محمدحسین شاملی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان آب به وسیله سازه‌های مرتبط با طرح‌های آبخیزداری مانند بندهای ذخیره‌ای، خاکی، سنگی ملاتی و بتنی و سیل‌بند ذخیره شد که  علاوه بر  جلوگیری از آسیب به زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی؛ به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، چاه‌ها و قنوات در سطح استان کمک کرد.

وی ادامه داد: افزایش سازه‌های آبخیزداری این اداره کل در چند سال اخیر، بستر استفاده هرچه بیشتر از بارندگی‌ها و منابع آبی سطحی را فراهم کرده، بطوریکه سالانه می‌توان ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب از سیلاب‌های حاصل از بارندگی را استحصال و تهدید سیل را به فرصت تبدیل کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: طرح‌های آبخیزداری استان تاکنون در بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اجرا شده و سال قبل نسبت به مدت مشابه گذشته با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال تعداد طرح‌ها را به ۲ برابر افزایش دادیم.

شاملی با بیان اینکه آبخیزداری از مهم‌ترین مقوله‌هایی به شمار می‌رود که سایر بخش‌ها مانند کشاورزی و دامداری به آن وابستگی دارد، خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در دست کم ۲ میلیون هکتار دیگر از عرصه‌های طبیعی استان نیاز و مطالعه آن در دست انجام است.

وی تصریح کرد: مطالعه چنین طرح‌هایی به صورت بخش به بخش انجام می‌گیرد و مطابق با آن عملیات اجرایی برنامه ریزی و هماهنگ می‌شود.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
بر اساس آمار موجود از مجموع ۶۰ میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور حدود ۲۵ میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد ) و سه میلیون هکتار بیابان معادل ( ۳۲ درصد) در بر گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.