به گزارش ایرنا «مجید فراهانی»، روز یکشنبه در جریان دویست و نهمین جلسه شورای شهر تهران، اظهار داشت: صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود (آوریل ۲۰۲۰) درباره پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان از تجربه بدترین رکود اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ با نرخ رشد منفی ۳ درصد خبر داده است.

وی گفت: بر اساس پیش بینی این نهاد انتظار رشد اقتصادی منفی ۶.۱% برای ایران در سال ۲۰۲۰ بعد از دو سال متوالی تجربه رکود با نرخ رشد منفی ۵.۷% در سال ۲۰۱۸ و رشد منفی ۷.۶% در سال ۲۰۱۹ ‌ دور از انتظار نیست.  

وی افزود: این روند در حالی توسط صندوق بین المللی پول پس از شیوع کرونا پیش بینی شده است که این صندوق در گزارش اکتبر ۲۰۱۹ خود پیش بینی کرده بود که وضعیت اقتصادی در سال ۲۰۲۰ اندکی بهتر خواهد شد و روند نزولی سقوط GDP متوقف خواهد شد و اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ از رشد منفی خارج می شود.

فراهانی ادامه داد: بر همین اساس ما در شورا با درک این شرایط بر خلاف دو سال گذشته که روند بودجه شهرداری را انقباضی و ریاضتی در نظر گرفته بودیم در سال ۱۳۹۹ این روند را به انبساطی تغییر دادیم، تغییری که در زمان خودش امری درست و دقیق بود و نباید آن را با شرایط امروز مورد ارزیابی قرار داد.  

عضو شورای تهران افزود: بر همین اساس امروز ما در برابر تحقق پذیری بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و پایداری مالیه شهری باید چاره اندیشی کنیم.  

وی عنوان کرد: در این شرایط استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و عرضه بخشی از سهام شرکت های شهرداری می تواند زمینه ساز مولد سازی دارایی های شهرداری و ایجاد منابع مالی مبتنی بر حفظ بخشی از مالکیت و ارزش آفرینی مولد با ورود به بورس باشد.  

وی ادامه داد که خوشبختانه مقدمات این مهم در مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه» که در ۱۲ آبانماه ۱۳۹۸ به تصویب شورا رسید پیش بینی شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد:  بر این اساس شهرداری تهران  مکلف بوده است، ظرف مدت سه (۳) ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، لایحه برنامه عملیاتی اقدامات و زمان‌بندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت‌هایی که بیش از سی و چهار (۳۴) درصد سهام آنها متعلق به شهرداری تهران یا واحدهای تابعه آن است و قابلیت واگذاری دارند، در بازار سرمایه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

فراهانی تاکید کرد: اما متاسفانه علی رغم اتمام مهلت مقرر در ماده واحده، شاهد عدم اقدام به موقع شهرداری تهران هستیم.  

عضو شورای تهران گفت: بر همین اساس و به منظور تاکید بر استفاده از این ظرفیت در مسیر تحقق تهران شهری برای همه به‌ عنوان نماینده مردم تهران با استناد به بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم اجرای مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه» به شهرداری تهران تذکر می دهم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.