روح‌الله اکبری روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب در فرمانداری سمیرم، اظهار داشت: حجم ذخیره آب پشت سدهای شهرستان به نسبت سال ۹۸ تغییر چندانی نداشته و به همین نسبت توزیع و تخصیص آب به باغداران و زارعان نیز مشابه همان سال خواهد بود.

وی  ذخیره آب سد قرقاچ در شمال این شهرستان را ۱۷ و نیم میلیون متر مکعب برشمرد و افزود: این سد سال گذشته نیز به همین میزان ورودی آب داشته که حدود ۲ و نیم میلیون متر مکعب تعهدخروجی و توزیع آب به کشاورزان دارد.

به گفته وی، توزیع و تقسیم باغ‌هایی پایین دست سد قرقاچ طبق قرارداد تحویل آب کشاورزی با نرخ مشخص آب‌بها از نیمه دوم خرداد ماه امسال آغاز خواهد شد.

مدیر امور آب منطقه‌ای سمیرم درباره وضعیت سدکمانه در غرب سمیرم نیز، خاطر نشان کرد: مجموع ذخیره این سد ۵ میلیون متر مکعب است که همچون سال گذشته سرریز شده و بهره برداران زیر دست آن نیز مشکل خاصی ندارند.

اکبری ادامه داد: مهمترین مشکل در شرق سمیرم و سد مخزنی حناست چرا که سرجمع حجمی آبی که این سد ظرفیت ذخیره سازی دارد ۵۰ میلیون متر مکعب بوده اما ذخیره ۲ سال اخیر آن حدود ۱۱ میلیون متر مکعب است.

وی تصریح کرد: حجم تعهد شده آب منطقه‌ای برای تحویل به باغ‌ها و مزارع پایین دست این سد با محاسبه تلفات آبی به ۱۰ میلیون متر مکعب رسید، در حالی که این حجم حدود چهار میلیون متر مکعب از میزان تعهد ما بیشتر بود.

مدیر آب منطقه‌ای سمیرم با بیان اینکه این تصمیم با توجه به وضعیت نامناسب معیشتی مردم در شرق سمیرم گرفته شد، افزود: امسال نیز پیش بینی حجم آب تحویلی ما به کشاورزان این منطقه۸.۴ دهم میلیون متر مکعب است که توزیع و تقسیم آن از ۱۵ خرداد ماه آغاز می‌شود.

به گفته اکبری، با آغاز توزیع آب سد مخرنی حنا، آب‌دهی از خرداد تا شهریور برای باغ‌ها به هشت دور کامل خواهد رسید و همه مزارع و باغ‌های این خطه مشروب می‌شوند.

کارشناس بهره‌برداری آب منطقه‌ای سمیرم نیز در ادامه اظهار داشت: توزیع آب در بخش پادنای بزرگ این شهرستان از اول خرداد آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

سید محمد موسوی افزود: حجم آب ورودی به رودها و رودخانه های بخش پادنا ۹ میلیون متر مکعب و حجم توزیع آب در سال گذشته افزون بر هفت میلیون متر مکعب بوده است.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه منبع آب توزیعی این بخش رودخانه‌هاست برنامه دقیقی نمی‌توان برای توزیع و تقسیم آب تعریف کرد اما طبق پیش بینی‌ها و بارندگی‌های خوب سال زراعی اگر وضعیت مانند سال ۹۸ باشد مشکلی برای توزیع نخواهیم داشت.

موسوی مشکل اصلی بخش پادنا در موضوع تخصیص آب به شرکت تعاونی‌ها، بهره برداران و کشاورزان را عدم پرداخت دیون و بدهی ها عنوان کرد و گفت: مجموع این بدهی‌ها در چند سال اخیر به یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون تومان رسیده است  و مدیران ارشد شهرستان این موضوع را به فوریت در نشستی بررسی کنند تا شاهد افزایش سالانه بدهی ها به آب منطقه‌ای نباشیم.

بارندگی سال زراعی در سمیرم به حدود ۵۰۰ میلی‌متر رسیده و ایستگاه باران سنج روستای نقل بخش پادنای بزرگ، در منتهی‌الیه جنوب شرق این شهرستان در جوار دنا نیز بیش از یک‌هزار میلی‌متر بارش ثبت کرده است.

شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کُمه جزو حوضه آبریز کارون بزرگ در جنوب کشور محسوب می‌شود.

این خطه کوهستانی، دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.

این شهرستان با اشتغال ۹۵ درصدی مردم در بخش کشاورزی و باغداری در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، ضلع شمالی زاگرس میانی و رشته کوه دنا واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.