این نیاز از آنجا دغدغه بسیاری از فریدنی هاست که سطح نیترات بالای آب شرب مصرفی در شهرستان فریدن چند سالی است که مردم این دیار را نگران کرده است؛این مساله به خصوص در روستاهای این شهرستان نمود بیشتری دارد به طوری که آب شرب مصرفی تعدادی از این روستاها به صورت سیار و با تانکر تامین می شود.
در اواخر تیرماه سال جاری عباس رحیمی رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان فریدن از استقرار 37 تانکر ثابت و خارج شدن دو روستا از مدار آب رسانی سیاردر این شهرستان خبر داده بود.
به گفته وی 9 روستای شهرستان تحت پوشش آب رسانی سیار قرار دارد.
رحیمی با بیان این که آب رسانی سیار در این روستاها تنها به دلیل مشکل کیفی آب شرب نیست بلکه از نظر کمی هم دچار مشکل هستیم، افزود: قرارداد نصب دستگاه های نیترات زدا برای چهار روستا بسته شده است و مقرر شده تا پایان 6 ماهه نخست سال آینده این کار به اتمام برسد.
محمد حسین قرائتی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان نیزدر جلسه اخیر بررسی مشکلات آب شرب روستاهای فریدن اصلاح شبکه آبرسانی را یکی از راهکارهای صرفه جویی در آب دانست و گفت: ایجاد مجتمع های آبرسانی در تامین آب شرب سالم برای مردم موثر است.
وی با اعلام این که با اعتبار تخصیص یافته از محل صندوق توسعه ملی برای 13 روستای استان اصفهان، دستگاه حذف نیترات از آب خریداری شده است، فریدن و روستاهای غرب استان اصفهان را نیز جزء این طرح اعلام کرده و از نصب تعدادی از این دستگاه ها تا پایان سال جاری خبر داده است.
به گفته غلامحسین خزایی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فریدن، نیترات آب شرب فریدن در سال 91 بالاتر از حد مجاز بوده است و اولین نمونه برداری در خرداد سال 91 حاکی ازآلوده بودن آب شرب سه روستای نماگرد، داشکسن و به نیترات بوده است.
خزایی با بیان این که پس از مثبت اعلام شدن نمونه گیری سه روستای یاد شده در آبان سال 91 از آب شهر داران نیز نمونه گیری انجام و جواب آزمایش اولیه مثبت اعلام شد، افزود: برای اطمینان از آلوده بودن آب شهر داران به نیترات، پس از نمونه اول، آزمایش های متعدد دیگری انجام شد و در دی ماه سال 91 این موضوع تایید و در اواخر سال 91 میزان نیترات بین 51 تا 56 میلی گرم اعلام شد.
وی افزود: در سال 92 چاه شماره 4 شهر داران به علت بالا بودن نیترات پلمب شد و سپس چاه هنرستان کشاورزی این شهر که نیترات آن 18 میلی گرم در لیتر بود، وارد مدار شد که پس از در مدار قرارگرفتن چاه هنرستان کشاورزی، نیترات چاه های پایین دست شهر داران کاهش یافت اما اما چاه های بالا دست همچنان با مشکل روبرو بود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فریدن در ادامه با بیان این که دستگاه نیترات زدا برای کاهش نیترات آب شهرستان فریدن در شهریور سال92 نصب شد، خاطر نشان کرد: با نصب دستگاه نیترات زدا، نیترات آب در این شهرستان کاهش یافت.
خزایی تاکید کرد: کیفیت آب شرب شهرستان فریدن و روستاهای این شهرستان به شدت تحت نظارت و کنترل شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرار دارد و هشدارهای لازم برای استفاده نکردن از آب لوله کشی روستاهایی که احتمال وجود نیترات غیر مجاز در آب آنها وجود دارد، داده شده و آب رسانی به این روستاها به صورت سیار انجام می شود.
وی هم چنین نسبت به مجاز بودن میزان نیترات آب شرب مصرفی در سطح شهر داران به مردم اطمینان خاطر داد.
این در حالی است که حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی امام جمعه شهر داران در چند روز اخیر نسبت به وجود نیترات و غیر سالم بودن آب شرب مصرفی مردم انتقاد کرد.
حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی تامین آب شرب از منابع پایدار را از مطالبات مهم و برحق مردم این شهرستان دانست و گفت: کلنگ زنی این طرح مهم باید تا پایان سال جاری اجرا شود و مردم نباید قربانی بی برنامگی برخی از مسئولان باشند.
وی با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در رابطه با استقرار دستگاه های نیترات زدا تاکید کرد: ادامه داد: مشکل آب این منطقه با دستگاه نیترات زدا یا حفر چاه حل نخواهد شد، چرا که با این وضعیت خشک سالی و کاهش آب های زیر زمینی مواجه هستیم و شاید روزی اصلا آبی در کار وی در ادامه با بیان این که مساله آب در این شهرستان به هیچ وجه سیاسی نیست و نباید آن را به سیاست ربط دهیم، گفت: این یک مشکل بسیار بزرگ است و باید به فریاد مردم رسید.
حجت الاسلام سیاوشی با اشاره به قول مساعدت شخص استاندار در موضوع تامین آب شرب پایدار از چشمه لنگان برای فریدن، افزود: کلنگ این طرح مهم و حیاتی باید در سال جاری به زمین بخورد و اگر این امر صورت نگیرد، مسئولان استان خود پاسخگوی مردم باشند.
طرح کلنگ زنی پرژوه تامین آب شرب شهرستان فریدن از منابع پایدار که از زمان مسئولیت اسفندیار تاجمیری فرماندار سابق این شهرستان با پیگیری ها و مکاتبات مکرر به مسئولان کشوری و استانی کلید خورد هنوز به سرانجامی نرسیده است.
تاجمیری بارها در مصاحبه های خود با تاکید بر این که طرح تامین آب از منابع پایدار یک پروژه کلان کشوری است؛ از قول مساعدت استاندار اصفهان برای حل این موضوع سخن گفته بود.
رسول زرگرر پور استاندار اصفهان نیز در سفر سال گذشته خود به این شهرستان، از حل مشکل آب شرب مصرفی مردم این شهرستان در آینده ای نزدیک خبر داده بود.
با این حال با نزدیک شدن به ایام پایان سال جاری این مساله در هاله ای از ابهام به سر می برد.
اکبر ترکی نماینده مردم شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت نیز در این رابطه در گفت وگو با ایرنا از عدم تخصیص اعتبار برای پروژه های آبرسانی شهرستان فریدن در برنامه ششم توسعه خبر داد.
وی با بیان این که یکی از خدمات بهداشتی اولیه سازمان جهانی بهداشت، فراهم شدن آب شرب سالم برای مردم تا سال 2000 بود، گفت: اکنون ما در سال 2017 هستیم و در اولین گام های اجرای اصول phc سازمان جهانی بهداشت مشکل داریم و این هم در طول سال ها با مدیریت ها مختلف اتفاق افتاده است.
عضو فراکسین ولایت مجلس با اشاره به مشکلات آب آشامیدنی شهر داران و بوئین میاندشت و همچنین روستاهای 4 شهرستان گفت: منطقه فریدن به‌ عنوان سرچشمه زاینده‌رود تلقی می‌شود و باید بودجه‌ای برای حل این موضوع به آن تخصیص داده می‌شد.
ترکی با اشاره به معضلات آب شهری داران و مناطق اطراف گفت: پیگیری نقشه آب شهر داران و بوئین میاندشت در یکی دو ساله گذشته انجام‌ شده و استاندار هم قول پیگیری داده بود؛ ظاهراً این کارها انجام‌شده و نامه‌ای به هیأت‌ وزیران ارسال کرده‌اند.
وی ادامه داد: در سطح وزیر نیرو و معاونان وی مسأله پیگیری کردیم و نقطه قابل‌ ذکر این است که وظیفه اجرای این پروژه بر عهده دولت است، این خواسته به‌ حق مردم شهرستان فریدن است که آب شرب سالم داشته باشند و این‌ که منطقه ما که سرچشمه زاینده‌رود است، نتوانیم آب شرب را تأمین کنیم قابل‌ قبول نیست.
ترکی افزود: اگر خللی در راه این پروژه باشد آن را به‌ صورت شفاف با مردم در میان خواهیم گذاشت.
کمال رضایت فرماندار فعلی فریدن نیز با اظهار تعجب از کم کاری در حوزه مجتمع های آبرسانی روستایی در این شهرستان و خارج شدن آن ها از ردیف اعتباری، افزود: باید نگاه ویژه ای به این شهرستان داشت چرا که برخی شاخصه ها به خاطر این که این منطقه از دیگر جزء نقاط محروم به شمار نمی آید مورد غفلت واقع شده است.
تامین آب شرب از منابع پایدار از مطالبات مهم مردم شهرستان فریدن است.هر چند اقدامات خوبی در راستای حذف نیترات و مجاز نمودن سطح آن در آب شرب به خصوص در روستاهای این شهرستان صورت گرفته است؛ اما به نظر می رسد با وجود کاهش شدید منابع آب به دلیل استمرار خشک سالی در این منطقه این اقدامات کافی نباشد.
از طرفی با توجه به این که این شهرستان در حوزه آبریز زاینده رود قرار دارد، روا نیست که با مشکل کم آبی و کیفیت پایین آب شرب دست و پنجه نرم کند.
27 روستای این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 29 هزار نفر در قالب 8523 خانوار تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان قرار دارد.
فریدن در 135 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
گ/ ف . ز / 7153 / 6022

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.