به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، درپی تماس یک خانواده اصفهانی با اتاق فرمان اورژانس پیش‌بیمارستانی و امدادخواهی برای نجات نوزاد 15 روزه ای که دچار ایست تنفسی شده بود، یک واحد امدادی به محل اعزام شد و در فاصله زمانی رسیدن تکنسین‌های اورژانس بر بالین نوزاد، کارشناس اتاق فرمان اقدام به راهنمایی خانواده مصدوم کرد تا زمان طلایی برای نجات نوزاد از دست نرود.
مادرِ این شیرخوار اگرچه در این شرایط دچار استرس شدید و حتی یاس شده بود اما با انجام دقیق راهنمایی‌های کارشناس اتاق فرمان موفق شد، نوزاد 15 روزه ‌اش را از مرگ حتمی نجات دهد.
کودک که پس از تغذیه با شیر، دچار بازگشت شیر به داخل مسیر راه هوایی و ایست تنفسی شده بود، پس از اجرای اقدامات امدادی، تنفس خود را بازیافت و شروع به گریه کرد.
چنانچه امدادخواهان در هنگام تماس با اتاق فرمان 115 آرامش خود را حفظ کرده و تا قبل از رسیدن واحد امدادی با دقت به راهنمایی ‌های کارشناس اتاق فرمان گوش و آنها را اجرا کنند، به طور قطع کمک شایانی به نجات مصدوم کرده‌اند.
همچنین اطرافیان بیمار، بایستی از انجام اقدامات خودسرانه و غیرکارشناسی و نیز مداخله در روند درمانی تکنسین‌های اورژانس در حین امدادرسانی، به جد پرهیز کنند.
زمان طلایی زمانی میان 4 تا 6 دقیقه از زمان ایست قلبی- ریوی است که اگر احیای قلبی- ریوی بر روی فرد انجام نگیرد فرد به علت فقدان اکسیژن مرگ مغزی دائمی در وی رخ می دهد.
احیای قلبی ریوی (به انگلیسی: CardioPulmonary Resuscitation) سی. پی. آر شامل اقداماتی است که برای بازگرداندن اعمال حیاتی دو عضو مهم قلب و مغز در فردی که هوشیاری خود را از دست داده انجام و تلاش می‌شود تا گردش خون و تنفس به طور مصنوعی تا زمان برگشت جریان خون خودبخودی بیمار برقرار شود.
گ/7135 خبرنگار: فرزانه سادات مدنیون- انتشاردهنده: عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.