خودکفایی در تولید بنزین از مهمترین تعهدات دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه انرژی بوده است.

به گزارش جماران، بررسی ها نشان می دهد با رویکرد صحیح دولت و تدابیر وزارت نفت مبنی بر تسریع در روند توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، دولت علاوه بر انجام این تعهد، صادرات بنزین را نیز در دستور کار قرار داده است. وزیر نفت روز گذشته  از تولید ۱۵ میلیون لیتر بنزین اضافه برمصرف و صادرات آن خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، امروز نیز نخستین محموله بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از طریق رینگ صادراتی بورس انرژی صادر می شود. از مهر ماه ماه سال گذشته هیچ بنزینی وارد کشور نشده است . خودکفایی در بنزین در شرایط تحریم و با توجه به استراتژیک بودن این کالا از اهمیت زیادی برای کشور برخوردار است.

وزیر نفت روز گذشته  پس از جلسه مشترک با کمیسیون انرژی مجلس و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه ۱۵ میلیون لیتر بنزین مازاد بر مصرف تولید می‌کنیم گفت: علاوه بر بنزین در گازوئیل، نفت سفید و سوخت جت نیز مازاد بر مصرف تولید داریم و از نظر پالایش فرآورده‌ها وضعیت مان خوب است.

بیژن زنگنه  افزود: با عزم جدی، اراده قوی و با امید به لطف الهی و پشتیبانی‌های مردم کارمان را ادامه می‌دهیم و چه در بخش توسعه‌ای و چه در بخش عملیات‌های جاری مثل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و اجرای منظم طرح‌ها فعالیت‌های خود را پی خواهیم گرفت.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز با اعلام عرضه‌ بنزین این پالایشگاه در رینگ بین‌المللی بورس انرژی و ارسال نخستین محموله‌ صادراتی به بازارهای جهانی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را متولی عرضه‌ نخستین محموله‌ بنزین اعلام کرد و اظهارداشت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس توجه ویژه‌ای به بورس انرژی دارد و در شرایط فعلی نیز تاثیر شگرف آن در معاملات بورسی غیرقابل کتمان است.

محمدعلی دادور مقصد احتمالی نخستین محموله بنزین ستاره خلیج فارس کشور افغانستان نام برد وبورس را سبب ایجاد رقابت سالم و بهبود شرایط اقتصادی کشور دانست.

دادور اظهارامیدواری کرد: تا پایان سال طرح «افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه‌های ۳ مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به ارتقا ظرفیت می‌انجامد، به صورت کامل اجرایی شود، زیرا پس از آن این آمادگی را داریم تا در صورت موافقت سهام داران، سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در بورس اوراق بهادار نیز عرضه کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیح فارس اجرای طرح افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه‌های ۳ مرحله از پالایشگاه را سبب افزایش جذابیت این پالایشگاه برای درخواست کنندگان سهام دانست و افزود: با رسیدن خوراک دریافتی ستاره خلیج فارس به مرز ۴۸۰ هزار بشکه در روز این آمادگی به وجود می‌آید که سهام این پالایشگاه در اختیار سهام‌دارا خرد قرار گیرد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار در ضلع غربی پالایشگاه بندرعباس ساخته شده و ظرفیت این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی است که در قالب سه فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در نظر گرفته شده است.

کارشناسان حوزه انرژی عملکرد دولت  در زمینه تولید بنزین و اهتمام برای به نتیجه رساندن فازهای مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس را موفقیت آمیز عنوان می  کنند. یک کارشناس حوزه انرژی در این خصوص با اشاره به اهمیت اقدامات دولت در این زمینه گفت: این مساله تا جایی بود که حتی رئیس جمهوری آمریکا نیز به آن پی برد که نمی تواند ایران را از ناحیه بنزین تحریم کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.