اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه خود، بررسی طرح «تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰ سال اخیر» را در دستور کار قرار دادند و آن را به رای گذاشتند.

موضوع  تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران طی سال های گذشته از ابتدای آغاز به کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران مطرح شده بود.

«بهاره آروین» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره این طرح گفت: موضوع فروش، اجاره و واگذاری املاک و مستغلات شهرداری ۸ اسفند سال گذشته در شورای شهر مطرح و به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

وی گفت: سه نامه پس از این ارجاع با موضوع املاک شهرداری به دفتر شهردار ارسال شد ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردیم. 

آروین افزود: در آخرین نامه‌ای که به شهرداری در این زمینه ارسال شد و ۲ ماه فرصت برای پاسخ شهرداری تعیین شد.

عضو شورای تهران با بیان اینکه پاسخ شهرداری به این نامه ها  تنها یک لیست از املاک واگذار شده بود، گفت:  این پاسخ مسؤولیت‌پذیری شهرداری را نشان نمی‌داد.

وی با تاکید بر اینکه پاسخ شهرداری در مورد املاک و مستغلات واگذار شده ابهامات زیادی داشت، افزود: در پاسخ شهرداری به ارقام بالا و موضوع تهاترها توجهی نشده بود.

آروین گفت: متأسفانه در سازمان املاک شهرداری تهران مشکل وجود دارد و از آنجایی که به سامانه فاینانس شهرداری متصل نبوده احصاء این گزارش به درستی انجام نشد.
 
آروین افزود: بعد از ۱۰ ماه پیگیری در شورا، گزارش دقیقی به دست ما نرسید و حوزه املاک در شهرداری دچار عدم شفافیت بوده است.

به گفته این عضو شورای تهران،  هیچ کدام از گزارشات تاکنون یکپارچه و مستند ارائه نشده که جامعیت داشته باشد و بتوان روی آنها اقدام کرد.

وی با بیان این که پس از تحقیق و تفحص از سازمان املاک و مستغلات شهرداری، دو نتیجه حاصل می شود، عنوان کرد:  بازپس‌گیری املاک و دیگری پیگیری تخلفات و جلوگیری از وقوع موارد مشابه در آینده نتیجه تحقیق و تفحص خواهد بود .

واگذاری ۳ هزار و ۸۰۰ واحد ملکی توسط شهرداری 
«محمود میرلوحی» عضو دیگر شورای شهر تهران اظهار داشت:   از ۱۶ اسفند ۹۷ بحث تحقیق و تفحص از شهرداری در مورد املاک و مستغلات شهرداری مطرح شده و طی سه مرحله گزارش هایی به دست ما رسیده است.
وی گفت: در مرحله نخست ۶۷۴ فقره ملک را به ما گزارش کردند که به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است.

میرلوحی عنوان کرد: در مرحله دوم از گزارش آمار به یک هزار و ۳۵۰ مورد رسید و زمانی که گزارش را تقدیم اعضا کردیم این رقم به یک هزار و ۹۰۰ مورد  افزایش یافت.

عضو شورای تهران تاکید کرد:  البته معلوم نبود که این زمین‌ها کجا بوده و بعد مشخص شد که سه هزار و ۸۰۰ واحد ملکی بوده است که هر کدام نیاز به تحقیق و تفحص دارد. 

وی عنوان کرد: از همین الان صحبت از کشف موارد جدید است و هزار فقره مورد جدید از معاونت فرهنگی احصاء شده و گزارش آن به صحن می‌آید. 

عضو شورای تهران با بیان اینکه کلمه کشف الان برای ما نگران‌کننده است، گفت: بعد از دو سال و نیم از حضور دوستان ما سیاست‌ها موفقیت‌آمیز بوده ولی باید توجه داشت که با توجه به ماده ۱۳ آیین‌نامه شهرداری اسناد شهرداری باید همه شفاف باشد که هنوز در این راه فاصله زیادی وجود دارد.

عضو شورای تهران افزود:  با وجود تکلیف به حوزه‌های ذیربط مشخص شد که در تلفیق بودجه سال ۹۳، یک هزار و ۱۰۰ فقره سند کپی وجود دارد که اصل آن موجود نیست .

وی گفت: دلیلی ندارد که املاک بدون عقد قرارداد در اختیار افراد دیگر باشد از طرفی انضباط دادن به اموال و املاک شهرداری ضروری است بنابراین تحقیق و تفحص از شهرداری برکات زیادی خواهد داشت.

وی بیان کرد: طی ۱۰ سال اخیر خرید و فروش املاک و مستغلات مقررات، ضوابط و حتی آیین‌نامه‌های مالی برای آن تعیین نشده و همه باید همت کنیم که سرنوشت تخلفات مشخص شود.

میرلوحی با اشاره به اینکه گله دارم چرا در موقع خودش با تخلفات برخورد نشده گفت: متخلفین باید معرفی شوند تا معلوم شود مشکل از کجاست. املاک شهرداری گوشت قربانی شده و ما باید تحقیق و تفحص را انجام دهیم.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران طرح«تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰ سال اخیر» را با ۱۸ رأی موافق و بدون مخالف تصویب کردند.

بر اساس قانون مصوبات شورای اسلامی شهر تهران به فرمانداری تهران ارسال و پس از تایید برای اجرا ابلاغ می شود .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.