به گزارش ایرنا، این دانشجویان با اشاره به آیین نامه و قوانین تاسیس مراکز جامع توانبخشی تاکید کردند که اگر این آیین نامه اصلاح نشود ممکن است آینده شغلی دانش آموختگان رشته های توانبخشی را تهدید کند.
رشته های توانبخشی شامل فیزیوتراپی، ارتوپدی فنی، کار درمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و گفتار درمانی است.
یکی از این دانشجویان به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آیین نامه موجود، پزشکان متخصص مانند متخصصان ارتوپدی، مغز و اعصاب، کودکـان و روانپزشکی می توانند مسئول فنی این مراکز شوند در حالیکه آنها تحصیلاتی درباره رشته های توانبخشی ندارند و لازم است که دانش آموختگان این رشته ها در این مراکز بعنوان مسئول فنی مشغول به کار شوند.
' زهرا باقری ' افزود: مسئول فنی باید بطور تمام وقت در مرکز جامع توانبخشی حضور داشته باشد اما مشاهده شده که بسیاری از مسئولان فنی متخصص به دلیل مشغله کاری، بطور تمام وقت در مراکز جامع توانبخشی حضور ندارند.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در این رابطه، پدید آمدن سیستم 'خود ارجاعی' است بطوریکه برخی متخصصان شاغل در این مراکز، بیماران را به مطب ها و مراکز مورد نظر خود ارجاع می دهند که همین امر باعث کاهش مراجعه بیماران توانبخشی به مراکز آموزشی درمانی شده است.
وی همچنین به کارگیری کارشناسان رشته های دیگر مانند 'حرکات اصلاحی' در این مراکز را غیر قانونی دانست و تاکید کرد: همه این موارد باعث شده تا دانشجویان رشته های توانبخشی نسبت به آینده شغلی خود، دغدغه داشته باشند.
یک عضو هیات علمی دانشکده علوم توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به ایرنا گفت: اصل موضوع تاسیس مراکز جامع توانبخشی برای ارائه خدمات مناسب به مردم بسیار خوب است اما آیین نامه موجود برای این کار دارای 2 ایراد است.
دکتر ' نوید طاهری ' افزود: ایراد اول این است که به پزشکان متخصص مانند مغز و اعصاب و ارتوپدی اجازه بر عهده گرفتن مسئولیت فنی مراکز جامع توانبخشی را می دهد درحالیکه با توجه به تجمیع انواع رشته های علوم توانبخشی در این مراکز، لازم است که دانش آموختگان این رشته ها بعنوان مسئول فنی فعالیت کنند.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از متخصصان رشته های غیر مرتبط بعنوان مسئول فنی این مراکز، نقض قانون است، تصریح کرد: این متخصصان هیچ واحد درسی یا دوره آموزشی درباره علوم توانبخشی نگذرانده اند.
این استاد دانشگاه، ایراد دوم به آیین نامه مذکور را 'خود ارجاعی' خواند و گفت: اگر متخصصان به عنوان مسئول فنی در این مراکز فعالیت کنند، ممکن است بیماران را به مراکز مورد نظر خود ارجاع دهند که این موضوع نیز مشکل هایی را بوجود خواهد آورد.
وی بااشاره به اینکه تاسیس مراکز جامع خدمات توانبخشی باتوجه به حرکت جامعه به سمت سالمندی در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: انتقادهای مذکور از آیین نامه مراکز جامع توانبخشی در سال های گذشته نیز وجود داشت اما با توجه به شرایط فعلی جامعه و نیاز بیشتر آن به چنین مراکزی لازم است که آیین نامه یاد شده، اصلاح شود.
وی افزود: ارزیابی ما این است که حدود 20 مرکز خدمات جامع توانبخشی در اصفهان مجوز موافقت اصولی گرفته و حداکثر 10 مرکز از بین آنها در حال فعالیت هستند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این درباره به ایرنا گفت: تاسیس مراکز جامع توانبخشی در زمان حاضر بر اساس قانون و آیین نامه های موجود انجام می شود و تا مادامی که این قانون پابرجاست، تاسیس آن نیز انجام می شود.
' کیانوش جهانپور ' افزود: اگر سلیقه های متفاوتی درباره این مراکز و آیین نامه آن وجود دارد با دیده احترام به آن نگاه می شود اما این نظرها و پیشنهادهای اصلاحی باید از طریق مجاری قانونی مانند نظام پزشکی، انجمن های صنفی و علمی، دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، پیگیری شود.
وی درباره خواسته دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهارکرد: این دانشجویان خواهان اصلاحاتی در آیین نامه مراکز جامع توانبخشی هستند که می توانند مطالبات خود را از طریق مجاری قانونی پیگیری کنند.
مراکز جامع توان بخشی، پزشکی مراکزی هستند که در آنها خدمات فراگیر توانبخشی (اعم از پزشکی ـ حرفه ای ـ اجتماعی) توسط تیم توان بخشی به توانخواه ارائه می شود.
بر اساس ماده های 10 تا 19 آیین نامه مربوط به مراکز جامع توان بخشی مصوب سال 84، پروانه مسئول فنی مرکز جامع توان بخشی بر اساس موضوع ارائه خدمات به پزشکان متخصص اعطا می شود. بعنوان مثال بر اساس ماده 10، پروانه مسئول فنی مرکز اختلالات جسمی حرکتی بنام متخصص طب فیزیکی یا متخصـص مغز واعصاب یا فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان یا ارتوپد یا روماتولوژیست صادر می شود.
همچنین بر اساس ماده 11، پروانه مسئول فنی مرکز جامع اختلالات ذهنی کودکان و نوجوانـان بنـام متخصـص کودکـان یـا متخصص روانپزشکی صادر می شود.
در علوم بهداشتی، توان بخشی یا بازتوانی (Rehabilitation) فرآیندی است که در آن به فرد توانخواه کمک می‌شود تا توانایی از دست رفته خود پس از یک واقعه، بیماری یا آسیب را که منجر به محدودیت عملکردی وی شده‌است مجدد به دست آورد.
گ/3011/ 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.