به گزارش ایرنا، ' فریدون اله یاری ' روز یکشنبه در هجدهمین نشست شورای اسلامی اصفهان افزود: پس از برجام، این استان بیشترین تحرک و فعالیت را برای جذب گردشگران خارجی داشته است و باید با اتخاذ راهبردهای مناسب از این فرصت برای جذب گردشگران بیشتر تلاش کنیم.
وی اضافه کرد: اصفهان همچنین پیشتاز طرح روز آمد کردن میراث فرهنگی در راستای توسعه گردشگری است و اکنون 334 پروژه گردشگری در استان اصفهان در حال اجراست.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: این پروژه ها در راستای عزم عمومی برای توسعه زیر ساخت های گردشگری با همکاری بخش خصوصی و همزمان با ورود خیل گسترده گردشگران خارجی شروع شده است.
وی بیان کرد: همچنین مرمت 50 خانه تاریخی در شهر اصفهان در راستای تبدیل آنها به کاربری گردشگری در حال انجام است با این حال هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله داریم.
اله یاری میانگین رشد گردشگری کشور طی سه سال گذشته را 12 درصد اعلام کرد و افزود: طی مدت یاد شده، این میانگین در استان اصفهان بیش از 50 درصد بوده است.
وی افزود: در همین راستا توانستیم پیوند مناسبی میان میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد کنیم بگونه ای که هم اینک 90 درصد مراجعان درحوزه میراث فرهنگی، به جای درخواست تخریب خانه های خود که در گذشته به وفور اتفاق می افتاد، بدنبال تبدیل کاربری خانه های تاریخی خود به اقامتگاه های گردشگری هستند.
وی یادآور شد: هم اینک از مجموع 22 هزار اثر تاریخی موجود در استان بیش از یکهزار و 850 اثر به ثبت رسیده که از این تعداد بیش از 480 اثر در شهر تاریخی اصفهان به ثبت ملی رسیده است.
اله یاری همچنین با اشاره به غنای فرهنگی مناطق مختلف استان تاکید کرد: در حال حاضر از مجموع 107 شهر استان، بیش از 80 شهر تاریخی دارای بافت تاریخی است بنابراین گستردگی آثار و بافت تاریخی در استان اصفهان وظیفه ما را برای حفاظت از این میراث گرانسنگ، سنگین می کند.
مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان همچنین با اشاره به آغاز روند همکاری میان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته تعامل لازم بین این دو نهاد مهم وجود نداشت اما خوشبختانه طی سال های اخیر توانسته ایم این تعامل را برقرار کنیم و همین نکته باعث شده است تا بسیاری از چالش های موجود میان این دو نهاد به حداقل برسد.
وی تاکید کرد: حمایت از هنرمندان، توسعه تجارت الکترونیک، برند سازی در حوزه صنایع دستی و توسعه تعاملات با سازمان ها و نهادهای مرتبط از اولویت های این اداره کل در راستای توسعه تجارت در حوزه صنایع دستی است.
براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تا پایان سال 91 آمار گردشگران خارجی به این استان 60 هزار نفر بود اما در راستای تعامل سازنده با جهان که از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید کلید خورد، این آمار در پایان سال گذشته ( 95 ) به 280 هزار گردشگر خارجی افزایش یافت.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ' وزوان' ، ' مزدآباد ' و ' مون ' به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
ت/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.