مساله اصلی قانونی یا غیرقانونی بودن این کمک ها و نحوه هزینه کرد این مبالغ در این موسسات است که برخی مدعی هستند شهرداری تهران بدون ضابطه کمک هایی را به برخی از این مراکز و موسسات حقیقی و حقوقی کرده و می کند؛ از جمله محسن سرخو عضو شورای اسلامی شهر تهران بر این باور است که ارائه کمک شهرداری به این قبیل موسسات و اشخاص حقیقی باعث بروز ابهاماتی شده است.
امروز سه شنبه و در حاشیه نشست علنی شورای اسلامی شهر تهران، خبرنگار ایرنا در این خصوص با محسن سرخو رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا گفت و گو کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: شهرداری ها بر اساس قانون و بندهای مندرج در بودجه می تواند به نهادهای خیریه، سازمان های مردم نهاد و بعضی از اشخاص حقیقی که در شهر تهران اقدامات عام المنفعه در چارچوب وظایف شهرداری انجام می دهند، کمک هایی را ارائه کند.
وی اظهار کرد: البته شهرداری باید اکیدا از ارائه کمک به خیریه هایی که اعضای شهرداری، شورای شهر یا بستگان آنها در آنها مشارکت یا مسئولیتی دارند، امتناع کند زیرا این مساله شائبه برانگیز است.
به گفته او، در برخی موارد از سوی شهرداری تهران به برخی خیریه ها و افراد خاص کمک هایی می شود که غیرمتعارف است؛ مثلا زمین هایی که مربوط به شهرداری است و شهرداری برای پروژه هایی خاص آنها را خریداری کرده، در اختیار خیریه ای که با فرد خاصی در شهرداری یا شورای شهر ارتباط دارد، قرار می دهند و در اموری مورد استفاده قرار می گیرد که هیچ ارتباطی با شهرداری تهران ندارد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: گاهی شنیده می شود برخی خیریه ها چند صد میلیارد تومان از شهرداری کمک دریافت می کنند که شفافیت هم ندارند به طوریکه بخشی از این کمک ها را شهرداری و بخشی دیگر نیز از سوی سازمان ها و پیمانکاران وابسته به شهرداری تامین می شود، اما لازم است در این خصوص شفاف سازی شود زیرا اگر کمکها به خیریه ای منتسب به شهرداری باشد و شهرداری بتواند به نمایندگی از مردم بر فعالیت های این خیریه ها نظارت کند، مشکلات کمتری دارد اما اگر کمک ها به خیریه ای پرداخت شود که گردانندگان آنها از وابستگان به شهرداری، مسئولین شهرداری یا اعضای شورای شهر باشد، این مساله شائبه برانگیز است.
سرخو ادامه داد: مشکل این است که اگر از طرف شهرداری وجوهی پرداخت شود، ما به عنوان اعضای شورای شهر نمی دانیم بر اساس کدام آیین نامه معاملاتی، این مبالغ در خیریه ها هزینه می شود و برای ما نامشخص است.
وی اظهار کرد: در جاهایی که رقم های نجومی از سوی شهرداری به خیریه ها و اشخاص پرداخت می شود، بهتر است که کمک ها بصورت نقدی نباشد و شهرداری بجای پرداخت نقدی به این خیریه ها، خدمات فنی ،مشاوره های فنی و ... ارائه کند یا به بخش هایی که بیماری های خاص و ویژه را در دستور کار دارند، کمک هایی مانند تخفیف در دریافت عوارض شهرداری و... ارائه کند که ابهام زا نباشد.
خبرنگار: یحیی معماری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام 6539**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.