عضو انجمن مفاخر معماری ایران با ابراز نگرانی از نگهداری کپسول‌های گاز در طبقه دوم بازار هنر، این اتفاق را فاجعه برای یک اثر تاریخی دانست و گفت: استفاده کارگاهی در طبقه بالا مجاز است ولی نه با هر وسیله ای، متاسفانه مثل پلاسکو در تهران که مواد اشتعال‌زا حادثه‌ساز شد، در این بازار هم کارگاه‌ها از کپسول‌های گاز استفاده می‌کنند که خیلی خطرناک است و یک انفجار می‌تواند هر لحظه خطرآفرین باشد.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران درباره آنچه اصالت بازار هنر را تهدید کرده است، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر تغییرات عجیب و غریبی در این بازار اتفاق می‌افتد؛ از نصب تابلو بر سر در خوشنویسی شده بازار هنر تا جایگزینی درهای گره‌چینی و ویترین‌های چوبی با در و پنجره‌های فلزی بگیرید تا تراشیدن جرزها برای قرار دادن گاوصندوق‌ها و حالا هم چوب آخر را زده اند و با نصب بالابر، در جرز ۲ طبقه بازار حفره ایجاد کرده‌اند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، محمود درویش افزود: مستاجر در تمامی قراردادهای اجاره حق هیچ‌گونه تغییر در معماری و فضای  مورد استفاده را ندارد. مالک بازار هنر، اوقاف است و بازاریان همگی مستاجر هستند، نظارت آثار تاریخی هم که بر عهده میراث فرهنگی است، سوال من این است که چگونه در روز روشن این اتفاقات در ملاعام برای یک اثر صفوی  رخ داده و متاسفانه مسئولان ما هیچ‌گونه توجهی ندارند؟

وی با اشاره به تعویض درهای چوبی و تغییر دکوراسیون بازار هنر که آن را مغایر با سبک‌های اصیل و سنتی بازار ایرانی دانست ، افزود: انتظار این بود که بازار هنر جُنگ متنوعی باشد از بهترین هنرمندان و با ظاهر تاریخی اما در این بیست و چند سال گذشته ظاهر بازار با نصب کِرکِره‌ها، ویترین‌ها و ایجاد دکورها و نماهای نامانوس با معماری ایرانی شروع به عوض شدن کرد.

این معمار اصفهانی نسبت به آنچه با خالی کردن مصالح جرزهای بازار هنر، به تضعیف آن منجر شده هشدار داد و گفت: در سال‌های گذشته چوب دیگری  به بدنه بازار زده شده است و آن تراشیدن  پی‌ها و جرزهای بازار است که بار ۲ طبقه را به اضافه سقف بازار تحمل می‌کند و بازاریان گاوصندوق‌های خودشان را نه یکی که برخی مغازه‌ها  تا ۲ گاوصندوق را در جرزها جاسازی کرده‌اند، از این بدتر اینکه در سال‌های اخیر با تراشیدن پی و جرزها در طبقات اول و دوم برای ایجاد دسترسی، بالابر نصب کرده‌اند.

وی با اشاره به افت آب‌های زیرزمینی  و نشست بناها که در سال‌های اخیر گریبان اصفهان را گرفته است، گفت: در حالی که آب‌های زیرزمینی ما تخلیه می‌شود، اگر کوچک‌ترین نشستی در بازار هنر اتفاق بیفتد به دلیل حفره‌هایی که در جرزها ایجاد کرده اند، تمام بازار فرو می‌ریزد.

درویش همچنین با ابراز نگرانی از نگهداری کپسول‌های گاز در طبقه دوم بازار هنر، این اتفاق را فاجعه برای یک اثر تاریخی دانست و افزود: استفاده کارگاهی در طبقه بالا مجاز است ولی نه با هر وسیله ای، متاسفانه مثل پلاسکو در تهران که مواد اشتعال‌زا حادثه‌ساز شد، در این بازار هم کارگاه‌ها از کپسول‌های گاز استفاده می‌کنند که خیلی خطرناک است و یک انفجار می‌تواند هر لحظه خطرآفرین باشد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.