چنــد ماه پیــش بود کــه برخی رســانه هــا به ایــن موضوع پرداختنــد کــه برخی کارشناســان حــذف دســتگاه پوز را راه فــراری برای نپرداختــن مالیات ارزیابــی کردند. برخی هم بر این باورند که سیستم مالیاتی با روش های خاص خــودش تعییــن مالیات مــی کنــد. البتــه ایــن روش تنها شــامل حال پزشــکان نمی شــود و برخی اصنــاف دیگر با حذف پوز از مشتریان خود دریافت نقدی می کنند.
چند سالی است که دســتگاه های پوز جای خود را همه جا باز کرده و تقریبا تمام واحدهای صنفــی به دالیل مختلف از جمله امنیــت بیشــتر و دریافت راحــت تر هزینه هــا از این دستگاه ها استفاده می کنند؛ اما به نظر می رسد از زمانی که بحث بررسی ترا کنش های مالی برای دریافت مالیات
قوت گرفته، برخی اصناف و اقشــار پر درآمد در پی حذف و کمرنــگ کــردن اســتفاده از پــوز برآمــده انــد.
در همین خصوص قائــم مقام ســازمان نظــام پزشــکی اصفهان هر چند فرار مالیاتی در هر صنف از جمله پزشکان را محتمل مــی دانــد؛ امــا خاطــر نشــان مــی کنــد: »پرداخــت هزینه ویزیت در مطب ها روال مشــخصی دارد؛ اینکه پزشــکان و متخصصــان در مطب ها حــق ویزیت را نقــدی دریافت
می کننــد، نمی توانــد دلیــل محکمی بــرای فــرار مالیاتی آنها باشــد؛ مگر در موارد معدودی که بحــث زیر میزی در میان باشد.
** گزارش بیمه در اداره دارایی
حسین ایقایی در گفت و گو با »اصفهان زیبا«، دالیل خود را چنین تشریح می کند: »بیش از 90 درصد بیماران با دفترچه بیمه به مطب ها مراجعه می کنند تا از دفترچه خود استفاده کنند؛ از ســوی دیگر پزشــکان بــرای دریافت حــق بیمه خود بایستی یک نسخه به بیمه ارائه کنند تا حق بیمه به حساب
آنها واریز شود؛ در این صورت حتی ا گر در این مطب ها پزشک حق ویزیــت را نقدی دریافت کند و از دســتگاه پوز اســتفاده نکند، گزارش فعالیت آنها از طریق بیمه به اداره دارایی اعالم می شــود.
این مقام مســئول ادامه می دهد: برای نمونه حق ویزیت 45 هــزار تومانــی فوق تخصــص 45 هــزار تومان میشود که با دفترچه بیمه مبلغ حدود 36 تا 37 هزار تومان از بیمــار دریافــت می شــود و ما بــه التفــاوت را پزشــک باید از طریق بیمــه دریافت کند کــه در صــورت نگرفتــن برگه بیمه پزشک از دریافت حق بیمه خود را محروم می کند.
ایقایی در پاســخ به این پرســش که این پزشــکان آیا به خاطر اینکه مبلغ دریافتی از بیمه کمتر از میزان مالیاتی پرداختی است، از برگه بیمه صرف نظر نمی کنند، نیز تا کید می کند: پزشکان
فوق تخصص بــه ازای برگه بیمــه ای که تحویــل می دهد، 9 هزار تومان از بیمه می گیرند؛ این در حالی است که دریافتی دارایی حــدود 3 تا 4 هــزار تومان مــی شــود.
قائم مقام نظام پزشکی اصفهان، هر چند معتقد است فرار مالیاتی در پزشــکان بــه مانند دیگــر مشــاغل وجــود دارد، اظهار می کند: نمــی توان پذیرفــت مطب هایی کــه دریافت
نقدی می کنند، در پــی فرار مالیاتی هســتند.
او تاکید می کنــد: با اجرای طــرح تحول نظام ســامت دریافت زیر میزی بسیار کاهش یافته است و دریافت آن در موارد معــدود، عمدتا مربــوط به تعــدادی پزشــک متخصص میشود.
ایقایی در پایان خاطر نشان می کند: در بین مالیات دهندگان، پزشکان بیشترین مالیات را پرداخت
می کنند.
روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی اســتان اصفهان نیــز در خصــوص اینکــه برخی پزشــکان بــا این
روشها در پــی دور زدن مالیات هســتند، اظهــار نظری نکرد. این اداره کل پاسخگویی به این شبهه را به اظهار نظر صنف و نظام پزشکی منوط کرد.
**مالیات ترا کنش ها را بررسی می کند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نظر متفاوتی دارد و عــدم اســتفاده پزشــکان از برگــه بیمــه را امــری عادی می دانــد و عنــوان می کند: شــاید نمــی خواهد از بیمــه اســتفاده کند یــا ممکن اســت بــا بیمه قــرار داد ندارد.
حیدرعلی عابدی در گفت و گو با ' اصفهان زیبا' می گوید: ایــن رفتار تاثیــری برای فــرار مالیاتی نـدارد و اداره مالیات ترا کنش مالی پزشکان را حساب می کند.
** روش های خاص دارایی
نماینده مردم اصفهــان در مجلس ضمن تا کید بر اینکه این رفتار مشکلی ایجــاد نمــی کنــد، اظهــار مــی کند: نمیتوان عدم استفاده از پوز یا برگه بیمه را دلیلی بر سوء نیت پزشک دانست، به نظر من این رفتارها ملاکی برای فرار مالیاتی نیست.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اداره دارایــی برای دریافت مالیات روش های خاص خودش را دارد، خاطر نشان می کند: اداره مالیات در صورتی که درآمد از حد معینی بگذرد، به ایــن فعالیت به عنوان شــغل نــگاه و مالیــات دریافت می کند.
«عابدی عنوان می کند: ویزیت بیمه کمترین درآمد پزشکان است،آنها می توانند درآمدهای بیشتری
برای مثال از عمل جراحی کسب کنند.
به نظر می رسد رفتارهای اینچنینــی در اصناف مختلف بدون داشــتن توجیــه دقیــق و شــاید بــه ایــن دلیل کــه مایل نیســتند گــردش مالی آنها بــرای نهادهای ناظر مشــخص باشــد، صورت می گیــرد تــا مبــادا در بزنگاه هــای تغییــر قوانین مالیاتــی، گردش های بانکــی زیاد کار دستشــان بدهدو
برایشان اسباب دردسر درست کند.
2093 ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.