عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف داروی ضد التهاب دگزامتازون هیچ تأثیری در پیشگیری و درمان بیماران سرپایی مشکوک و مبتلا به کرونا ندارد.

عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف داروی ضد التهاب دگزامتازون هیچ تأثیری در پیشگیری و درمان بیماران سرپایی مشکوک و مبتلا به کرونا ندارد.

به گزارش جماران، دگزامتازون (Dexamethasone) دارویی به اشکال آمپول، قرص، قطره، شربت و پماد با عملکرد کاهش التهاب و تضعیف سیستم ایمنی بدن است.

چندی پیش اخباری مبنی بر تاثیر داروی دگزامتازون در درمان مبتلایان به ویروس کرونا که در شرایط وخیم قرار دارند منتشر شد و تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان بهداشت جهانی از نتایج اولیه آن ابراز خرسندی کرد اما این امر منجر به افزایش مصرف خودسرانه دگزامتازون در برخی از افراد شده درحالیکه پزشکان تاکید دارند که این دارو برای بیماران بدحال و فقط با تجویز پزشک قابل استفاده است.

عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانگفت: داروی دگزامتازون هیچ تاثیر ضد ویروسی ندارد و به‌هیچ عنوان نباید بصورت خودسرانه و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند کرونا مصرف شود زیرا این کار بسیار خطرناک است.

کیانا شیرانی با بیان اینکه مصرف دگزامتازون سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، افزود: مصرف بدون تجویز پزشک این دارو می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را بدلیل ضعف ایمنی افزایش دهد.

وی تصریح کرد: بر اساس یافته‌های جدید، مصرف این دارو در بین بیماران مبتلا به کرونا که درگیری شدید ریه پیدا کردند و اکسیژن خون آنها بالا نمی‌رود با تشخیص و تجویز پزشک می‌تواند در مواردی منجر به بهبودی شود.

این پزشک با اشاره به اینکه استفاده از این دارو در موارد مذکور در کشورمان نیز شروع شده است، اضافه کرد:  اما هنوز نمی‌توان گفت که تاثیر آن در بهبود وضعیت بیمار، قطعی و بصورت صد در صد است.

شیرانی در پاسخ به اینکه کشورمان از سال‌های گذشته نیز با معضل مصرف نادرست دگزامتازون مواجه بود، توضیح داد: این دارو علامت‌های بسیاری از بیماری‌ها مانند عفونی را سریع بهبود می‌دهد درحالیکه هنوز اصل بیماری برطرف نشده و فقط بر روی علائم آن سرپوش گذاشته می‌شود که شاید همین امر از دلایل بالا بودن میزان مصرف آن است.

وی افزود: اما عوارض مصرف این دارو در آینده خود را نشان می‌دهد که از جمله آن می‌توان به فشار خون بالا، قند بالا، زخم معده، پوکی استخوان، ضعف سیستم ایمنی بدن وافزایش وزن اشاره کرد.

عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد که فروش داروی دگزامتازون با توجه به عوارض آن باید با نسخه و تجویز پزشک باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.