به گزارش ایرنا، حبیب احمدی روز دوشنبه در نشست تخصصی آشنایی با خدمات بانک توسعه صادرات ایران که در اصفهان برگزار شد، افزود: بانک توسعه صادرات تلاش کرده است تا با توجه به ظرفیت های بالای استان اصفهان در صنعت، کشاورزی، خدمات و صادرات، تسهیلات و خدمات موثری را به شرکت های خصوصی ارائه کند.
وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات ایران با هدف تسهیل و توسعه صادرات غیرنفتی در کشور در 25 سال گذشته تاسیس شد، اظهار کرد: شعبه این بانک در اصفهان از 21 سال گذشته فعال شده و تا کنون خدمات زیادی در این استان ارائه کرده است.
وی با تاکید براینکه بانک توسعه صادرات بدنبال جذب منابع و زیاد کردن شعب خود نیست، تصریح کرد: این بانک در بیشتر استان ها فقط یک شعبه دارد و در استانی مانند اصفهان بدلیل ظرفیت های بالای آن دارای 2 شعبه در کلانشهر اصفهان و شهر کاشان است.
احمدی با اشاره به برنامه ششم توسعه و نقش اساسی صادرات در آن، گفت: بانک توسعه صادرات درصدد است همگام با این برنامه و در جهت افزایش میزان صادرات غیر نفتی کشورمان، خدمات خود را از جمله با اجرای طرح هایی مانند نرخ سود تسهیلات پایین و همکاری با صندوق توسعه ملی، گسترش دهد.
مدیر امور شعب بانک توسعه صادرات ایران افزود: این بانک حمایت ویژه ای از شرکت های صادراتی از جمله شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است از جمله تخفیف هایی برای نرخ سود تسهیلات.
وی با بیان اینکه صادرات در پسابرجام نسبت به دوران تحریم رونق بیشتری گرفته است، گفت: اقدام هایی نیز برای صدور ویزا کارت برای شرکت های صادراتی در حال انجام است.
احمدی، سرمایه فعلی بانک توسعه صادرات ایران را حدود 41 هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: معوقات ما نیز در کشور بالاست اما در استان اصفهان مشکل زیادی در این زمینه نداریم.
وی همچنین سقف اعتبار بانک توسعه صادرات در اصفهان برای پرداخت تسهیلات را 180 میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: درصددیم تا با افزایش این سقف، شعب استانی را چابکتر کنیم.
معاون بازاریابی بانک توسعه صادرات نیز در این نشست گفت: نرخ سود تسهیلات ریالی در این بانک 16 تا 18 درصد است که برای مواردی مانند صادرکننده نمونه، مشتری دارای رتبه بندی اعتباری بالا و عضو باشگاه بانک، تخفیف هایی تا 2 درصد درنظر گرفته شده است.
علیرضا بهشتی افزود: تسهیلاتی نیز از محل صندوق توسعه ملی شامل 2 قرارداد ارزی 500 میلیون دلاری و یکصد میلیون یورویی نیز برای پرداخت به شرکت های صادراتی در نظر گرفته شده است.
وی بااشاره به تفاهمنامه های همکاری با صندوق نوآوران شریف برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: ما دارای تفاهمنامه همکاری طرح خدمت با بانک ملی بمنظور پوشش کمبود شعب در کشور نیز هستیم.

*** انعقاد قرارداد ریفاینانس با پاریس پس از 6 سال
کارشناس بین الملل بانک توسعه صادرات ایران نیز در این نشست گفت: ما تا قبل از سال 90 خطوط اعتباری زیادی برای واردات مواد اولیه یا تجهیزات با کشورهای خارجی داشتیم و می توانستیم فاینانس تامین کنیم اما در دوران تحریم ها این خطوط قطع شد.
داریوش یوسفی افزود: اکنون پس از 6 سال قرارداد نخستین خط اعتباری ریفاینانس (اعتبار اسنادی کوتاه مدت) با پاریس منعقد شده و می توانیم برای واردات از اروپا بصورت کوتاه مدت، فاینانس تامین کنیم.
فاینانس به تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح ها و خرید تجهیزات طرح های تولیدی(سرمایه ای) و همچنین خدمات فنی و مهندسی طرح ها بااستفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان مدت(وفق قراردادهای مالی بسته شده با اعتبار دهندگان خارجی) گفته می شود.
وی خاطرنشان کرد: آخرین مراحل مربوط به این قرارداد با بانک مرکزی نهایی شده است و سپس به شعب بانک ابلاغ می شود.
این کارشناس همچنین خدمات تامین مالی بانک توسعه صادرات را در2 بخش صادرات و واردات خواند و گفت: تامین مالی در حوزه صادرات برای کالا و خدمات، سرمایه گذاری در طرح ها و پیمانکاری ها و در حوزه واردات از محل منابع بانک و منابع خارجی صورت می گیرد.
به گفته وی، تاکنون خطوط اعتباری این بانک با روسیه، ارمنستان و عراق ایجاد شده است.
در این نشست مباحث مختلفی در باره خدمات بانک توسعه صادرات از جمله خدمات ریالی و ارزی بانک، تسهیلات ارزی و ریالی، باشگاه مشتریان و تفاهمنامه های همکاری مشترک ارائه شد.
همچنین تعدادی از مدیران و کارشناسان اقتصادی و شرکت های صادراتی اصفهان در این نشست به بیان دیدگاه ها و مشکل های خود در باره خدمات بانک توسعه صادرات پرداختند.
از جمله موارد مطرح شده می توان به بالا بودن نرخ سود تسهیلات با وجود تاکید برنامه های دولت برای حمایت از صادرکنندگان، لزوم اصلاح برخی ضوابط بانکی، توجه به گردش مالی شرکت ها، لزوم صدور ویزا کارت، لزوم تسریع در فرایندهای بانکی، ضمانت سرمایه گذاری و افزایش مبالغ خطوط اعتباری خارجی اشاره کرد.
این نشست تخصصی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس بانک توسعه صادرات ایران و با هدف تعامل و شناسایی مشکل های کارآفرینان و صادرکنندگان و معرفی خدمات و حمایت های بانک مذکور برگزار شد.
بانک توسعه صادرات ایران در سال 1371 تاسیس شده و اکنون دارای 40 شعبه و سه باجه است.
گ/3011/ 6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.