گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

خاقانی در گفت و گو با جماران؛

مدیرکل پیشین وزارت نفت: هوای شهرهای بزرگ، بهترین سند تایید مازوت سوزی است/ به دلیل نبود تکنولوژی، 300 چاه نفت را از دست دادیم / مافیاهای مسلط بر اقتصاد مانع پیشرفت صنعت انرژی می‌شوند / دولت و مجلس باید به هشدارها توجه کنند

محمود خاقانی گفت: متاسفانه، اکنون مازوت در سبد سوخت کشور برای تولید سیمان، فولاد و بسیاری از صنایع انرژی بری که اکنون بهره وری پایینی دارند و به دلیل عدم دسترسی به فناوری های نوین، مصرف انرژی بالایی دارند. استفاده می‌شود!

گروه اقتصاد و درآمد: مدیر کل پیشین وزارت نفت با تاکید بر اینکه تا زمانی که فناورهای جدید به صنعت انرژی ورود نکند و نیروهای متخصص ماهری تربیت نکرده باشیم، نمی توانیم مشکل استفاده از سوخت مازوت را حل کنیم، ابراز عقیده کرد: مافیاهای مختلف که اکنون بر اقتصاد خرد و کلان کشور مسلط هستند، اجازه نمی‌دهند برنامه های صنعت انرژی کشور پیش بروند. برای آنها هم اهمیتی ندارد مازوت سوخته شود و هوا آلوده باشد! آنها به واسطه منافع کلانی که به جیب می‌زنند، یک پایشان خارج از مرزها است.

محمود خاقانی در گفت وگو با جماران، با اشاره به شدت آلودگی هوا در شهرهای ایران، تصریح کرد: باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که ما در تامین امنیت انرژی داخلی و گاز طبیعی و تبدیل گاز و سایر حاملهای انرژی به برق، و نیز تولید بنزین در کشور، با مشکلات جدی مواجه هستیم. پیش‌بینی‌های مسئولین کشور درباره میزان افزایش تقاضا، از آنجا که برنامه کلانی ندارند، همیشه اشتباه از آب درمی‌آید.

نتوانستیم تولید گاز را افزایش دهیم

به دلیل نبود تکنولوژی، 300چاه نفت از دست رفت!؟

وی با بیان اینکه ما نتوانستیم تولید گاز را افزایش دهیم و تولید بعضی از فازهای ما در خشکی، مانند فازهای 12، تمام و یا متوقف شده است، گفت: حتی برخی گزارشهای تائید نشده، حاکی از این است که نزدیک به 300چاه نفت و گاز طبیعی، به دلیل اینکه تحریم هستیم و نتوانسته ایم از فناوریهای نوین و از همه مهمتر نیروی انسانی تربیت شده، استفاده کنیم، پر شدند و روشن نیست بتوان دوباره آنها را به مدار تولید برگرداند.

علل استفاده از مازوت در نیروگاه ها و صنایع

این مدیر پیشین وزارت نفت، اضافه کرد: در پالایشگاه داخلی نیز، وقتی نفت خام را پالایش می‌کنیم، در انتهای برج تقطیر، مازوت باقی می‌ماند. در گذشته، مازوت را به کوره‌های آجرپزی می‌دادند، ضمن اینکه مازوت ایران، هنوز مانند نفت خام است و می‌شود از آن بنزین، ال.پی.جی. و دیگر فراورده‌های نفتی استخراج کرد، اما پالایشگاه‌های ما، قدیمی هستند و تکنولوژی جدید ندارند. ضمن اینکه پیش از این، نیاز داخلی برای مصرف آن کم بود و این مازوت را به پالایشگاه های سنگاپور و مالزی، صادر می‌کردیم که از آن فراورده‌های گران نفتی استخراج می‌کردند. اما اکنون در شرایط کم گازی، نمی‌توانیم به نیروگاه‌ها، صنایع فولاد، کارخانه‌های تولید سیمان و دیگر کارخانه‌هایی که انرژی بالا مصرف می‌کند، گاز بدهیم. بنابراین وقتی مازوت در اختیارمان است، آن را به جای گاز به آنها می‌دهیم.

یک مافیا به دنبال واردات اتومبیل های برقی، مافیای دیگر به دنبال واردات خودروهای دست دوم!

خاقانی با بیان اینکه متاسفانه در این شرایط، یک دست مافیا به دنبال دخالت در واردات اتومبیلهای برقی و دست دیگر مافیا به دنبال حضور در واردکردن خودروهای دست دوم است، توضیح داد: اکنون وزارت صمت و مجلس یازدهم، بدون اینکه برای نحوه تامین برق، بررسی‌هایی داشته باشند، 450میلیون دلار، برای واردات اتومبیل برقی مصوب کرده‌اند که 250 میلیون دلار آن نیز تخصیص داده شده است. در حالیکه هنوز برای تامین زیرساختهای شارژ این اتومبیلهای برقی، نه مطالعه‌ای صورت گرفته و نه تاسیساتی ایجاد شده است. ضمن اینکه مسائل زیست محیطی آن باید مورد بررسی قرارگیرد، به هر حال، موادی که این باتریها با آن درست شده‌اند بسیار خطرناکند، وقتی این باتریها شارژ را قبول نمی‌کنند، کجا باید امحاء شوند تا محیط زیست آلوده نشود!

این کارشناس انرژی، تاکید کرد: به دلیل اینکه ما برنامه کلان انرژی نداریم، مافیاهای درگیر در صنعت انرژی، یا کاسبان تحریم و دور زنندگان آن، ساز خود را می‌زنند.

وی با تشریح موانع دیگر راه‌های تولید برق، یادآورشد: هنوز نمی‌دانیم هر کیلووات ساعت برق هسته‌ای، برای ما چند تمام می‌شود! ضمن اینکه با توجه به کم بارشی در کشور و خشکسالی ایجاد شده، سدهای ما که تاسیساتشان اکنون قدیمی هم شده اند، دیگر امکان تولید برق ندارند. گاز هم که نداریم به نیروگاه‌ها و صنایع انرژی بدهیم!

واردات ماشین های برقی، مساله آلودگی هوای ما را حل نمی‌کند

خاقانی با انتقاد از نبود برنامه کیفی که منافع کلان کشور در آن دیده شده باشد، به خبرنگار جماران گفت: کاسبان تحریم، می‌گویند ما نفت را می‌بریم، هماهنگیهایی هم انجام داده ایم، شما هم تخفیف بدهید، ماشین وارد کنیم! اما باید درنظر داشت که ، واردات ماشینهای برقی، مساله آلودگی هوای ما را حل نمی‌کند، چرا که در واقع، ما آلودگیهای اتومبیلهای برقی را به نیروگاههای تولید برق منتقل می‌کنیم. یکی نیست که بگوید، آقایان عزیز، شما در مجلس هفتم همین آلودگی هوا را بهانه کردید و مافیایی فشار گذاشت که ما باید روی صنعت سی. ان.جی هزینه کنیم. بعد دیدید که نه گاز داریم و نه برق،  که سی. ان. جی اتومبیلها را بدهیم، بعد صفهای طولانی شکل گرفت و مشکلاتی ایجاد شد. اکنون هم عده‌ای به دنبال واردات اتومبیلهای دست دوم اروپایی هستند، به آن هم ارز تخصیص داده می‌شود.

چرا مردم را به حمل و نقل با خودروهای شخصی ترغیب می‌کنید؟!

این مدیر پیشین نفت اظهارداشت: ترافیک خیابانهای ما در شهرهای بزرگ، را ببینید! ماشینها چه میزان از بنزین را درجا مصرف می‌کنند و هدر می‌دهند! ترافیک مگر در آلودگی هوا سهم ندارد! هیچ کس نمی‌گوید، نمایندگان مجلس انقلابی یازدهم، دولت مردمی سیزدهم، به جای اینکه این ارزها را به این موارد، که مشکلی حل نمی‌کند، اختصاص دهید، حمل و نقل عمومی ‌را توسعه دهید! مشکلات عدیده اتوبوسها و وسایل نقلیه سنگینی که در شهرها حرکت می‌کنند و عموما دودزا و قدیمی‌هستند را ببینید! اینها باید نوسازی شوند! چرا مردم را به حمل و نقل با خودروهای شخصی ترغیب می‌کنید!

وی یادآورشد: فراموش نکنید که در تاریخ نوشته شده، در ایتالیا یک خانواده مافیایی بودند که اتومبیل فیات را تولید می‌کردند، به همین دلیل مانع توسعه حمل و نقل بین شهری و شهری قطاری یا ریلی می‌شدند تا بتوانند اتومبیل خود را بفروشند. مگر آقای میرسلیم، اعلام نکردند که مافیای اتومبیل ایران، مافیای خانوادگی 10نفری است که سه، چهار خانواده دیگر هم در حال اضافه شدن به آنها هستند!

خاقانی با تاکید بر اینکه تا زمانی که فناورهای جدید به صنعت انرژی ورود نکند و نیروهای متخصص ماهری تربیت نکرده باشیم، نمی توانیم مشکل استفاده از سوخت مازوت را حل کنیم، گفت: اکنون متاسفانه بسیاری از کارشناسان تربیت شده نفتی ما به عراق رفته اند. همانطور که در عراق بیمارستان مجهز ساختیم، پزشک نداشتند، اکنون پزشکان ما به عراق مهاجرت کرده اند و در آنجا کار می‌کنند!

وی با انتقاد از صرف منابع ارزی کشور برای واردات خودروی دست دوم، خاطرنشان کرد: در اروپا و در چند سال آینده، استفاده از موتورهایی که بنزین و گازوئیل مصرف می‌کنند، در شهرها ممنوع می‌شود. بنابراین اتومبیلهای زیادی باید در اروپا جایگزین شوند، این اتومبیلها را ارزان می‌خرند، حتی مکانیک، صافکار و نقاش به آنجا می‌برند و ماشین را درست می‌کنند و بعد به ایران منتقل می‌کنند! البته این موضوع، تازگی ندارد. نسل ما به خاطر دارد که قبل از انقلاب هم مثل همین مافیاها چگونه ایفای نقش می‌کردند.

دولت مردمی و مجلس انقلابی، باید در ارتباط با صنعت انرژی، به هشدارها توجه کنند

واردات خودروی دست دوم، برای کشور آبروریزی است!

این کارشناس انرژی در ادامه گفت و گو با جماران تاکید کرد: دولت مردمی و مجلس انقلابی، باید در ارتباط با صنعت انرژی، به هشدارها توجه کنند. باید مصرف را کاهش داد، مصرف با افزایش قیمت نیز کاهش پیدا نمی‌کند. ضمن اینکه نمی‌گوییم مصرف کم شود، بلکه باید بهینه مصرف کرد. باید در حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری کنیم. مردم را برای خرید ماشین تشویق نکنیم. اکنون مافیاهای وارداتی، در کنار مافیاهای داخلی، فعال شده اند و مدعی هستند با واردات ماشین، قیمت کاهش می‌یابد و پلیس هم می‌گوید، بله، در جاده ها تصادفات هم کم می‌شود. این برای یک کشور، آبروریزی است .

مافیاهای مسلط بر اقتصاد خردوکلان کشور، مانع پیشرفت صنعت انرژی کشور می شوند

به گفته خاقانی: در شرایط فعلی هیچ برنامه کلانی برای منافع ملی کشور نداریم، برنامه هفتم فاجعه ای بزرگ است. اساسا روشن نیست چرا ما این برنامه ها را می‌نویسیم! چرا هیچ کس رسیدگی نمی‌کند که چرا برنامه سوم و چهارم اجرا نشد و چرا نگذاشتند اجرا شود! و یا حتی برنامه پنجم و ششم نیز چنین وضعی داشتند. مهمترین بخش هایی از برنامه، که مانع اجرای آن شدند، همین بخشهای صنعت انرژی بود. مافیاهای مختلف که اکنون بر اقتصاد خرد و کلان کشور مسلط هستند، اجازه نمی‌دهند این برنامه ها پیش روند. برای آنها هم اهمیتی ندارد مازوت سوخته شود و هوا آلوده باشد! آنها به واسطه منابع کلانی که به جیب می‌زنند، یک پایشان خارج از مرزها است.

وی به گزارش کمیسیون اصل 90مجلس که عنوان کرده است از 16 نیروگاه کشور 14 نیروگاه مازوت‌سوزی می‌کنند و اظهارات رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران مبنی بر اینکه دو کارخانه اطراف تهران مازوت سوزی می‌کنند، اشاره و اضافه کرد: از آنجا که همین مافیاهای مختلف، در صنعت انرژی و دیگر صنایع کشور، با یکدیگر در رقابت هستند، منافع باندی و گروهی، بر منافع ملی کشور اولویت پیدا کرده است و این مساله، در چهار سال آینده، مشکلات ما را تشدید خواهد کرد.

این کارشناس انرژی، با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد و دارایی درباره میزان درآمدهای نفتی کشور، گفت: وزیر اقتصاد، گفت در هشت ماه اول سال 1402، 20میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. کارشناسان محاسبه کردند، گفتند ارزان ترین قیمتی که ایران نفتش را به چین فروخته و در بازار هم همه از آن قیمت خبر دارند، حدود 78 دلار بوده است. می‌گویند ما یک میلیون و نیم بشکه نفت صادر کردیم. با حساب سرانگشتی باید 29میلیارد دلار درآمد داشته باشیم، اگر این درآمد به خزانه واریز شده باشد! پس تکلیف 9میلیارد دلار چه می‌شود! آیا از جیب ملت به جیب مافیای دور زنندگان تحریم رفته است! این پول کمی‌نیست! چرا چیزی درباره آن گفته نمی‌شود! اختلاس چای را ببینید! چرا اکنون اطلاع رسانی شده است؟! آیا به دلایل سیاسی اکنون اعلام کردند!

صنعت و تولید داخلی کشور را از بین برده اند

خاقانی، با انتقاد از شیوه حل مشکلات در کشور و همچنین افزایش مالیاتها و تاثیر آن بر مشاغل و صنایع کوچک و متوسط، این اقدام دولت را در مسیر دولتی کردن اقتصاد عنوان کرد و ادامه داد: دولت سیزدهم برای اینکه بگوید من اقتصاد را مدیریت کردم، از یک سو با وضع مالیتهای گسترده، دست در جیب مردم کرده و از سوی دیگر، دست کاسبان تحریم را باز گذاشته است. نفت را می‌برند، دلار نمی‌توانند وارد کشور کنند، حتی اگر هم وارد کنند، این گونه است که خرد خرد، بهای نفت را چند دست به ارزهای دیگر تبدیل می‌کنند، بعد، به جای وارد کردن ارز، می‌خواهند ماشین برقی بیاورند. آنها صنعت و تولید داخلی کشور را از بین بردند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه، اکنون مازوت در سبد سوخت کشور برای تولید سیمان، فولاد و بسیاری از صنایع انرژی بری که اکنون بهره وری پایینی دارند و به دلیل عدم دسترسی به فناوریهای نوین، مصرف انرژی بالایی دارند. استفاده می‌شود، یادآورشد: نیروگاه های ما حدود 35تا 40درصد راندمان دارند و بیش از 60درصد از سوخت هدر می‌رود. بنابراین در صنعت نفت، به ویژه در صف مدیران کلان، افرادی را داریم که به طور جدی نیاز دارند دست کم دو کتاب مرتبط با صنعت انرژی در ایران و جهان را بخوانند.

خاقانی با اشاره به ضرورت توجه به توافق ونزوئلا با آمریکا برای افزایش صادرات نفت به آمریکا و فعال شدن شرکتهای آمریکایی در ونزوئلا، به تشریح علل کاهش نقش بین المللی اوپک و اوپک پلاس پرداخت و با تاکید برضرورت تلاش های ایران برای رفع تحریمها، اضافه کرد: سال 2014، ما در داووس پیشنهاد کردیم گفتمان جدی میان مصرف کنندگان و تولید کنندگان عمده نفت خام ایجاد و دست دلالها در بازار کوتاه شود. متاسفانه در ایران، مافیاهای مختلف اجازه ندادند این ایده پیش رود. در نهایت از تحریم ما و بعد از تحریم روسیه، آمریکا به بزرگترین تولیدکننده نفت خام در جهان تبدیل شد.

هوای شهرهای بزرگ، بهترین سند تائید مازوت سوزی است

این مدیر پیشین نفت ، با بیان اینکه آنها که می‌گویند مازوت سوخته می‌شود، مستند دارند و بهترین مستند آن، همین هوای شهرهای بزرگ کشور است، گفت: ما از این آلودگی رهایی نداریم، ببینید که بارانهای اسیدی بعد از این آلودگیها، مزارع را چگونه از بین می‌برند. بنابراین باید منافع ملی را در اولویت قرارداد و با کنارگذاشتن مافیاها، مسائل را اساسی حل کرد. چطور می‌شود که می‌گویند ما می‌توانیم بومی، موشک نقطه زن تولید کنیم و انرژی هسته ای را بومی کنیم، اما قادر نیستیم اتومبیل بومی کم مصرف برقی یا غیربرقی تولید کنیم! مگر نمی‌گویند سالانه کشور بیش از 9 میلیارد دلار از محل آلودگی هوا خسارت می‌خورد و مگر کمیسیون اصل 90 مجلس گزارش نداده که سال 1400، فقط در تهران 6398 نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند!

روش دولت مکزیک، برای کاهش آلودگی هوای شهرها

خاقانی واردات خودروی دست دوم را باعث افزایش مصرف بنزین در کشور دانست و به جماران گفت: وزارت صمت در ارتباط با واردات اتومبیل، میلیونها دلار سرمایه گذاری می‌کند، اما بخش عمده انرژی در جا و در ترافیک مصرف و هدر می‌رود. اگر دولت و مجلس، واقعا به دنبال پاک سازی هوا هستند، باید روش دولت مکزیک را مدنظر داشته باشند؛ مکزیک با برنامه ریزی، زیرساختهای حمل و نقل عمومی را گسترش داد و استفاده از اتومبیل شخصی را به قدری گران کرد که همه ترجیح دادند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. اما اینجا وضعیت وسایل نقلیه عمومی و سیاستهای مشوق استفاده از آنها، تاسف برانگیز است.

وی با بیان اینکه استفاده از اتومبیل های شخصی را عامل آلودگی هوا عنوان می کنند اما نمی گویند سوخت این اتومبیل ها را خودشان تولید کرده اند، گفت: اتومبیلها، بنزینی را می‌سوزانند که خودتان تولید کرده اید، چرا بنزین یورو 5 را تولید نمی‌کنید! چرا تاکنون نتوانسته اید این بنزین را تولید کنید! چرا نتوانستید میزان گوگرد گازوئیل را کم کنید که گازهای اسیدی از اگزوز آنها خارج نشود. منبع سوخت خودروها، از پالایشگاه است، آلودگی از پالایشگاه می‌آید! ضمن اینکه پالایشگاه‌ها نیز برای تولید برق سوخت مصرف می‌کنند و مقداری از مازوت را در همان پالایشگاه ها و برای تامین برق خودشان می‌سوزانند.

این پیشین مدیر نفتی در پایان، با تاکید بر ضرورت تعریف سیاست کلان خارجی و داخلی، از مسئولان خواست با مردم با صداقت صحبت کنند، چرا که مردم ناراستیها را تشخیص می‌دهند و باور نمی‌کنند.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.