گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

درخواست مدیرعامل متروی تهران از نمایندگان و رسانه های کشور:

تا کنون حمل و نقل عمومی سهمی از افزایش قیمت بنزین نبرده است/ صرفه جویی بنزین هر کلان شهر، منبع تأمین مالی پروژه بزرگ تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی شود

علی امام همچون برخی دیگر از کارشناسان خواستار آن شد با تصویب طرحی، بهای میزان کاهش مصرف سوخت در هر شهر، با قیمت فوب خلیج فارس، به سیستم حمل و نقل عمومی همان شهر اختصاص پیدا کند، و این طرح منبع و پشتوانه تأمین مالی گسترده ی پروژه های بزرگ برای تکمیل نقص های شبکه حمل و نقل عمومی در هر شهر واقع شود. کارشناسان معتقدند با تکیه بر چنین قانونی می توان به تأمین مالی طرح های بزرگ برای تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی در هر شهر پرداخت و پس از آن با وضع عوارض بر حمل و نقل شخصی، میزان مصرف بنزین در هر شهر را کاهش داد.

پایگاه خبری جماران: مهندس علی امام مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (متروی تهران) با حضور در سایت جماران، در دومین نشست ابرچالش های ایران پیرامون مصرف بالای بنزین کشور، اعلام کرد: علاوه بر اعتبارات سال جاری، با 5 هزار و 200 میلیارد تومان دیگر می توان پروژه خطوط 6 و 7 تهران را تکمیل کرد.

 مهندس امام میزان بودجه مورد نیاز برای تکمیل خطوط 6 و 7 را  هفت هزار میلیارد تومان دانست که 1300 میلیارد تومان آن از طریق اوراق قرضه شهرداری و 500 میلیارد تومان آن از طریق بودجه شهرداری در ادامه سال جاری تأمین می شود.

وی  گفت: با اتمام خطوط 7 گانه متروی تهران و افزودن هزار واگن به مجموعه خطوط 7 گانه، ظرفیت اسمی خطوط مترو می تواند از حدود 2.5 میلیون سفر فعلی به 7 میلیون سفر در روز افزایش یابد.

این گفت و گو در روز 25 آبان ماه سال جاری در جماران منتشر شد، اما به با توجه به حوادث تلخ آن روزها و نیز قطعی اینترنت اکنون خلاصه این مصاحبه مجددا در پایگاه خبری جماران منتشر می شود. متن کامل این نشست در اینجا بخوانید

یک گام تا سه برابر شدن ظرفیت مترو تهران فاصله داریم/ دولت های مختلف به جای 50 درصد 15 درصد هزینه مترو تهران را می پردازند

به گزارش جماران، در حالی که به نظر می رسد متروی تهران تنها یک گام تا افزایش قریب سه برابری ظرفیت خود فاصله دارد، مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه خواستار آن شد، نمایندگان طرحی را برای اختصاص بخشی از افزایش احتمالی قیمت بنزین به نظام حمل و نقل عمومی تصویب کنند. او همچنین خواستار توجه رسانه ها به این موضوع و پیگیری از نمایندگان مجلس در این باره شد.

در حالی که گفته می شود بخشی از افزایش قیمت سوخت به حمل و نقل عمومی اختصاص می یابد، وی گفت: تا کنون سابقه نداشته است که از افزایش قیمت بنزین سهمی به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد و به رغم جلسات مدیران عامل متروی کلان شهرها با نمایندگان مجلس تا کنون در این زمینه نتیجه ای حاصل نشده است.

علی امام  همچون برخی دیگر از کارشناسان خواستار آن شد با تصویب طرحی، بهای میزان کاهش مصرف سوخت در هر کلان شهر ، با قیمت فوب خلیج فارس، به سیستم حمل و نقل عمومی همان شهر اختصاص پیدا کند، و این طرح منبع و پشتوانه تأمین مالی گسترده ی پروژه های بزرگ برای تکمیل نقص های شبکه حمل و نقل عمومی در هر کلان شهر واقع شود.

کارشناسان معتقدند با تکیه بر چنین قانونی می توان به تأمین مالی طرح های بزرگ برای تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی در هر شهر پرداخت و پس از آن با وضع عوارض بر حمل و نقل شخصی، میزان مصرف بنزین در هر شهر را کاهش داد.

علی امام گفت: با انجام بررسی های دقیق می توان میزان بنزین قابل صرفه جویی در هر کلان شهر را برآورد نمود و به همان اندازه می توان به تأمین مالی طرح های موجود حمل و نقل عمومی پرداخت.

پیش از این، غلامحسین حسن تاش، دکتر فرشاد مؤمنی و دکتر سید امیر منصوری در نخستین نشست ابرچالش های ایران در سایت جماران به بحث در این باره این ایده پرداخته بودند.

مدیر عامل مترو خواستار توجه رسانه های به این موضوع شد و گفت: در صورتی که بودجه توسعه متروی تهران تأمین شود، این شرکت می تواند طی یک سال و نیم خطوط 6 و 7 را تکمیل کند.

به گزارش جماران مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (متروی تهران) گفت: در حال حاضر سالانه ظرفیت 6 تا 10 هزار میلیارد تومان عملیات پیمانکاری در متروی تهران وجود دارد.   

وی افزود: طبق قانون «حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه» مصوب 1385 دولت می تواند تا 50 درصد هزینه متروی کلان شهرها را بپردازد، این در حالی است که از سال 85 تا کنون دولت 13 تا 15 درصد هزینه متروی تهران را پرداخته است.

مهندس علی امام توضیح داد: متروی تهران در سال جاری در بودجه شهرداری تهران قریب 2 هزار میلیارد تومان بودجه دارد، این در حالی است که در قانون بودجه کشور تنها 55 میلیارد تومان به متروی تهران اختصاص داده شده است.

 وی با بیان این که تا سال 90 هیچگاه سهم متروی تهران از بودجه کشور کمتر 200 میلیارد تومان نبوده است، گفت: از سال 90 تا کنون با وجود افزایش تورم این رقم همواره روند کاهشی داشته است.

علی امام

مدیرعامل متروی تهران که در دومین نشست ابرچالش ها در جماران سخن می گفت، با اشاره به این که در سال 97 خطوط فعال مترو، 1200 میلیارد تومان هزینه بهره برداری و کمتر از 300 میلیارد تومان درآمد فروش بلیط داشته است، گفت: عملا شهرداری تهران 900 میلیارد تومان یارانه فروش بلیط مترو پرداخت می کند و در حالی که دولت باید سهمی یک سومی در این زمینه داشته باشد، سال گذشته تنها 11 میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شد.

علی امام با بیان که اینکه هر خط مترو پس از تکمیل، از ظرفیت 1حدود  میلیون سفر در روز برخوردار است، گفت: با 9 هزار میلیارد تومان، ادامه خط 3 در شمال، ادامه خط 4 در شرق و غرب و دپو پارکینک های این دو خط به اتمام می رسد.

مهندس امام اعلام کرد: متروی تهران برای دستیابی به این ظرفیت همچنین نیازمند هزار واگن خواهد بود. وی هزینه هر واگن مترو را به طور میانگین یک میلیون یورو اعلام کرد.

بر اساس گفته های این مقام شهرداری تهران، مجموع هزینه های تکمیل خطوط 6 و 7 و ادامه خطوط 3 و 4، 16 هزار میلیارد تومان و هزینه تأمین یک هزار دستگاه واگن های متروی تهران 1 میلیارد یورو برآورد می شود.

به گزارش جماران علی امام گفت: در حالی که دستگاه های حفاری تمام مقطع TBM می توانند در شرایط نرمال روزانه 15 تا 25 متر تونل را حفاری کنند و همزمان پوشش بتنی تونل را به صورت قطعات پیش ساخته بارگذاری کنند، اما در متروی تهران، از 4 دستگاه TBM موجود در تهران تنها  یک دستگاه در خط شش فعال است و در صورت وجود منابع می توان دیگر دستگاه ها را فعال کرد.

وی درباره برنامه متروی تهران برای افتتاح ایستگاه های خطوط 6 و 7 گفت: تا پایان سال جاری تعداد ایستگاه ها در خط 7 متروی تهران از ده ایستگاه فعلی به 15 ایستگاه  خواهد رسید و در خط  6 حد فاصل ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس تا ایستگاه شهید ستاری در ماه های ابتدایی سال آینده راه اندازی خواهد شد.

مهندس امام  ناتمام بودن شبکه مترو و ارزان بودن بنزین و حمل و نقل شخصی در تهران را مانع استفاده از ظرفیت موجود متروی تهران دانست و گفت: از ابتدای مهرماه سرفاصله حرکت قطارها در خطوط یک و دو و چهار به 3.5 دقیقه کاهش یافت. در خط 3 این میزان طی دو سال گذشته از 18 دقیقه در قسمت شمالی و 9 دقیقه در قسمت جنوبی به 7.5 دقیقه و در خط 7 از 25 به 15 دقیقه کاهش یافت. با این حال اما، استقبال از مترو تغییر قابل توجهی نداشته است.

امام در پاسخ به پرسش های جماران درباره هزینه ساخت مترو  گفت: بر اساس نتایج یک مطالعه دانشگاهی، متوسط هزینه ساخت مترو در جهان 94 میلیون دلار و هزینه متروی تهران بسته به 7 یا 8  واگنه بودن قطار ها بین 50 تا 60 میلیون دلار است.

وی گفت: از این میزان 40 درصد هزینه‌های ساختمانی و 60 درصد مربوط به هزینه‌ی تجهیزاتی و ناوگان قطارهای مترو است.

علی امام هزینه احداث هر ایستگاه را حدود 100 میلیارد تومان و هزینه های تجهیزات ایستگاهی را 50 میلیارد تومان دانست.

مدیرعامل متروی تهران، همچنین شاخص PPHPD را در حمل مسافر در مترو 45 هزار مسافر، تراموا ده هزار و برای قطار سبک شهری 15 هزار مسافر دانست و گفت قطار سبک شهری یک سوم هزینه های مترو را دارد.

مهندس امام اعلام کرد در طرح جامع مترو خطوط قطار سبک شهری نیز پیش بینی شده است.

وی با بیان این که مسوولیت قطارهای حومه ای قانونا به شرکت قطارهای حومه ای زیر مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی محول شده است، گفت: این شرکت تا کنون راه اندازی رسمی نشده و فعالیت خود را آغاز نکرده است.

متن کامل مصاحبه با فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو را نیز فردا در جماران بخوانید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.