به گزارش خبرنگار ایرنا،آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو حادثه‌ای بود که صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در چهارراه استانبول واقع در مرکز تهران رخ داد.

در پی وقوع این آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بطور کامل فرو ریخت، این ساختمان در حالی پس از سه و نیم ساعت سوختن، فروریخت که تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند و عده‌ای از آن‌ها زیر آوار ناشی از فرو ریختن ساختمان ماندند.

و حالا پلاسکو سه سال بعد...

عملیات بازسازی پلاسکو از سر گرفته شده است، این می‌تواند خبری خوش برای همان‌هایی باشد که سه سال پیش، آتش به جان مالشان افتاد و نتیجه سال‌ها تلاششان یک شبه بر باد رفت، اکنون بعد از سه سال بازسازی این ساختمان از 25 خردادماه در حالی توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در جریان افتاد که در نیمه راه یک بار توسط شهرداری تهران بدلیل عدم صدور پروانه ساختمانی از ادامه ساخت این ساختمان جلوگیری شد.

در ادامه پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در مصاحبه ای اعلام کرد که شهرداری تهران چوب لای چرخ ساخت ساختمان پلاسکو گذاشته و پس از کوش و قوس های فراوان ساخت مجدد این ساختمان دوباره از زمستان سال گذشته آغاز شد و رییس بنیاد مستضعفان قول داد که در سال آینده این ساختمان آماده واگذاری است و مشکلات بین بنیاد و شهرداری تهران حل شده است.

حتی روز گذشته رییس بنیاد مستضعفان در یک نشست خبری اعلام کرد که رابطه خوبی با شهرداری تهران داریم و در این خصوص مشکلی نداریم.

اما معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران امروز- چهارشنبه در یک نشست خبری که بصورت مجازی برگزار شد اعلام کرد: مشکلات احداث ساختمان پلاسکو پابرجاست و اعتقاد دارم که بنیاد مستضعفان برای ساخت این ساختمان قانونی عمل نکرده و ما طبق قانون اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

«عبدالرضا گلپایگانی» افزود: برخی‌ها معقتدند از آن جایی که حریق و تخریب پلاسکو ناخواسته بوده مشمول پرداخت عوارض ساختمانی نیست و درخواست دارند که شهرداری نگاه ویژه‌ای در این خصوص داشته باشد.

وی تاکید کرد: اما قانون صراحتا اعلام کرده که شهرداری نمی‌توان در عوارض ساختمانی تخفیف بدهد و اجازه این کار را نداریم که در مورد این مسئله مکاتباتی انجام شده و قرار است این مسئله در هیات دولت توسط وزیر راه و شهرداری پیگیری شود.

معاون شهردار تهران می افزاید: اما مسئله دوم موضوع تامین پارگینگ است که بنیاد مستضعفان می‌گوید ساختمان قبلی پلاسکو پارکینگ نداشته اما مصوبه شورای عالی شهرسازی است که همه ساختمان‌های بزرگ باید پارکینگ داشته باشند که در  این خصوص با وزیر راه مکاتبه کرده و قرار شده در اولین جلسه شورای عالی معماری در مورد تامین پارکینگ پلاسکو صحبت شود، اما تا زمانی که این دو مشکل یعنی عوارض صدور پروانه ساختمانی  و تامین پارکینگ رخ ندهد از نظر ما ساخت و ساز پلاسکو بدون اخذ پروانه است.

وی در عین حال تاکید می کند که بنیاد مستضعفان  با ما همکاری لازم را دارد و با این که تحت فشار کسبه است اما در حال ساخت ساختمانی منطبق بر نقشه‌های مصوب است که این نقشه‌ها توسط شهرداری بررسی شده و شرکت سازنده معتبر است و دستگاه‌های نظارتی نیز متعهدانه نظارت می‌کند.

به گفته گلپایگانی، نقشه مکانیک، برق و تاییدیه سازه نیز از سازمان نظام مهندسی اخذ شده  و اگر این دو مشکل ساختمان پلاسکو نیز حل شود می‌توانیم گواهی عدم خلاف را صادر کنیم اما تا آن زمان باید قوانین را رعایت کنیم.
پیش از این نیز پیروز حناچی شهردار تهران اعلام کرده بود که برای ساخت هر سازه ای در شهر طبق قانون قبل از ساخت باید صدور پروانه ساخت صادر شود و این استثنایی بین ساختمان پلاسکو و سایر ساختمان های تجاری و مسکونی وجود ندارد و باید قانون رعایت شود.

عضو شورای شهر: ساخت و ساز در پلاسکو غیرقانونی است

همچنین در روزهای گذشته نیز رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، نسبت به آنچه ساخت و ساز غیر قانونی در پلاسکو نامید، به بنیاد مستضعفان و جانبازان تذکر داد.

«زهرا صدر اعظم نوری» در دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران که در روز 13 اسفندماه سال گذشته برگزار شد گفت: مطابق با بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، شهرداری موظف به صدور پروانه برای املاک شهر بوده و مدیریت شهری بیش از مالک این ملک (بنیاد مستضعفان و جانبازان) به دنبال بازسازی دوباره این مجتمع است.  

نوری افزود: از این رو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ مطابق با مصوبه کمیسیون ماده ۵ میزان سطح اشغال و طبقات این ساختمان به تصویب رسید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: طبق همین مصوبه باید فرایند تهیه طرح معماری به صورت ویژه با همکاری حوزه معاونت شهرسازی شهرداری تهران انجام شود.

وی گفت: همچنین مطابق با ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ کنند.

نوری عنوان کرد: برخلاف ماده ۳۳ نظام مهندسی، بدون انجام فرایند اخذ مهندسین ناظر نظام مهندسی و بدون هیچ گونه نظارت بر ساخت و ساز، شاهد کارکرد چندین تاور کرین و انتقال قطعات بزرگ فولادی بر فراز آسمان شارع عام شهری هستیم.

 وی گفت : کدام املاک در شهر تهران چنین امتیاز ویژه ای داشته است که بدون اخذ پروانه چنین حجم ساخت و ساز با سرعت بالا انجام دهد؟

نوری گفت: آنچه مسلم است واقعه دردناک آتش سوزی و سقوط ساختمان پلاسکو به دلیل بی قانونی و عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز شهری رخ داد و آنچه امروز نیز در حال وقوع است نیز ادامه همان رویه بی قانونی و اتکا به قدرت و ثروت است.

وی ادامه داد: به همین خاطر خواستار طی شدن فرایند قانونی صدور پروانه برای این ملک و رعایت استانداردهای ایمنی و فنی صدور پروانه بوده و از شهرداری تهران خواستار برخورد قانونی با این ملک همچون تمامی املاک واقع در شهر تهران هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: درخواست می کنم در جلسه میان شهرداری تهران و تأمین پارکینگ بنیاد مستضعفان، موضوع صدور پروانه، اخذ مهندسین ناظر، رعایت موارد ایمنی و سلامت کارگران شهروندان و مشاغلین و کسبه و عابران و خیابان، تأمین پارکینگ، اخذ استاندارد آتش نشانی نقشه های اجرایی به فوریت تعیین تکلیف شود.

صدر اعظم نوری افزود: آن چه مسلم است مساله پلاسکو و بازسازی آن یک مساله ملی و دارای وجوه مختلف است و حل مساله و اخذ پروانه برای آن نیز نیاز به پیگیری و اهتمام جدی دارد.

به نظر می رسد به لحاظ قانونی ساختمان پلاسکو با مشکلات قانونی و همچنین فنی که عدم پارکینگ مورد نیاز است روبه رو است و شاید قولی که رییس بنیاد مستضعفان داده بود که این ساختمان در نیمه دوم امسال افتتاح شود محقق نشود و همچنان داستان پرتکرار ساخت ساختمان پلاسکو ادامه داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.