محمدرضا عابدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسائل و چالش‌های مختلف و پیچیده‌ای در دنیای امروز وجود دارد که برای پیشبرد و رفع بسیاری از آنها چاره‌ای جز مراجعه به مشاوره و روان‌شناس وجود ندارد به همین دلیل توصیه می‌شود هر خانواده با در نظر گرفتن یک مشاور یا روان‌شناس ویژه در همه مسائل با آنها مشورت کند.

وی با بیان اینکه امروزه ۷۰ درصد خدمات روان‌شناسی مربوط به بهبود کیفیت زندگی و ۳۰ درصد آن برای از بین بردن بیماری‌هایی مانند افسردگی است، اظهار داشت: همه مردم و خانواده‌ها می‌توانند برای داشتن مشاور ویژه اقدام کنند که این کار برای رشد تک تک اعضای خانواده در زمینه‌ها و مراحل مختلف ضروری و مفید است.

این استاد روان‌شناسی و مشاوره با اشاره به اینکه این موضوع هنوز در کشورمان چندان مرسوم نشده است، اضافه کرد: شاید نتوان با اجبار این کار را همگانی کرد اما می‌توان با فرهنگ‌سازی و آموزش، زمینه‌های تحقق آن را فراهم کرد.

عابدی با بیان اینکه مراجعه مردم برای استفاده از خدمات مشاوره و روان‌شناسی در شهرهای بزرگی مانند اصفهان زیاد است، تاکید کرد: لازم است این اتفاق در شهرهای کوچک و روستاها نیز بیفتد و مردم به سمت استفاده از این خدمات تشویق شوند.

وی، خدمات روان‌شناسی و مشاوره را فقط برای درمان بیماری‌ها ندانست و گفت: امروزه از این دانش برای پیشگیری و همچنین رشد در زمینه های مختلف مانند ازدواج، ادامه تحصیل، فرزند دار شدن و انتخاب شغل نیز استفاده می‌شود.

عابدی با تاکید بر لزوم مراجعه به مشاوره و روانشناس در بحران‌ها بویژه در این روزهای شیوع بیماری کرونا، تصریح کرد: در این روزها، وضعیت روحی و روانی برخی افراد که بیماری‌هایی مانند افسردگی داشتند بدلیل فشارهای ناشی از کرونا و بیرون نیامدن از خانه وخامت بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به نهم اردیبهشت روز روانشناس و مشاوره گفت: در سال ۱۳۷۲ که نخستین مرکز مشاوره در اصفهان راه اندازی شد، هیچ مراجعه کننده‌ای در آن وجود نداشت اما امروز برخی روانشناسان با حجم مراجعه زیاد مواجه هستند که این امر نشان‌دهنده افزایش اقبال مردم به مشاوره و خدمات روانشناسی است.

عابدی اظهار داشت: در استان اصفهان از نظر نیروی انسانی در بخش روانشناس و مشاوره کمبودی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه روان‌شناسی و مشاوره جزو جدایی ناپذیر دنیای امروز به دلیل مشکلات زیاد آن است، خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۵۰ درصد از مردم به بیماری افسردگی از نوع خفیف تا شدید آن مبتلا می‌شوند.

رییس دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان مهمترین موضوع در مسائل روان‌شناسی مردم را خودشناسی عنوان کرد و توضیح داد: اگر مردم خود را بهتر بشناسند و بدانند چه نقاط ضعف و قوتی دارند بهتر می‌توانند کارهای خود را انجام دهند که مشاوران می‌توانند در خودشناسی به آنها کمک کنند.

عابدی افزود: مردم وقتی می‌توانند در خودشناسی موفق باشند که اهل شفقت باشند به این معنی که رنج دیگران را درک کنند و التیام بخش رنج دیگران باشند.

وی درباره تفاوت روان‌شناس با روان‌پزشک گفت: روان‌پزشک، پزشکی است که تخصص روان‌پزشکی دارد و یکی از ابزارهای مهم او دارو است اما روان‌شناس تحصیلات روان‌شناسی و مشاوره دارد و ابزار اصلی او، ارتباط و علوم روان‌شناختی است.

نهم اردیبهشت روز روان‌شناس و مشاوره نامگذاری شده است. روان‌شناسی با دانش‌های فلسفه، جامعه شناسی، عصب شناسی، فیزیولوژی و به‌طور کلی دانش‌هایی که مربوط به علوم انسانی هستند هم‌مرز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.