به گزارش ایرنا، تاریخچه شروع ساخت خط 2 قطار شهری کرج به سال 1384 تا 85 برمی گردد ، پس ازآنکه نخستین خط ریلی بین صادقیه تهران و میدان شهید سلطانی کرج راه اندازی شد و سپس این خط با احداث 10 کیلومتر خط ریلی زیر زمینی و رو زمینی به گلشهر کرج رسید.
ذکر این نکته ضروری است که خط متروی تهران - میدان شهید سلطانی کرج خرداد ماه 77 به بهره برداری رسید وسه سال بعد به میدان گلشهر کرج متصل شد.
با راه اندازی خط تهران - کرج و خط یک میدان شهید سلطانی به گلشهر کرج که در واقع خط متروی بین شهری محسوب می شود، مسئولان شهری کرج بلافاصله موضوع احداث 5 خط دیگر را به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رساندند، خطوطی که یکی از آنها یعنی خط سوم به عنوان هوایی یا منوریل بین میدان شهید سلطانی تاعظیمیه کرج تعریف شد.
اوایل دهه 80شورا و شهرداری کرج پس از تصویب 5 خط جدید ریلی با اقتباس از تهران، سازمان قطار شهری وابسته به شهرداری را تاسیس و بلافاصله مطالعه ساخت 5 خط متروی کرج توسط مهندسان و مشاوران فنی انجام شد.
سال 84 خط 2 قطار شهری که در آن زمان به عنوان بزرگترین خط ریلی زیر زمینی خاورمیانه از آن نام برده می شد به طول 27 کیلومتر با 27 ایستگاه زیر زمینی بین منطقه کمالشهر در غرب کرج و شهرستان شهریار استان تهران آغاز شد پروژه ای که به علت حجم بالای کار هزینه احداث روزانه آن یک میلیارد تومان(در زمان شروع ) برآورد شده بود.
آنطور که نادررضا نوری اولین مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج سال 85 در گفت وگو با ایرنااعلام کرد: زمان بهره برداری از این پروژه عظیم به شرط تامین اعتبار سال 1390 تعیین شده بود.
از سویی آغاز عملیات احداث خط 2 قطار شهری آن هم توسط مهندسان البرزی و کشوری تجربه تازه ای ازاجرای یک پروژه بزرگ ریلی آن هم چندین متر زیر زمین بود، پروژه ای که از زیر ساختمان کوچک و بزرگ مسکونی ، اداری و خیابان عبور داده شد بدون آنکه صدای مزاحمی برای مردم داشته باشد.
اجرایی این پروژه ها که بارها مورد بازدید خبرنگاران و مسئولان قرار گرفت به عنوان یک حرکت عظیم عمرانی در روزها و ماه های اولیه ستودنی بود و تاکنون هم به لحاظ فنی شاید کمتر نقد نظرها در پی داشته ، اما آنچه سبب شد تا این پروژه کم کم به یک روند فرسایشی در روح و روان مردم و مسئولان محلی تبدیل شود ، کاستی های مالی و اختلاف نظرها بین کارفرما ( شهرداری ) و شرکت پیمانکاری سابیر وابسته به سازمان تامین اجتماعی بود.
سال 1390 فرا رسید اما مسئولان اجرایی اعلام کردند که به علت محدودیت اعتباری و مشکلات تحریمی ، روند اجرایی پروژه طبق پیش بینی اولیه پیش نرفته و از 27 کیلومتر تونل خط 2 قطار شهری کرج ، 15 کیلومتر آن حفاری شده که البته بخشی هم از سقف بتنی برخوردار شده و بخشی هم هنوز خاکی است.
اگر چه بسیاری از ناظران و بازدید کنندگان تلاش های شبانه روزی مهندسان و کارگران مترو که شبانه روز در زیر زمین و فضای آلوده به لحاظ زیست محیطی ستودند اما در واقع پرسنل زحمتکش با ریه های خاک و دود خورده به خاطر برخی کاستی ها ، آنان هم آرزده خاطر بودند و حتی شرکت پیمانکاری برخی مواقع به عللی حقوق کارگران و مهندسان را پرداخت نمی کرد اما این قشر باز دست از کار نکشیدند و به تلاش ها ادامه دادند.
آنطور که شواهد نشان داد، این پروژه با زحمت و تلاش مهندسان وکارکران 15 کیلومتر تونل آن بین میدان حصارک در غرب کرج و میدان شهید سلطانی در جنوب شرقی این کلانشهر حفاری شد ضمن آنکه به موازات آن ساخت 13 ایستگاه تکمیل یا در مراحل پایانی است.
سال 91 و اواخر دولت دهم با اینکه 2 رام قطار برای خط 2 قطار شهری کرج خریداری شد ، قرار بود تا اوایل سال 92 فاز یک خط 2 قطار شهری به طول 6 کیلومتربه بهره برداری برسد ، موضوعی که اصغر عربیان آخرین استاندار دولت دهم در استان البرز به مردم وعده داد.
با این حال اگر چه وضعیت خزانه کشور در دولت دهم به لحاظ مالی مناسب بود اما این وعده محقق نشد و پروژه ناتمام خط 2 متروی کرج به دولت یازدهم با اوج تحریم ها ، پروژه های نیمه تمام و کاستی بودجه مواجه بود ، محول شد، پروژه ای که بخشی از اعتبار آن توسط دولت و بخش دیگر از محل منابع درآمدی شهرداری کرج می بایست تامین می شد.
از سوی دیگر اختلاف ها بین مدیریت شهری در دور چهارم شورای شهر کرج و شرکت پیمانکاری سابیر تشدید شد بطوریکه کار به محاکم قضایی رسید و در این میان حتی بخشی از زمین های شهر به عنوان تهاتر به شرکت پیمانکاری سابیر پیشنهاد شد تا پروژه تعطیل نشود .
همچنین روند اختلاف ها به جایی رسید که حکم خلع ید شرکت پیمانکاری سابیر صادر شد ، شرکتی که مسئولان آن مدعی مظلومیت و احجاف در حق خود داشتند و بیان می کردند که مدیریت شهری کرج و مسئولان استانی به رغم انجام تعهدات توسط سابیر، حقوق این شرکت نادیده انگاشته شده است.
شورای چهارم تا پایان کار بر خلع ید شرکت پیمانکاری سابیر اصرار داشت و از سویی مسئولان این شرکت 2 موضوع مهم یعنی همخوانی نداشتن محاسبه هزینه ها با اعتبارات تخصیصی و اشکال فنی در قرارداد اولیه به عنوان مطالبه خود برای فسخ قرار داد بیان کردند.
مسئولان شرکت پیمانکاری سابیر بارها در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کردند که مسئولان استانی و مدیریت شهری کرج در انقعاد قرارداد فی مابین هزینه ها را به تناسب روز محاسبه نکرده و از این رو این شرکت متضرر شده است ضمن آنکه سابیر هزینه کلانی برای خط 2 متروی کرج پرداخت کرده است.
با این حال این اختلاف سبب شد تا پروژه نیمه کاره خط 2 قطار شهری کرج به مدت 3 سال تعطیل و روند اجرایی آن متوقف شود.
این درحالی است که چهار خط دیگر قطار شهری کرج در حد مطالعه باقی ماندند.
با روی کار آمدن شورای پنجم کرج و انتخاب شهردار جدید و همچنین انتصاب استاندار جدید در شهریورماه امسال، موضوع قطار شهری به عنوان یک مطالبه عمومی دوباره در مدار تصمیم گیری ها قرار گرفت ، موضوعی که مسئولان استانی و شهری برای از سرگیری عملیات ساخت پروژه چندین نشست تخصصی و فنی برگزار کردند.
این در حالی بود که در سال های اخیر دولت اعتبار 50 درصدی سهم خود را برای قطار شهری کرج اختصاص داده بود اما بخش دیگر اعتبارات می باییست تامین می شد.
آنطور که مسئولان اجرایی شهری کرج اعلام داشتند برای تکمیل این پروژه عظیم حدود یکهزارو 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است ، پروژه ای که نزدیک به یکهزار میلیارد تومان تاکنون هزینه در برداشته است.
با این حال کلانشهر کرج و استان البرز که به واسطه نزدیکی به پایتخت و رشد روز افزون مهاجرت ها هر روز بر جمعیت آن افزوده و آلودگی هوا و ترافیک برای ساکنانش بحران زا شده است ، می طلبید تا عزم مسئولان برای تکمیل مهمترین پروژه عمران شهری که در کاهش ترافیک و معضلات زیست محیطی تاثیر گذار است ، جدی شود .
براین اساس در روزهای اخیربا حمایت استانداری البرز و شورای اسلامی شهر ، شهرداری کرج دوباره تکمیل خط 2 قطار شهری را از سر گرفت .
آنطور که محمد علی نجفی استاندار البرز می گوید: پروژه قطار شهری باید هر چه زودتر به سرانجام برسد و دولت از تکمیل این پروژه عظیم حمایت می کند.
وی از شورا و شهرداری کرج خواست هر چه زودتر این مطالبه بر زمین مانده شهروندان کرجی تکمیل و مورد بهره برداری قرار دهند.
از سوی دیگر محمد نبیونی رئیس شورای اسلامی کلانشهر کرج از آغاز مراحل تکمیل فاز یک خط 2 قطار شهری کرج به طول 6 کیلومتر خبرداد و گفت: با تمام تلاش این پروژه را به سرانجام می رسانیم .
وی همچنین بیان داشت : نه تنها خط 2 قطار شهری بلکه خط 5 قطار شهری نیز به زودی در دست ساخت قرارمی گیرد.
اصغر نصیری شهردار کرج که حدود چهار ماه است سکان این کلانشهر را برعهده گرفته ، به شهروندان اطمینان داد که رفع مشکلات ترافیکی و قطار شهری را اولویت کاری خود قرار دهد.
وی گفت : همانطور که وعده داده بودم پروژه قطار شهری را روی ریل سازندگی قرار می دهم و تا 2 سال آینده کرجی ها از مزایای خط 2 قطار شهری برخوردار می شوند.
این در حالی است که روزانه حدود 300 هزار نفر بین تهران و کرج با قطار شهری رفت و آمد دارند ضمن اینکه با حمایت دولت تدبیر وامید از حدود 2 سال پیش اتوبوس ریل با ظرفیت حدود 200 نفر با استفاده از خط ریلی تهران -تبریز بین تهران و هشتگرد استان البرز فعال شده و ماهانه بیش از 90 هزار مسافر جابجا می کند.
با این حال کلانشهر کرج که حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت در خود جای داده و در مسیر مسافران 14استان کشور و جاده گردشگری شمال ایران قراردارد به خاطر حجم بالای سفرها نیاز به امکانات حمل و نقل عمومی مناسب دارد ، کلانشهری که ناوگان اتوبوسرانی آن فرسوده و تعداد اتوبوس ها حتی نسبت به 5 سال گذشته حدود 600 دستگاه کم شده است.
اکنون حدود 550 اتوبوس در کرج به شهروندان خدمات دهی می کند که به گفته برخی مسئولان شهری ، بخشی از آنها نیاز به جایگزین دارند.
آنطور که عزیز صدر نژاد مدیرعامل پیشین سازمان حمل بار و مسافر شهری و مسئول دفتر کنونی شهردار کرج می گوید: این کلانشهر در کنار راه اندازی خطو مترو به 2هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد .
همچنین اکنون حدود 13 هزار دستگاه تاکسی در کرج فعالیت دارد که بنا به گفته برخی مسئولان شهری می بایست بیش از 40 درصد آنها به خاطر فرسودگی از مدار فعالیت خارج شود.
با این حال در استان البرز یک خط ریلی مترو بین شهرجدید هشتگرد و کرج از سال 87 آغاز شده که این خط ریلی هم به علت وجود معارض بخشی از آن ناتمام مانده است.
این خط ریلی که حدود 40 کیلومتر مسافت دارد برای مسافرت آسان بین ساکنان غرب البرز با مرکز استان در دست ساخت قرار گرفته است.
اختصاص 13000 میلیارد ریال به ساخت قطار شهری کرج

کرج-ایرنا-معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرج ازاختصاص 13هزار میلیارد ریال اعتبارازمحل فاینانس خارجی برای تکمیل فاز اول خط 2 متروی کرج خبر داد.
به گزارش ایرنا،مراد کردی روز چهارشنبه در پنجمین نشست کار گروه تأمین منابع مالی خط 2 متروی کرج اعلام کرد: با اختصاص این اعتبار فاز یک خط 2 قطار شهری کرج به طول 6 کیلومتر در 2 سال آینده تکمیل و به بهره برداری می رسد.
وی گفت: این اعتبار از طریق فاینانس کشور چین برای ساخت فاز اول خط 2 متروی کرج تامین شده است .
این مسئول بیان داشت: مبادله موافقت نامه با شرکت چینی سیتیک به میزان 310 میلیون دلار معادل 13000 میلیارد ریال، انتخاب بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل و تأئید قرارداد توسط این بانک، دریافت مجوز ماده 62 از سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور برای 50 درصد هزینه قرارداد از سهم دولت، مذاکره در خصوص رهن املاک شهرداری برای تضمین 50 درصد سهم شهرداری و همچنین دریافت مجوز فاینانس طرح از شورای اقتصاد کشور بوده و در خصوص مراحل باقی مانده نیز اقدامات مناسبی انجام شده است که حمایت و پیگیری مدیران ارشد شهری و استانی را از مبادی ذیربط می‌طلبد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبودهای منابع مالی در کشور، لازم است تأمین منابع از طریق تهاتر، اوراق مشارکت و فاینانس صورت پذیرد.
7410/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.