به گزارش ایرنا؛ امروزه صنعت گردشگری بیش از هر زمان دیگر مورد تاکید و توسعه قرار گرفته است و لذت ماجراجویی و شناخت ناشناخته ها همیشه در ضمیر انسان ها وجود دارد. در پاسخ به این اشتیاق و درجهت حفظ طبیعت، مفهومی اخلاقی به نام اکوتوریسم یا همان بوم گردی در جهان شکل گرفته است.
بوم گردی از واژه Eco Tourism می آید که که پیشوند eco برگرفته از ریشه ای یونانی به معنی محیط زیست و زیستگاه و tourism به معنای گردشگری است.
اقامتگاه بوم گردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که بر خلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیطی خود است.
اقامتگاهی بومی و محلی است که بیشتر در خانه های قدیمی بازسازی شده و با شیوه ای که مطلوب برای مسافران باشد اداره شود. در این اقامتگاه ها سعی بر این است تا میهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشنا شده و از غذاهای محلی آنجا استفاده و در محیطی طبیعی سفر خود را به انجام برساند.
بوم‌گردی همچنین به ‌معنای حفظ و نشر اصالت و فرهنگ هر منطقه است.ساختار بومی خدمات، محصولات و فعالیت‌های گردشگری، ساختار محیطی بوم‌گرا، ساختار مالکیت و مدیریت خانوادگی و مشارکت جامعه بومی و در نهایت داشتن ساختارهای مناسب زیربنایی گردشگری، که ارکان و هسته‌های اصلی یک اقامتگاه است، آن را از دیگر الگوهای اقامتی مانند هتل‌ها و مهمان‌پذیرها متمایز می‌کنند.
خدمات قابل ارائه در این واحدها رنگ و بوی سنتی و نوستالوژیک دارد. صندوقچه های قدیمی به جای قفسه های کتاب و لباس، جاجیم و گلیم به جای فرش و موکت، غذاهای محلی ، شب نشینی دور آتش به جای تماشای تلویزیون، دوشیدن شیر گاو، پختن نان و غیره از جاذبه های این محل ها ست.
واحدهای بوم گردی در برخی مناطق کشور به خصوص در استان اصفهان از یک دهه قبل تشکیل شده که در آن موقع این واحدها به صورت امروز دارای شناسنامه نبودند.
در دوسال گذشته ضوابط تشکیل این واحدها توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور تدوین گشته و از آن زمان ایجاد واحدهای بوم گردی شدت گرفته و در حال حاضر بیشتر از 50 واحد ثبت شده با این عنوان به فعالیت مشغول هستند.
روستاها و مناطق نمونه گردشگری، کویرها و مناطق جنگلی و همه روستاهایی که دارای جاذبه های تاریخی، فرهنگی و رفاهی می باشند گزینه مناسبی برای راه اندازی اقامت بوم گردی است.
در چند سال اخیر صنعت بوم گردی در ایران از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار شده است. از سوی دیگر آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه‌ای برای گردشگران به ویژه خارجی جذابیتی وصف‌ناشدنی دارد.
بر اساس برنامه ششم توسعه در راستای جذب 20 میلیون، توسعه اقامتگاه های بوم گردی در دستور کار دولت بوده و بر این اساس دولت برنامه های حمایتی برای تاسیس این واحدها در همه مناطق گردشگری و بافت های تاریخی و روستایی را دنبال می نماید.شهرستان فریدن با قدمت 7 هزار ساله یکی از شهرستان های غرب استان اصفهان است که با دارا بودن روستاهای تاریخی و غنی از فرهنگ و تمدن مکان مناسبی برای ایجاد خانه های بوم گردی است.
این سرزمین به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود، شاهرگ حیاتی اتصال استان اصفهان به غرب کشور به شمار می رود و به همین دلیل جمعیتی زیاد از مسافران و گردشگران در ایام نوروز و در فصل تابستان؛ پارک ها و اقامتگاه های این شهرستان را برای اسکان انتخاب می کنند.همچین به دلیل آب و هوای کوهستانی مکان مناسبی برای گردشگری زمستانه به شمار می رود.
فریدن توانسته است با حضور در جشنواره ها و نمایشگاه های ملی، استانی و منطقه ای، ظرفیت های عظیم خود را در بخش گیاهان دارویی، غذاها و خوراک های بومی، فرهنگ و آداب و رسوم معرفی کند.
هم اینک فریدن با دارا بودن دو منطقه نمونه گردشگری به نام های 'دره بید بالا' و 'تفرج گاه های پلاسجان' در ایام مختلف سال بویژه تعطیلات، پذیرای موج عظیم گردشگران است.
وجود دست کندهای شهر دامنه، شهر زیر زمینی 4 طبقه در روستای موغان و انواع کلیساها و بناهای تاریخی در این شهرستان زمینه را برای بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم نموده است.
روستاها، مناظر طبیعی بکر، رودخانه ها، کوه ها و چشم انداز بی نظیر باغ ها و تاکستان های این دیار در کنار رویش سخاوتمندانه انواع گیاهان دارویی، تنوع غذاهای محلی از آش و شوربا تا نان و پارنج، و سوغات پر طرفدار از جمله لبنیات خوش طعم و اصیل را نیز باید به این ظرفیت ها اضافه کرد که در نهایت زمینه بسیار مساعدی را برای بوم گردی ایجاد کرده است.
فریدون الهیاری مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این مورد اظهارکرد: شهرستان فریدن با وجود آن که درخشش و سابقه چندانی در بحث معرفی و تبلیغ میراث فرهنگی خود نداشته است؛ امروز با دارا بودن سابقه کهن تاریخی و باستانی، سایت ها و پایگاه های ارزشمند باستان شناسی و ظرفیت عظیم گردشگری به عنوان یک منطقه برجسته با پتانسیلی غنی مطرح شده است.
الهیاری بر لزوم گسترش بوم گردی و افزایش اقامتگاه ها در فریدن تاکید کرد و افزود: بوم گردی نه نیاز به نیروی انسانی و نه نیاز به سرمایه گذاری خاصی دارد؛ از این رو می تواند به سرعت کار را پیش ببرد.
وی در ادامه با بیان این که میرات ناملموس، آداب و سنن اقوام و غذاها و خواراکی های بومی یکی از تاثیرگذار ترین جاذبه های گردشگری است، افزود: در راستای احیا و معرفی این میراث همه باید ورود پیدا کنند و در متن حرکت کنند و از حواشی پرهیز کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: تا زمانی که مزیت وجود نداشته باشد گردشگر ورود پیدا نمی کند، بنابراین باید فرهنگ سازی گردد تا جایی که به راحتی گردشگر را در خانه های خود جا دهیم و بعد به تدریج در توسعه زیرساخت ها اقدام کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان حمایت همه جانبه از فعالان گردشگری به ویژه توسعه اقامتگاه های بوم گردی را از راهبردهای این اداره کل اعلام کرد و افزود: سیاست اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان در حوزه گردشگری در سال جاری، توسعه گردشگری و صنایع دستی در روستاهای کمتر توسعه یافته استان است.
اله یاری با اشاره به این که اعطای وام کم بهره به روستائیان بخصوص در مناطق غرب استان و شرق شهرستان اصفهان در برنامه های این اداره کل قرار دارد، افزود: هدف ما این است تا با توسعه فرهنگی و اقتصادی مناطق روستائی از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کنیم.
وی افزود: بیشترین اقامتگاه های بوم گردی کشور در استان اصفهان واقع شده است ؛ با این حال اصفهان همچنان از ظرفیت عظیمی برای توسعه گردشگری بویژه در منطقه غرب استان که تاکنون از آنها بهره برداری نشده، برخوردار است.
کمال رضایت فرماندار فریدن نیز با تاکید بر ظرفیت ها و مزیت های ناب این منطقه در حوزه گردشگری گفت: یکی از معضلات شهرستان فریدن اشتراک آن با شهرستان های همجوار در بحث ادارات دولتی است.
وی با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی، جاذبه های گردشگری و صنایع دستی، خواستار ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی فریدن به اداره شد و افزود: به نظر می رسد حتی الامکان استقرار یک دستگاه مرکزی در این حوزه در فریدن ضروری است.
وی بر لزوم راه اندازی دفتر خدمات سفر در شهرستان نیز تاکید کرد و خواستار مساعدت مدیران استانی در این رابطه شد.
محمود سلیمی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریدن نیز با اشاره به وجود امکانات نسبی در شهرستان مانند هتل، مهمانسرا، مهمانپذیر از صدور 7 موافقت اصولی در زمینه بوم گردی خبر داد و گفت: هم اکنون اقامتگاه های موجود در روستای موغان به جهت وجود شهر زیرزمینی و طبیعت بکر و زیبای این روستا پذیرای خیل عظیمی از مسافران است .
محمود سلیمی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری فریدن نیز در این جلسه اظهار داشت: تاکنون 15 واحد مناسب برای اقامتگاه بوم گردی در فریدن شناسایی شده است.
وی با بیان این که یک اقامتگاه بوم گردی فعال در روستای موغان فریدن وجود دارد، افزود: هشت اقامتگاه بوم گردی دیگر نیز مراحل اخذ موافقت اصولی را طی کرده اند.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فریدن از پرداخت تسهیلات برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی خبر داد و گفت: برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در فریدن تسهیلات چهار درصد تا سقف 10 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت می شود و مجوزهای لازم برای فعالیت نیز کمتر از یک ماه صادر می شود.
وی تاکید کرد: درآمد حاصل از اقامتگاه های بوم گردی معاف از پرداخت مالیات و عوارض هستند و درآمدهای حاصله به افراد سرمایه گذار در این بخش پرداخت می شود.
وی شناسایی خانه های هدف درروستاها و فراهم نمودن بسترهای لازم برای ورود سرمایه گذاران بومی برای تبدیل خانه ها به اقامتگاه بوم گردی را یک راه میان بر برای جهش بلند به سوی رونق گردشگری شهرستان دانست.
حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی امام جمعه شهر داران، مرکز شهرستان فریدن نیز با مروری بر نعمت ها و ذخائر خدادادی این شهرستان، اظهار کرد: با ورود جدی به حوزه گردشگری می توان معضل بیکاری بالای 25 درصد را در این شهرستان حل کرد.
وی مهاجرت معکوس را بارزترین نتیجه رونق گردشگری در فریدن دانست و افزود : باید در جهت جذب سرمایه گذاران داخل و خارج شهرستان تلاش نمود تا آنان با درک بسترهای موجود، سرمایه خود را به این بخش هدایت کنند.
امام جمعه داران با اشاره به پدیده آلودگی هوا در مرکز استان و بسیاری از شهرستان های همجوار با آن؛ گفت: هوای پاک فریدن و وجود ظرفیت های ناب گردشگری در این منطقه یک فرصت بی نظیر برای جذب حداکثری توریست و نگه داشتن آن در شهرستان است.
وی با بیان این که رونق گردشگری نمود عینی اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: گرشگری زمینه تحقق اشتغال پایدار را برای مردم شهرستان فراهم می کند.
به گزارش ایرنا؛گردشگری در فریدن به عنوان یک کشف تازه، چنانچه با مدیریت، برنامه ریزی، مشارکت و ایده آفرینی همراه گردد بطور یقین می تواند زمینه بسیار مساعدی برای رونق اقتصاد و اشتغال پایدار فراهم کند.
بوم گردی به عنوان یکی از شاخه های گردشگری صنعتی نو در فریدن است که می تواند با تکیه بر مزیت های منحصر به فرد این منطقه عامل توسعه و رونق آن باشد.
از طرفی گستردگی مشکلات حوزه کشاورزی، فقدان صنایع تبدیلی و افزایش خسارت وارده به کشاورزان این شهرستان در طی سال های متمادی، مستلزم ورود به حوزه های دیگر از جمله گردشگری و پرهیز از نگاه تک بعدی به ظرفیت ها است .
هم اینک یک اقامتگاه فعال بوم گردی در روستای موغان در فاصله 20 کیلومتری این شهرستان وجود دارد.
کشف دست کنده های تاریخی چهار طبقه در این روستا در عمق 20 متری، با مساحت بیش از 3 هزار متر مربع و قدمت بیش از 500 سال هر ساله مسافران و رهگذران بسیاری را به خود جذب می کند.
در مجاورت این روستا نیز رودخانه پلاسجان؛ مناظر زیبا و بکری را خلق کرده است.
.فریدن با دارا بودن 2 شهر و 28 روستا و جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861/ 6022 گزارش: فاطمه زمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.