به گزارش ایرنا، سید رحمان دانیالی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی سلامت، محیط زیست و بحران منابع آب در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: ما مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده و تاکید کرده ایم که دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اصفهان باید کیفیت آب حاصل از تصفیه پساب را تایید کنند.
وی ادامه داد: باید مشخص شود که آب حاصل از تصفیه پساب برای چه کاری مانند بیابان زدایی، صنعت یا آبیاری گیاهان غیر مثمر استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه وضعیت مدیریت پساب های استان ابتدا باید تعیین تکلیف شود و سپس آب تصفیه شده حاصل از آن باید با یک کیفیت مشخص تحویل شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی باید کیفیت این آب را بسنجند که برای چه کاربری از جمله دامی، انسانی یا گیاهی مفید است.
مدیر کل محیط زیست اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، اولویت دوم پس از آب شرب، حقابه زیست محیطی است، گفت: ما این باور و قانون را چندان در استان ندیدیم و این موضوع مربوط به زمان حاضر نیست.
وی تصریح کرد: اگر به این موضوع توجه نشود به فاجعه ای برای استان اصفهان تبدیل می شود.
وی میزان آب آبیاری را 100 میلیارد متر مکعب در کشور اعلام و اظهار کرد: اگر 10 درصد در این میزان صرفه جویی شود حقابه زیست محیطی تالاب های کشور تامین می شود.
دانیالی همچنین با بیان اینکه وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان هنوز به مرحله بحرانی نرسیده است، افزود: گزارشی درباره این تالاب و زنگ خطرهای آن برای آینده به مسئولان کشوری و استانی ارسال شده است زیرا در صورت عدم پیگیری حقابه این تالاب در آینده به کانون بحرانی با دامنه یکهزار کیلومتر تبدیل می شود.
وی تاکید کرد: نگاه های هیجانی در حوزه های بالادست و پایین دست زاینده رود در حوزه استقرار کشاورزی و تخصیص حقابه به صنایع مختلف یا نامه های 2 پهلوی برخی سازمان ها به صنایع باید ساماندهی شود.
مسئول کنترل کیفی آب سازمان آب منطقه ای اصفهان نیز در این جلسه گفت: کیفیت آب دریاچه سد زاینده رود با دستگاه های پیشرفته اندازه گیری می شود و 9 ایستگاه پایش در حوزه رودخانه داریم و اکنون مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
شاهمرادی با بیان اینکه پیش بینی می شود با بارندگی های پاییز و زمستان امسال، حجم آب سد زاینده رود کمی افزایش یابد، افزود: سازمان آب منطقه ای این ریسک را نمی کند که تامین آب شرب به خطر بیفتد.
وی ظرفیت کنونی سد زاینده رود را 300 میلیون متر مکعب یعنی یک پنجم حجم آن اعلام و اظهار کرد: طرح های انتقال آب به سرعت در حال اجراست هرچند انتقال آب بین حوضه ای در بلند مدت نمی تواند چندان کارآمد باشد.
حسین اکبری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این نشست از استادان دانشگاه خواست تا نتایج پژوهش های خود را به هیات دولت و مسئولان استان ارسال کنند.
این نشست با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان و آب منطقه ای اصفهان، رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان و استادان دانشگاه های اصفهان وعلوم پزشکی اصفهان برگزار و در آن درباره مساله محیط زیست و آب و ظرفیت های اجتماعی و قانونی، گفت و گو و تبادل نظر شد.
ت/3011
و
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.