خانه ذوالفقاری زنجان بازدید کردند.
به گفته وی، این تعداد بازدید کننده در 6 ماهه سال گذشته 147 هزار و 712 نفر بود.
مسئول امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: تعداد بازدیدهای انجام شده توسط گردشگران داخلی و خارجی از موزه سلطانیه 91 هزار و 761 نفر و خانه ذوالفقاری نیز 48 هزار و 63 نفر بوده است.
به گزارش ایرنا، موزه باستان شناسی سلطانیه در قسمت جنوب غربی کهن دژ (ارگ سلطنتی)، گنبد سلطانیه به عنوان یکی از بناهای عظیم اسلامی و شاید باشکوه ترین آن ها، همچون نگینی سربرافراشته و خودنمایی می کند.
این بنا در دوران حکومت سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در مدت 9 سال (از سال 704 الی 712 هجری قمری) احداث شده است.
خانه ذوالفقاری یا عمارت ذوالفقاری نیز مربوط به دوره قاجار است که در سال ۷۵ با شماره ثبت ۱۸۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
به گفته قاسمی، تعداد بازدیدهای انجام شده در 6 ماهه نخست سالجاری از رختشویخانه 46 هزار و 207 نفر و موزه ابهر نیز 21 هزار و 21 نفر ثبت شد.
به گزارش ایرنا، بنای تاریخی رختشویخانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان که منطبق بر حصار قدیمی شهر است، در منطقه پرتراکم مسکونی احداث شده‌است که در گذشته مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌شسته‌اند.
چنین کاربری برای یک بنای عمومی در جهان مشابه ندارد یا کم‌نظیر است و این بنا در حال حاضر تعمیر و مرمت شده و به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند.
موزه باستان‌شناسی آرامگاه پیر احمد زهرنوش ابهر نیز مربوط به سده ۶ و هفتم هجری قمری است و در حاشیه جنوبی شهر واقع شده این اثر در سال ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اشیاء این موزه درسه بخش تاریخی و اسلامی وسنگ نوشته در معرض نمایش قرار دارند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.