به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان روز شنبه اعلام کرد: این سامانه با هدف تصفیه آب ورودی به دیگ بخارازروغن های محلول در آب، افزایش طول عمر و بازدهی دیگ بخار و صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب طراحی، ساخته و نصب شد.
روغن گیر بر روی مسیر آب مقطر گرم و جمع کننده روغن مخزن ۲۱۰۴ واحد آب صنعتی به صورت کلید در دست (E.P.C) در این شرکت ساخته شده است.
رئیس برنامه ریزی و کنترل پروژه های شرکت پالایش نفت اصفهان، گفت: این شرکت با باور بر توان و ظرفیت متخصصان داخلی در جهت رفع نیاز صنایع، طراحی تا ساخت سامانه حذف روغن از آب در صنعت را به یکی از شرکت های توانمند کشور واگذار کرد که این اعتماد نتیجه داد.
علی محمد یسلیانی افزود: سامانه قبلی پالایشگاه ظرفیت لازم و کارایی مناسب برای جداسازی کامل روغن موجود در آب مقطر گرم را نداشت به همین دلیل سامانه موجود با طرح حذف روغن که شامل 'کوالاسر' ( شامل سه مرحله فیلتر انتراسیت، رزین، کربن فعال) است، جایگزین شد.
وی با اشاره به بازگشت کمتر از سه سال سرمایه انجام شده، اظهار کرد: این طرح در زمره طرح های رده اول و سودآور صنعتی است و سود اقتصادی حاصل از جلوگیری از دورریز آب کندانس به گونه ای است که بازگشت سرمایه اولیه طرح حدود یک سال و چهار ماه برآورد شده است.
یسلیانی افزایش طول عمر تجهیزات تصفیه آب و تولید بخار را از ویژگی های این طرح عنوان کرد و گفت: با توجه به بازگشت و استفاده مجدد از آب کندانس، تجهیزات تصفیه آب و تولید بخار با بار کمتری کار کرده و در نتیجه عمر مفید آنها افزایش خواهد یافت.
منبع کندانس (Condense Tank) مخزنی است که در موتورخانه بخار برای جمع آوری و ذخیره سازی آب برگشتی حاصل از تقطیر بخار در تجهیزات تبادل حرارت مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس برنامه ریزی و کنترل پروژه های شرکت پالایش نفت اصفهان ادامه داد: کاهش آلایندگی زیست محیطی از مزایای مهم این طرح است به طوریکه حذف روغن از آب کندانس برگشتی موجب جلوگیری از دور ریز آن شده و بدین ترتیب کاهش آلایندگی کلی پالایشگاه را به دنبال خواهد داشت.
افزایش طول عمر و تأسیسات تولید آب مقطر مورد نیاز دیگ بخار، افزایش راندمان حرارتی دیگ بخار، بهبود و ارتقای سطح عملکرد زیست محیطی، صرفه جویی اقتصادی کلان ناشی از افزایش طول عمر مفید کاری دیگ بخار و تأسیسات تولید آب مقطر بویژه با توجه به بالا بودن قیمت آنها از دیگر مزایای این طرح است.
شرکت پالایش نفت اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآورده های نفتی از سال 1358 آغاز کرده است و اکنون حدود 22 درصد از فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می کند.
ایـن شرکت در منطقه ای با مساحت 340 هکتار در شمال غربی اصفهان واقع شده و ظرفیت تولید این پالایشگاه 375 هزار بشکه در روز است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.