به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اله یاری افزود: امسال ستاد هماهنگی خدمات سفر استان اصفهان با محوریت سفرهای نوروزی از دی ماه سال جاری فعالیتهای خود را آغاز کرد.
وی اظهار کرد: در این راستا و با هماهنگی های به عمل آمده در زمینه اقامت، این استان آماده اسکان 350هزار گردشگر در هر شب در پهنه استان است که این اسکان شامل اقامت گردشگران در واحد های اقامتی تحت نظارت حوزه گردشگری، آماده سازی 13هزار کلاس درس از طریق مدارس اداره کل آموزش و پرورش استان و اقامت در کمپهای موقت شهرداریها و همچنین خانه های مسافر است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در زمینه تبلیغات گردشگری نیز تاکید کرد: در سال 1396 تلاش داریم تا شیوه های نوین تبلیغات گردشگری به ویژه تبلیغات الکترونیک به تدریج جایگزین شیوه های سنتی گردد، با این وصف در سال جاری نرم افزارهای الکترونیک 'مسافر یار' و 'سینا' با قابلیت نصب بر روی تلفن های همراه گردشگران، انقلابی را در حوزه اطلاع رسانی در سطح استان ایجاد خواهد کرد.
دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان اصفهان در راستای سایر شاخصه های تبلیغات نیز گفت: با توجه به شیوه های الکترونیک تلاش بر این است تا از سایر شیوه های مرسوم نیز برای معرفی استان اصفهان به گردشگران بهره برده شود.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا در سال جاری نقشه های راهنمای گردشگری 24 شهرستان استان اصفهان، به ویژه شهرستان اصفهان با همکاری فعالان بخش خصوصی گردشگری استان به میزان 300 هزار نسخه تهیه شده و از طریق ستادهای سفر شهرستان های استان اصفهان از تاریخ 26 اسفند و همزمان با آغاز موج اول سفرهای نوروزی در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.
اله یاری درباره اجرای برنامه های فرهنگی ویژه گردشگران در ابنیه تاریخی استان نیز گفت: با توجه به اینکه نوروز به عنوان یک رویداد فرهنگی نقش مهمی در تنویر افکار گردشگران ایفا می کند، رویداد فرهنگی نوروزگاه ویژه آشنائی گردشگران با آئین های نوروزی و همچنین ایجاد شور و نشاط فرهنگی در میان گردشگران از تاریخ دوم تا هفتم فروردین ماه در ابنیه تاریخی کاخ موزه چهلستون، موزه هنرهای تزئینی و میدان نقش جهان در شهر اصفهان برگزار می شود.
وی یادآور شد: امسال و در یک رویکرد جدید، ادارات میراث فرهنگی 15 شهرستان استان و همچنین اعضای تشکل های دوستداران میراث فرهنگی استان همزمان با شهر تاریخی اصفهان آمادگی خود را برای برگزاری این رویداد فرهنگی با تکیه بر میراث ناملموس فرهنگی در مناطق مختلف استان آماده کرده اند.
اله یاری برگزاری موسیقی نواحی، برگزاری تئاتر خیابانی با موضوعات نوروزی، معرفی آداب و رسوم عشایر استان، برپائی نمایشگاه های صنایع دستی در سطح استان، برپائی آئینهای سنتی نوروزی در شهرستانها از جمله مراسم پخت سمنوی سنتی، برپائی سفره های هفت سین با محوریت صنایع دستی محلی شهرستانها، برپائی تورهای بناهای تاریخی، برپائی کارگاه های صنایع دستی تجربه آموز ویژه گردشگران، برپائی ایستگاه های نقاشی و قصه خوانی ویژه کودکان، برپائی نمایشگاه های عکس، برپائی نشست های فرهنگی معرفی آئینهای نوروزی در کنار اجرای تورهای کویر نوردی را از جمله برنامه های یاد شده عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: امسال نیز با توجه به اینکه پرونده ثبت جهانی بازی چوگان در سازمان یونسکو مطرح شده و یکی از مهمترین شاخصه های ثبت آثار یونسکو جاری و ساری بودن آئین ها در آن جامعه است، لذا بازی چوگان با همکاری فدراسیون چوگان ایران در میدان امام اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین و کهن ترین مراکز بازی چوگان در جهان جهت آشنائی گردشگران با فنون این ورزش تاریخی اجرا خواهد شد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان به استقرار بیش از 400 نفر از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی و همچنین کارشناسان خبره اداره کل در ستاد سفر اداره کل میراث فرهنگی استان از بهمن ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در این راستا کار سرکشی به 200 واحد اقامتی و صدها مراکز خدمات بین راهی در استان آغاز شده و بخش اول این بازدیدها در روز 25 اسفند به اتمام رسیده و بخش نوروزی این بازدیدها نیز از 26 اسفند امسال تا 12 فروردین 1396 ادامه خواهد یافت.
وی، همچنین به استقرار راهنمایان گردشگری در ابنیه تاریخی استان نیز اشاره کرد و گفت: در نوروز 1396 در بناهای تاریخی خدمات متنوعی برای ارائه اطلاعات دقیق علمی و فرهنگی به گردشگران ارائه خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: به این منظور بیش از یکصد راهنمای ثابت از بناهای تاریخی با مشارکت دانشجویان رشته گردشگری و انجمن صنفی راهنمایان در کنار اجرای سامانه ها ی راهنماهای صوتی و تصویری و همچنان با ایجاد اطاقهای معرفی در برخی بناهای شاخص تاریخی به گردشگران خدمات ارائه خواهند کرد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که امسال برای اولین بار در برخی بناهای شاخص استان، ایستگاه های مادر و کودک و همچنین ایستگاه های ارائه خدمات فرهنگی به کودکان برپا می شود.
دبیرستاد هماهنگی خدمات سفر استان اصفهان درباره همکاری سایر نهادهای فرهنگی استان در راستای ارائه خدمات فرهنگی به گردشگران نوروزی تصریح کرد: در نوروز 1396 در چهار نقطه ورودی و خروجی شهر اصفهان با مشارکت فعال شهرداری اصفهان، ایستگاه های هدایت و اسکان گردشگران در کنار ارائه خدمات اطلاع رسانی و اسکان، انواع خدمات فرهنگی در ایام حضور گردشگران در این ایستگاه ها متناسب با نیاز آنها برپا خواهد شد.
اله یاری افزود: در کنار این ایستگاه ها فعالیت های فرهنگی گسترده ای در بیش از 1357 مدرسه در سطح استان به ویژه در ستادهای اسکان آموزش و پرورش استان، از جمله ایستگاه های ارائه پیام های دینی ویژه کودکان، ایستگاه های نقاشی و حتی ایستگاه های آشنائی با صنایع دستی و تجربه آموزی ویژه کودکان و نوجوانان و ایستگاه های کتابخوانی ویژه کودکان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: امسال و همزمان با ارائه خدمات متفاوت به گردشگران و ایجاد نوروزی متفاوت تلاش شده تا تمامی فعالیتهای تبلیغی استان مزین به تصاویر ابنیه تاریخی و جاذبه های گردشگری و طبیعی استان باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان همچنین به فعالیتهای مذهبی نهادهای فرهنگی استان نیز اشاره کرد و گفت: امسال از ابتدای شروع فعالیت ستاد نوروزی استان در بیش از 340 امامزاده و بقاع متبرکه استان، طرح آرامش بهاری توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برپا خواهد شد و این در حالی است که همکاران این اداره کل به مشارکت روحانیان پیش بینی کرده اند که بیش از 307 خیمه معرفت شامل: استقرار روحانیان جهت رفع مشکلات شرعی گردشگران، برپائی غرفه کودک و نمایشگاه اقلام فرهنگی ویژه کودکان در اماکن مذهبی استان برپا خواهد شد.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
ت/6994 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.