به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان،به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مظاهری، آیت‌الله حسین مظاهری در دیدار با مدیران مدارس علمیه و مسئولان مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، به مناسبت آغاز سال جدید انجام شد با تاکید بر اهمیت و ضرورت نهاد مدیریت در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: یکی از وظایف و کارکردهای نهاد مدیریت در حوزه علمیه، برقراری نظم و انضباط سازنده در همه امور آموزشی و تربیتی طلاب و ارتقای برنامه‌های علمی و اخلاقی است.

وی با اشاره به گوشه‌هایی از سیره مراجع سلف و علمای موفق افزود: یکی از عوامل موفقیت همه بزرگان، اهمیت به نظم بوده و مدیران مدارس علمیه وظیفه سنگینی برای حفظ و رشد جریان نظم در مدارس و در بین مدرسان و طلاب، بر‌عهده دارند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: رمز موفقیت، پیشرفت و تعالی طلاب و روحانیون، تکیه بر 2 عنصر مجاهدت علمی و کسب تقوا است، برنامه‌ریزی و اقدام مؤثر مدیران و اساتید حوزه در راستای زمینه‌سازی برای پیشرفت علمی و معنوی روحانیون به ویژه طلاب جوان ضروری و بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: طلبه باید با 2 پایه علم و تقوا حرکت و به کمال برسد، فقدان یکی از این 2 پایه، او را چه از‌ نظر اجتماعی و چه از‌نظر مسئولیت‌های شرعی، در مخاطره عجیبی وارد می‌کند که جبران آن بسیار مشکل و در برخی موارد غیرممکن است.

آیت‌الله حسین مظاهری در زمینه لزوم تلاش بی‌وقفه برای علم‌آموزی صحیح و کاربردی، نقش اساتید و مدرسان حوزه را در این راستا، بسیار مهم و بی‌بدیل ارزیابی کرده و گفت: اساتید حوزه باید بر درسی که ارائه می‌دهند، تسلط علمی کافی داشته باشند و با ارائه درس به جنبه‌های تربیتی و اخلاقی طلاب نیز توجه کرده و به جای پرداختن به بعضی مسائل جانبی و غیر‌ضروری به ارتقا و رشد علمی و اخلاقی طلاب بپردازند.

وی با بیان اینکه ضرورت انسان‌سازی و تلاش برای تهذیب نفس و تخلق به اخلاق الهی در حوزه‌های علمیه به عنوان یک اصل اساسی است، خاطرنشان کرد: با اشاره به برخی آیات و روایات، خودسازی مقدمه برای دیگرسازی است. مسئولان و اداره‌کنندگان حوزه‌های علمیه و همچنین اساتید و مدرسان، باید در حالی که خود در رعایت تقوا و مجاهدت با نفس و خودسازی دائمی می‌کوشند، به صورت عملی و با رفتار نیکو و اخلاقی، به تربیت اخلاقی و معنوی طلاب بپردازند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان نهاد روحانیت را امانت‌دار نعمت عظیم تشیع خوانده و با تأکید بر ضرورت حفظ این امانت و سپردن آن به نسل‌های بعدی اظهار داشت: برخی رفتارهای غیر‌اخلاقی، به ویژه با توجیه سیاسی، نظیر بدگویی، غیبت، تهمت، شایعه‌پراکنی و اهانت، بنابر آنچه در روایات اهل‌بیت (س) آمده، ولایت بین انسان و خداوند متعال را قطع می‌کند و از این جهت مانع ایفای وظایف سنگین و اصلی روحانیت و مانع توانایی و قدرت در حفظ و سپردن امانت تشیع به نسل‌های بعدی می‌شود و این‌گونه گناهان، توفیق توبه را نیز از انسان سلب کرده و بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه همواره بسیاری از روحانیون و طلاب از نظر معیشت و زندگی در مضیقه هستند، تأثیر مشکلات معیشتی را بر تحصیل علم و کسب تقوا، مذموم دانسته و افزود: با وجود تلاش و دلسوزی مسئولان حوزه‌های علمیه، مشکلات معیشتی بسیاری از طلاب و فضلا حل نشده و عامل اصلی این مسئله، کمبود منابع و اعتبارات است، ولی در هر صورت طلاب و روحانیون باید مراقب باشند در تحصیل و مجاهدت علمی کوتاهی نکنند و به خاطر مشکلات معیشتی صبر خود را از دست نداده و با بدگویی و گناهان زبانی، تقوای خود را خدشه‌دار نسازند.

به گزارش تسنیم، در این دیدار آیت‌الله طباطبایی مدیر حوزه علمیه اصفهان گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان ارائه کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 611789
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.