به گزارش ایرنا، فریدون الهیاری در این دیدار با اشاره به ویژگی های تاریخی بخش های غربی شهر اصفهان گفت: حمام تاریخی و بزرگ رهنان اصفهان به عنوان یک رکن اساسی در حیات اجتماعی مردم ایران در طول تاریخ شناخته شده است.
وی افزود: روی همین اصل تلاش داریم با مشارکت شهرداری منطقه 11 اصفهان معماری حمام، تزئینات آن، ورزش های سنتی، استحمام سنتی و پذیرائی سنتی در این حمام را احیا کنیم و برای اولین بار در فلات مرکزی ایران یک رویداد جدید فرهنگی را بصورت کاملا واقعی در حمام تاریخی رهنان برای گردشگران احیا کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: شناسائی آثار تاریخی موجود در منطقه رهنان و همچنین احیای برخی رشته های هنرهای سنتی موجود در این منطقه از دوران صفوی تاکنون و باز آفرینی بافت تاریخی منطقه و همچنین برنامه ریزی برای تعریف یک محور گردشگری جدید در غرب شهر تاریخی اصفهان در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری منطقه 11 قرار گرفته است.
وی افزود: در این راستا مقرر شد تا با تشکیل یک کار گروه مشترک از کارشناسان ارشد اداره کل در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین کارشناسان شهرداری منطقه 11 اصفهان و صاحبنظران محلی این مهم در دستور کار دو نهاد قرار گیرد.
اله یاری به ظرفیت های گردشگری غرب شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: بخش های غربی شهر اصفهان همچون منطقه ماربین به دوران اسطوره ای باز می گردد.
وی افزود: در سال های گذشته گردشگری اصفهان بیشتر در بافت تاریخی مرکز شهر اصفهان گسترده شده بود اما قصد داریم با همکاری شهرداری اصفهان طی برنامه ریزی های جدید محورهای جدید گردشگری را در این کلانشهر طراحی و زمینه توسعه متوازن گردشگری در تمام مناطق کلانشهر اصفهان را هموار کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به تفاهمات موجود بین این اداره کل و شهرداری اصفهان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با حضور مسئولان علاقه مند و فعال در شورای اسلامی و شهرداری اصفهان موقعیت مناسبی برای توسعه متوازن گردشگری در اصفهان فراهم شده است.
وی همچنین انتصاب حمید اشرفی به عنوان مدیر جوان و علاقمند به مقوله های میراث فرهنگی و گردشگری منطقه 11 شهرداری اصفهان را به فال نیک گرفت و آمادگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برای همکاری در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این منطقه را اعلام کرد.
شهردار جدید منطقه 11 اصفهان نیز با اشاره به ویژگی های بافت تاریخی منطقه 'رهنان' در غرب و جنوب غربی شهر اصفهان، خواستار توسعه گردشگری اصفهان به مناطق پیرامونی شهر باتوجه به وجود آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری متنوع در این مناطق به ویژه در منطقه تاریخی رهنان شد.
گرمابه تاریخی رهنان در منطقه ۱۱شهرداری اصفهان و در محله ای به همین نام واقع شده است.
این بنا توسط یکی از رجال سلسله زندیه به نام حاج آقا محمد رنانی ساخته شده و به دستور ایشان این مجموعه و شاهکار بی نظیر، در میان ۴ محله قدیمی رهنان ( چهارشاه ، محله زاجان، محله طاحونه،محله ماشاده ) و در کنار بازارچه و مسجد ذوقبلتین بنا شده است.
شهر رهنان در گذشته دور بنا به گفته بزرگان و ریش سفیدان از چهار قلعه تشکیل شده بود که امروزه از این قلعه‌ها در مجاورت کهندژ مربوط به دوره ساسانیان هیچ اثری باقی نمانده است.
از آثار تاریخی رهنان که تنها نشانه‌ ای ازآن باقی‌ مانده مسجد جامع قبلتین و دو حمام کوچک و بزرگ در مجاورت یکدیگر که موسوم به حمام چهل ستون می ‌باشد.
براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تا پایان سال 91 آمار گردشگران خارجی به این استان 60 هزار نفر بود اما در راستای تعامل سازنده با جهان که از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید کلید خورد، این آمار در پایان سال گذشته ( 95 ) به 280 هزار گردشگر خارجی افزایش یافت.
استان اصفهان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 اثر به ثبت ملی و چهار اثر جهانی شامل میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.